Kinderzitje plus fietstassen, kan dat?

Sven

Ik wil toch gaan kijken of ik een kinderzitje op mijn stromer kan plaatsen.

Maar bij wat ik tot nu toe gezien heb zitten mijn fietstassen een deel van de bevestiging in de weg.

Weet een van jullie of er zitjes zijn die dat probleem niet hebben?
Laatst gewijzigd door Sven op 12 sep 2018, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Er zijn bagagedragers (oa van Ortlieb) waarbij de fietstas aan een buis "1 etage lager" kunnen hangen, zodat bovenop ook een tas of in dit geval kinderzitje kan... Maar dan heb je dus wel een bagagedrager die minder mooi is op een Stromer...

https://www.ortlieb.com/nl/rack3/
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Ernie
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 mei 2018, 09:29
Locatie: Leuven

Ik vraag me af of je wel een kind moet willen vervoeren op een pedelec. Misschien ook even kijken of dat van de wet mag
ST3 LE XL, Bodyfloat, Spurcycle Black
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Dat mag van de wet, als er een specaal voor het vervoer van kinderen /passagiers ingerichte zitplaats is, geldt voor alle bromfietsen. Maar volgens mij mag het van Stromer niet, en dan kan er dus formeel niet zo’n zitplaats op een Stromer aanwezig zijn.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Los daarvan wordt gevraagd naar een oplossing voor de "hoe" vraag, niet naar advies over of het verstandig is.

Ik zie persoonlijk niet het probleem om bijvoorbeeld 2km met 25km/h met je kind achterop naar zijn/haar school te fietsen en van daaruit vol gas door naar je werk...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Polling schreef: 11 sep 2018, 20:02 Dat mag van de wet, als er een specaal voor het vervoer van kinderen /passagiers ingerichte zitplaats is, geldt voor alle bromfietsen. Maar volgens mij mag het van Stromer niet, en dan kan er dus formeel niet zo’n zitplaats op een Stromer aanwezig zijn.
Klopt. Plus het kind moet achterop een goedgekeurde helm dagen. Ik heb nog geen NTA-8776 kinderhelmen gezien, dus dat zal (in NL) waarschijnlijk een brommerhelm worden. Of je je snelheid gematigd houdt of niet, dat doet er voor de wetgever niet toe.

Dat zijn de gewoon regels en het is altijd prima dat die weer even vermeld worden wanneer iemand vragen heeft over kinderzitjes of fietskarren, want het kan consequenties hebben als je beslist om daar niet aan te voldoen, zeker bij een ongeval. Hoe mensen er verder individueel mee omgaan, dat is de verantwoordelijkheid van de mensen zelf. Eén van onze forummers neemt zijn kleine volgens mee zelfs nog old school mee op de stang van zijn Stromer.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Mark78
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 327
Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
Locatie: Groningen
Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2

Ik gebruik een yepp maxi met zadelpenadapter. Het stoeltje past zo net over de ortlieb backrollers heen, zij het met wat gewurm.

Ik gebruik hem uitsluitend voor het brengen en halen van mijn dochter die nog niet kan fietsen. Het zitje kan ik op de creche achterlaten, zo heb ik tenminste geen gigantische achterspoiler op de Stromer.

Voordat ik het stoeltje ging gebruiken heb ik geinformeerd bij: RDW, Rijksoverheid.nl en uiteindelijk de politie.. De eerste twee konden geen antwoord geven en de politie meldde mij dat het mag mits een goedgekeurd zitje en helm. Over het wel of niet mogen van Stromer is nimmer een opmerking over gemaakt.
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Mark78 schreef: 12 sep 2018, 10:16 Over het wel of niet mogen van Stromer is nimmer een opmerking over gemaakt.
Dat is logisch, want daar gaat de wetgever niet over. Stromer is een speed pedelec, dus die regels gelden. Daarnaast heb je altijd ook de (garantie)voorwaarden van de fabrikant zelf, dat is geen zaak van de overheid/wetgever. In de handleiding van Stromer zelf staat dat het niet mag.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Is het daarmee niet zo dat er dus geen enkel zitje goedgekeurd is voor gebruik op een Stromer, en er dus geen goedgekeurde zitplts kan worden gecreëerd? Daarmee gaat de wetgever er dus mede over...
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Sven

Dank voor de tips, dat zet de boel weer in beweging.

Zo'n zadelbuisbevestiging, daar ben ik nog niet zo zeker van, op een alu stromertje...

20 kilo dreumes geeft een aardige hefboom in het midden van die buis.
Het zou me niets verbazen als Stromer vanwege dat soort accessoires die beperking in de manual heeft opgenomen.

Maar ik zal ze eens goed gaan bekijken.

Op de andere fietsen hebben we bobikes met vergelijkbare bevestiging maar die heeft extra draagarmen waar ook de voetsteunen aan vast zitten.
Maar juist die zitten in de weg bij mijn fietstassen.
Plaats reactie