Muziek op de Stromer

HJAV
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 nov 2017, 22:43
Locatie: Warmond
Merk SP: ST2
Km-stand: 20250

viewtopic.php?f=9&t=978&p=17449&hilit=Trekz#p17449
Zijn er meer forumleden met ervaring met deze beengeleider?
Stromertheke
Pro
Pro
Berichten: 60
Lid geworden op: 07 mar 2018, 11:38

HJAV schreef: 17 apr 2018, 22:51 viewtopic.php?f=9&t=978&p=17449&hilit=Trekz#p17449
Zijn er meer forumleden met ervaring met deze beengeleider?
Jazeker. Bevalt prima. Staat wel vrijwel voluit en soms bij echt harde wind is dat te weinig. Maar over het algemeen prima.

Ik luister meestal luisterboeken ipv muziek. Heerlijk
Gebruikersavatar
NickV
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 23 mei 2017, 22:15

Ik gebruik Samsung gear iconx oordopjes die in mijn oor zitten. Ik vind het een ideale oplossing:

- geen kabels waardoor ik ze uit mijn oor trek
- geen last van wind geruis
- bediening door erop te tappen
- via telefoon en gear watch zet ik een bike run aan van 45 km. Hierdoor krijg ik om de kilometer een gesproken bericht over afgelegde afstand, tijden en snelheid en nog af te leggen afstand en tijd. Verder roept ze af en toe ook nog "great job" "almost there"

De iconx hebben ook een ingebouwde microfoon waarmee je omgevingsgeluid kan horen maar daar zit een kleine vertraging in.
Patrikius
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 346
Lid geworden op: 19 nov 2017, 21:41
Locatie: Friesland

Ik gebruik jabbra pulse sport in ear. Wireles met Bluetooth.
Luister lekker naar radio 2.
Gewoon niet te hard zetten. Ik heb er de hele winter mee gefietst, heerlijk.
één gek kan meer vragen stellen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.
Buzze
Expert
Expert
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

vincentbosse schreef: 17 apr 2018, 22:00 Onverantwoord vind ik het niet. Ligt er aan hoe je het doet hè.
Gisteren nog bijna op een snotneus geknald met oortjes in. Ik bel ruim op voorhand, fietser gaat opzij, ik passeer en net dan zwalpt de fietser terug naar links. Hij had me totaal niet gehoord omdat hij oortjes in en muziek volle bak compleet in z'n eigen wereldje zat. 't Was gelukkig een near miss maar ik hoop dat hij in z'n broek heeft gedaan van 't schrikken.

Om maar te zeggen: ik ben geen fan van eender welke hoofdtelefoon op een tweewieler. Ik zie ze dikwijls onderweg en meer dan de helft heeft geen aandacht voor de omgeving, als ze al iets horen.
Scheldelaan-Stromer
wittekabouter
Runner-up
Runner-up
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 apr 2018, 22:27

Ik steek maar 1 oortje in(meestal de rechterkant, straatkant blijft vrij)en muziek staat niet te luid.
Omgevingsgeluid is zo nog hoorbaar!
Buzze
Expert
Expert
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

Stromeur schreef: 06 aug 2017, 22:13

Omdat deze in-ears je oren zo goed afsluiten,
... hoor je niets meer van je omgeving. Achteropkomende wagens, ...

Ik doe het bewust niet, anders mag ik niet meer klagen over jeugd e.d. die me niet horen als ik luid bellend aan kom rijden.
Scheldelaan-Stromer
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Buzze schreef: 10 mei 2018, 20:25
Stromeur schreef: 06 aug 2017, 22:13

Omdat deze in-ears je oren zo goed afsluiten,
... hoor je niets meer van je omgeving. Achteropkomende wagens, ...
Klopt, maar ik ben dan ook sowieso geen voorstander van oortjes op de Stromer. Zelfs als ze niet volledig afsluiten zouden ze mij veel teveel afleiden. Niet alleen de muziek, maar ook het de hele tijd bedienen van die muziek (zie: de jeugd). Ik concentreer me op het rijden en geniet liever van de wereld om me heen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Riese
Pro
Pro
Berichten: 40
Lid geworden op: 02 mei 2018, 19:23

