Ha ja Reinout, ik nam ook eens een kijkje op de site van Koelumbus. Zie dat je daar nu idd. nu de S-1.2 kan instelbare stroom kan bestellen.
Da's wel praktisch... bijv. als je in een auto of servicebus wil laden en het wattage beperkt moet zijn.
Verder zie ik dat er ook twee nieuwe laders met fan zijn aangekondigt. Kleiner dan de de S1.2 maar met meer vermogen.
De T1.1 met max 4A stroom.
En de T1.2 met max 10A stroom, variabel instelbaar.
Als ik dat even vertaal naar dat de Stromer batterij op 48V werkt (terug te vinden bij de specs van de S1.2) dan zou dat dus betekenen dat de T1.2 een 480W lader is!
Verder staat erbij: "Die automatische Temperaturüberwachung des T-1.X schützt vor übermässige Erwärmung. Es bietet auch optimale Bedingungen für jeden Ladevorgang. Führende Batteriehersteller empfehlen Ladetemperaturen zwischen 10°C und 50°C. Sie können diese Grenzwerte auf dem T-1.X nach eigenem Ermessen einstellen."
Oftewel als je maar temperatuurbewaking hebt zou dat dus goed moeten gaan. Benieuwd of dit straks dé snellader voor Stromers wordt... wel prijzig à 450 CHF ~ 420 euro...
Silent X-1: alternatief voor Stromer lader
-
- Expert
- Berichten: 266
- Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
- Locatie: Nijmegen
- Merk SP: Even geen SP
- Km-stand: nvt
Ha ja idd @Freddy...
Overigens zal elk li-ion lader het laatste stuk langzamer moeten laden om de batterij niet te beschadigen. Dus ik schat dan c.a. 2,5 uur tot 100% in de praktijk als de batterij niet in een warme omgeving ligt. Stuk tot ~ 80% zou iig. snel moeten kunnen gaan.
En de vraag is natuurlijk ook de fietsen op laden op die vermogens gebouwd zijn via de laadpoort of via software beveiligd op een max vermogen. De lader werkt via CANbus dus als dat zo is zal eea automatisch afgeregeld worden verwacht ik.
Overigens zal elk li-ion lader het laatste stuk langzamer moeten laden om de batterij niet te beschadigen. Dus ik schat dan c.a. 2,5 uur tot 100% in de praktijk als de batterij niet in een warme omgeving ligt. Stuk tot ~ 80% zou iig. snel moeten kunnen gaan.
En de vraag is natuurlijk ook de fietsen op laden op die vermogens gebouwd zijn via de laadpoort of via software beveiligd op een max vermogen. De lader werkt via CANbus dus als dat zo is zal eea automatisch afgeregeld worden verwacht ik.
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren
-
- Veteraan
- Berichten: 863
- Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
- Locatie: Elst (Gld)
- Merk SP: ST3 C1.12
- Km-stand: 60.000
Mijn huidige 1.1 is al instelbaar; je kan gewoon instellen bij welke temperatuursbereik de lader zijn/haar werk moet doen. Ik laad alleen maar onder de 40 graden en het komt zeer regelmatig voor dat ik met een te warme accu aankom. De 1.1 houdt dat prima bij en begint als de temperatuur netjes onder de ingestelde waarde is.
Zo ook het percentage laadniveau. LI-Ion wil niet in 1 klap de hele tijd de volle lading zien maar aan het eind meer geleidelijk (zie bovenstaande stukken tekst van mede-Stromeraars) en dat doet de 1.1 al prima (goed te volgen op de computer). Dat zullen de nieuwe laders niet anders doen.
De fan-laders hebben inderdaad vet veel capaciteit. Nooit bedoeld als stille lader voor op bureau maar reuze handig voor een gevalletje "geen tijd genoeg". Mijn zorg is dat een 10A input echt een aanslag vormt voor de accu. Snel laden voor e-auto's is ook een aanslag op je capaciteit; waarom zou het voor onze Stromer-accu's anders zijn.
Ik heb trouwens geen idee of de BMS van onze accu's hier in gaat grijpen ?
Mocht deze lader daadwerkelijk op de markt komen zal Stromer zeker een herziening van haar accu-2jaar-garantie op capaciteit gaan doorvoeren.
Het zal vast werken (anders komt het niet op de markt) maar ik heb hier bedenkingen bij.
Blijft nog steeds mijn eigen mening over dit merk: keurig afgewerkte producten met fijne features. Maar ook serieus heftig geprijsd.
Langdurig accugebruik toegewenst,
Reinout
Zo ook het percentage laadniveau. LI-Ion wil niet in 1 klap de hele tijd de volle lading zien maar aan het eind meer geleidelijk (zie bovenstaande stukken tekst van mede-Stromeraars) en dat doet de 1.1 al prima (goed te volgen op de computer). Dat zullen de nieuwe laders niet anders doen.
De fan-laders hebben inderdaad vet veel capaciteit. Nooit bedoeld als stille lader voor op bureau maar reuze handig voor een gevalletje "geen tijd genoeg". Mijn zorg is dat een 10A input echt een aanslag vormt voor de accu. Snel laden voor e-auto's is ook een aanslag op je capaciteit; waarom zou het voor onze Stromer-accu's anders zijn.
Ik heb trouwens geen idee of de BMS van onze accu's hier in gaat grijpen ?
Mocht deze lader daadwerkelijk op de markt komen zal Stromer zeker een herziening van haar accu-2jaar-garantie op capaciteit gaan doorvoeren.
Het zal vast werken (anders komt het niet op de markt) maar ik heb hier bedenkingen bij.
Blijft nog steeds mijn eigen mening over dit merk: keurig afgewerkte producten met fijne features. Maar ook serieus heftig geprijsd.
Langdurig accugebruik toegewenst,
Reinout
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22831
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Sorry, ik had er even bij moeten vermelden dat dit een filmpje is van januari dit jaar. Dat zie je natuurlijk niet bij een in frame weergave. Dit filmpje heeft/had slechts 72 views toen ik het vandaag tegen kwam, terwijl ze daar toch best werk van hebben gemaakt.
Jammer dat deze fabrikant marketing- en prijstechnisch niet door weet te pakken. Ik zag deze lader echt wel zitten.
Jammer dat deze fabrikant marketing- en prijstechnisch niet door weet te pakken. Ik zag deze lader echt wel zitten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
-
- Veteraan
- Berichten: 863
- Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
- Locatie: Elst (Gld)
- Merk SP: ST3 C1.12
- Km-stand: 60.000
Goedemorgen forum,
had beloofd jullie op de hoogte te houden van ontwikkelingen bij Revolts/Koulombus.
Da's die (Zwitserse) firma die toffe opladers en infotools op de markt ZOU brengen. Ik had destijds een handje prototypen (op)gekocht en die werken nog steeds fijn. De producten waren zeker niet af (vandaar proto) maar ze waren op de goede weg: fraai afgewerkt, nuttige data beschikbaar tijdens/na het opladen, instellingen voor bij het laden, etc. Nadeel was de prijs en de lastige ingebruikstelling van de wifi-lader (om je data op de computer te krijgen).
Ik hoorde, ondanks vragen, al meer dan een jaar niets van deze firma.
Vanochtend mocht ik deze mail ontvangen:
Dear customers.
Due to customer feedback and cost reasons, we decided on February 1, to discontinued the servers, so saving the loading data is no longer supported. Access to the website will also no longer be available. It has not yet been decided whether a new system will be implemented in the future.
We thank you for taking note.
Best Regards
Koulombus Team.
Dat klinkt sipjes.
Ik ga er maar even van uit dat ze opdoeken.
Daarmee gebruik ik de laders nog steeds en laad ik mijn blauwtjes op cfm mijn wensen (temperatuur, max percentage) en lees de boel lekker uit qua SOH/SOC. En de V1.1 InfoTool blijven gewoon makkelijk om ter plaatse accu's uit te lezen.
U bent weer op de hoogte.
Veel veilige kilometers toegewenst.
Reinout
had beloofd jullie op de hoogte te houden van ontwikkelingen bij Revolts/Koulombus.
Da's die (Zwitserse) firma die toffe opladers en infotools op de markt ZOU brengen. Ik had destijds een handje prototypen (op)gekocht en die werken nog steeds fijn. De producten waren zeker niet af (vandaar proto) maar ze waren op de goede weg: fraai afgewerkt, nuttige data beschikbaar tijdens/na het opladen, instellingen voor bij het laden, etc. Nadeel was de prijs en de lastige ingebruikstelling van de wifi-lader (om je data op de computer te krijgen).
Ik hoorde, ondanks vragen, al meer dan een jaar niets van deze firma.
Vanochtend mocht ik deze mail ontvangen:
Dear customers.
Due to customer feedback and cost reasons, we decided on February 1, to discontinued the servers, so saving the loading data is no longer supported. Access to the website will also no longer be available. It has not yet been decided whether a new system will be implemented in the future.
We thank you for taking note.
Best Regards
Koulombus Team.
Dat klinkt sipjes.
Ik ga er maar even van uit dat ze opdoeken.
Daarmee gebruik ik de laders nog steeds en laad ik mijn blauwtjes op cfm mijn wensen (temperatuur, max percentage) en lees de boel lekker uit qua SOH/SOC. En de V1.1 InfoTool blijven gewoon makkelijk om ter plaatse accu's uit te lezen.
U bent weer op de hoogte.
Veel veilige kilometers toegewenst.
Reinout
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Het zou fijn zijn als ze hun server software open source maken, dan kan je thuis en eigen server draaien om die data save functies alsnog te gebruiken...
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]