Naar mijn mening zal niet een verbod om oortjes/koptelefoon het probleem oplossen. Maar eerder het algemeen verbeterd gedrag van jezelf in het verkeer.
Sommige mensen kijken niet voordat ze oversteken, afslaan,...kortom voeren een maneuver uit zonder te kijken uitgaande dat als ze niets horen, er niets is. Plaats daar bij nog oortjes bij, dan wordt het inderdaad gevaarlijk.
Ik zie regelmatig in de dorpskernen rare dingen van auto's, fietsers, voetgangers.
Onlangs nog een voetganger die achterwaarts huppelend een fietspad overstak zonder te kijken naar waar ze ging
Je hebt ook verschillen in het dragen van oortjes, koptelefoon:
zacht/hard, tekst/muziek, in-ear, open/closed, met al dan niet noise cancelation.
De een al gevaarlijker dan de andere.
Persoonlijk draag ik oortjes om zowel muziek als het windruis te onderdrukken.
Een aantal onder ons dragen ook gewone oordopjes voor het windruis tegen te gaan, wat ook je omgeving geluid verminderd. Hoe groot dit effectief laat ik even in het midden omdat ik daar zelf geen ervaring mee heb.
Een ander argument dat veel aangehaald wordt, is de radio in de auto. Die kan je ook zo luid zetten als je wilt, maar dan ga je toch ook niet zomaar oversteken,afslaan, je verkeerd plaatsen op de baan,..? = gedrag in het verkeer
Zoals ik al aanhaalde draag ik zelf oortjes. Nu is het zo dat ik 20min van mijn 1h20 durende woon/werk afstand in dorpskernen moet rijden. Omdat het daar drukker is zet ik mijn muziek stil zodat ik nog de omgeving hoor.
maar op dat uur langs het jaagpad waar je praktisch met 4 naast elkaar kan fietsen, zet ik de muziek weer op en hou ik rechts aan. Zo kan iemand mij inhalen als hij/zij dat wilt.
Voor dat ik iemand inhaal, kijk ik een tijdje al in mijn spiegel en naast mij of dat de plaats vrij is om in te halen.
Dit is mijn mening en ik zou het spijtig vinden dat als zo'n verbod er komt, mijn pendelrit een stuk saaier/onaangenamer wordt. Het is ook niet mijn bedoeling om mensen die voor een verbod zijn te verbannen en op te hangen aan een schandpaal . Maar een beeld te geven waarom "ik" denk dat een verbod de problemen niet zal oplossen.
En als het verbod er komt, boombox op de bagagedrager?
Muziek op de Stromer
Heb ze ook toppieIce.S04 schreef: ↑18 sep 2019, 14:22 Ikzelf heb sinds gisteren de Aftershokz Aeropex
Dit omdat ik wel muziek wou, maar nog steeds auto's rondom mij wou kunnen horen.
Er bestaan goedkopere varianten, maar ik ben voor de duurste gegaan omdat ik de beste geluidskwaliteit wou.
Nu tweemaal kunnen uittesten en het bevalt mij zeer! Geluidskwaliteit is heel goed, windgeruis blijft helaas wel aanwezig. Valt weinig aan te doen als je de omgeving ook wil kunnen horen vrees ik. Misschien die Cat Ears eens proberen...?
Is o.a. te bestellen bij Coolblue, dus als het niet je ding is, kan je het altijd terugsturen.
Stromer St3 Sport 2019 deep black L , helm Giro Bexley
Er staat net vandaag een artikel in de krant over de veiligheid van fietsen met muziek. De conclusie is niet eensluidend, en er is geen onderzoek dat een risico bewijst. Zolang de muziek niet te luid staat en niet al te opzwepend is, zou het blijkbaar geen gevaar mogen vormen.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
-
- Expert
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 29 aug 2019, 10:44
- Locatie: Nijmegen
Heb je een linkje? Of welke krant is het? (ik ben benieuwd naar de hele tekst)
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Ik heb ze laatst ook geprobeerd. Geluidskwaliteit viel me zeker mee, maar boven de 30-35 km/h ongeveer begon ik teveel windruis te krijgen, hierdoor hoorde ik de muziek bijna niet meer (of ik moest hem erg hard zetten). Maar door die ruis hoor ik het verkeer een stuk minder, dat was echt minder.Ice.S04 schreef: ