Welk fietsgereedschappen meenemen en hoe?

Plaats reactie
Cliff
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 mei 2019, 08:45
Locatie: Mol België
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4000

Ik vroeg me af hoe jullie het noodzakelijke fietsgereedschap vervoeren tijdens jullie ritten en welk gereedschap dat je zeker moet meenemen.
Heeft een stomer iets speciaals nodig?

- herstelplakkers en bandenlichters
- hand fietspomp (
- ......
Trotse eigenaar van een Stromer ST2 Sport 2018!
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Noodzakelijke gereedschappen? Tja, het is maar wat je allemaal onderweg wilt gaan doen. Ik heb onderweg alleen een fietspompje bij me...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Cliff schreef: 31 mei 2019, 22:22 Ik vroeg me af hoe jullie het noodzakelijke fietsgereedschap vervoeren tijdens jullie ritten en welk gereedschap dat je zeker moet meenemen.
Ligt eraan wat je wil. Voor sommigen is het telefoonnummer van de pechhulp al genoeg.

Een Stromer is feitelijk een doodnormale MTB voor op de weg, maar dan met een bak elektronica erbij aan boord.

Als je een storing hebt met de ondersteuning/elektronica, dan kun je de accu uitnemen (sleutel van het accuvak altijd mee dus), even wachten en weer terugplaatsen, trapsensor resetten en/of bike resetten. Meestal werkt één van die drie dingen wel en daar heb je verder geen gereedschap voor nodig.
Werkt dit niet, dan zul je je tocht zonder ondersteuning voort moeten zetten. Is niet leuk, maar zonder ondersteuning is een Stromer gewoon een hele zware fiets, dus je komt er wel.

Het grootste mechanische probleem is bandenpech. Ik neem hiervoor een old school reparatiesetje in mijn zadeltas mee om onderweg mijn band te kunnen plakken:

- Mini bike tool (inbusjes, schroevendraaiertjes)
- Bandenlichters
- Plaksetje
- Pompje
- Oud doekje

Veel mensen nemen Co2 patronen, zakmes en een Gaadi binnenband mee, zodat ze onderweg niet hoeven te plakken, het wiel er niet uit hoeft (hoeft bij plakken meestal ook niet) en zodat ze niet handmatig de band op hoeven te pompen.

Gaadi is de "thuiskomer"-constructie, ik doe de "na het plakken kan ik weer door"-constructie.

Als er iets ergers aan de hand is dan een lekke band, dan stal ik mijn Stromer wel ergens bij een boer, bel ik een taxi en haal ik de Stromer later met mijn eigen auto op, zodat ik e.e.a. thuis verder kan fixen of ermee naar de dealer kan. Ik ga niet slepen met reserve-ketting, reserve binnen- en buitenband, reserve rem- en derailleurkabels, reserve-spaken etc. Dat is meer iets voor op fietsvakantie.
Cliff schreef: 31 mei 2019, 22:22 Heeft een stomer iets speciaals nodig?
Nope, een ST2 niet. Als je ST3 of ST5 zou rijden en het achterwiel moet er onderweg uit, dan heb je een T70 sleutel nodig.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ondanks dat ik Sealant in mijn banden heb zitten, heb ik een plaksetje (bandenlichters, plakkers, lijm) en een klein pompje bij me. Voor de overige problemen gaan er geen gereedschappen of reserve-onderdelen mee. Wel heb ik voor noodgevallen altijd mijn telefoon bij me.

Ik vervang elke twee weken de ketting door een schoongemaakt exemplaar en loop dan gelijk de fiets volledig na. Ook maak ik de fiets dan weer goed schoon (voor zover die al vuil geworden is).

Wanneer ik een vreemd geluidje hoor, onderzoek ik om erger te voorkomen gelijk waar dat vandaan komt (kort onderzoekje). Thuis volgt een uitgebreidere inspectie.

Door de 2-wekelijkse inspectie en de onmiddellijke actie bij vreemde geluiden, hoop ik grote problemen onderweg te voorkomen.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Als je een storing hebt met de ondersteuning/elektronica, dan kun je de accu uitnemen (sleutel van het accuvak altijd mee dus),
Jij leeft nog in de middeleeuwen. De 3 en 5 hebben geen sleutel meer, dat heet ‘vooruitgang’ :d3:
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Onderwerp kwam al tig keer aan bod :

- viewtopic.php?f=5&t=2102

- viewtopic.php?f=14&t=2259

- viewtopic.php?f=8&t=601

- usw.

- usw.

- usw.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Cliff
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 mei 2019, 08:45
Locatie: Mol België
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4000

Bedankt voor jullie respons, gezien ik de stromer nog niet thuis heb staan, word nu dinsdag geleverd dacht ik om al eens te polsen wat er nodig was. Zo kon ik me eventueel voorzien van dit materiaal, gereedschap.

Mijn excuus dat ik misschien niet al te diep heb gezocht in het forum achter deze vraag Golvas. Ben vrij nieuw hier en heb nog veel te leren 🤫
Trotse eigenaar van een Stromer ST2 Sport 2018!
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Geen probleem Cliff ... op den duur lopen er zoveel dubbele topics dat we door het bos de bomen niet meer zien, vandaar de linkjes om je eventjes wat relevant leesvoer te bezorgen. ;)
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Cliff
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 mei 2019, 08:45
Locatie: Mol België
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4000

Bedankt Golvas
Trotse eigenaar van een Stromer ST2 Sport 2018!
Plaats reactie