Ik heb een tweede smartphone.
Deze lag toch maar stof te happen dus gebruik ik deze voor muziek.
Oortjes in en de radio opzetten.
Dat de buitenwereld niet meer hoorbaar is is een argument die ik niet begrijp want je hoort dus echt wel alles nog.
Hetzij wat gedempter. Dat mag niet de reden of excuus zijn dat het 'onveilig' zou worden.
Zover ik weet zijn dove personen niet uitgesloten van het verkeer.
Het verkeer hou je in de gaten met je ogen en niet met je oren.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het verkeer hou je wat mij betreft in de gaten met alle zintuigen die tot je beschikking staan.

Als één van je zintuigen niet of niet goed werkt, dan is het misschien niet verboden om aan het verkeer deel te nemen, maar optimaal is het zeker niet. En het is al helemaal geen reden om bewúst een goed functionerend zintuig te belemmeren. Mijn moeder bijvoorbeeld had in haar laatste jaren nog maar één oog. Zij mocht, ondanks het feit dat ze geen diepte meer zag, nog wel auto rijden. Omdat ze alleen haar rechter oog tot haar beschikking had en haar dode hoek in de auto erg groot werd, koos ze ervoor om geen auto meer te rijden, al mocht het wel.

Iets vergelijkbaars geldt voor doven en slechthorenden in het verkeer: het mag, maar een belangrijk verschil is dat dit mensen zijn die zich bewust zijn van hun extra kwetsbaarheid en zij stemmen hun gedrag daarop af. (Of je moet een oudere treffen die geen klap meer hoort en dat wel lekker rustig vindt.) Plus: ik zie steeds meer doven/slechthorenden op de fiets met een bordje achterop hun bagagedrager (picto van een oor en een streep er doorheen), zodat ook andere weggebruikers weten dat ze niets horen. Ik waardeer dat enorm.

*Rantmodus aan

Van enig bewustzijn is van de meeste fietsers met oortjes in geen sprake. Ik trof er toevallig afgelopen week twee. Succesnummer één had beide handen van het stuur, want hij moest hoognodig iets uit zijn tas halen. Daar was-ie al slingerend heel druk mee en hij hoorde mijn herhaaldelijk gebel niet. Meneer had namelijk niet alleen zijn beide handen en harsens in zijn tas, hij had ook nog oortjes in.
Eén dag later: twee meisjes op de fiets voor me. De linker was bezig om al fietsend haar jas uit te trekken. Niet alleen beide handen waren van het stuur; één arm zat geruime tijd klem op haar rug in de mouw van haar jas. En zwabberen maar. Mijn fietsbel werd niet gehoord. Het tijdelijk één-armige meisje had namelijk oortjes in.

Ik vind met een lichamelijke beperking legaal deelnemen aan het verkeer zeer nadrukkelijk iets anders dan de bewuste keus om met muziek in de oren te gaan rijden. Ik wil daarmee niet zeggen dat iedereen met oortjes in een gevaar op de weg is, maar a: sommigen zetten de muziek zo hard dat ze niets meer horen, b: andere weggebruikers hebben daar geen idee van, want je ziet die oortjes niet zitten en c: het leidt gewoon af.

Dat hele idee van "anticiperend rijden" betekent voor mij dat ik constant bezig ben met het ontwijken van de gevolgen van krankzinnige stommiteiten van anderen. Zelf kijken veel fietsers met oortjes in nergens naar, en het gaat toch allemaal goed? (Ja, het gaat goed omdat een ander wél uitkijkt, niet omdat zij nou zo SuperDuper bezig zijn.)

Mijn mening over oortjes met muziek op de Stromer: niet doen. Ik kan dat niet voor anderen beslissen en ik oordeel ook niet over individuen, maar ik heb een probleem met chronische zelfoverschatting. Inherent aan zelfoverschatting is namelijk ook dat de persoon in kwestie niet door heeft dat dit op hem/haar van toepassing is. En dat zie ik helaas elke dag maar al te vaak gebeuren.

*Rantmodus uit

Als iemand tóch advies wil over een koptelefoon met goed geluid, dan sta ik ter beschikking, het is namelijk jarenlang mijn vak geweest. :mrgreen:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie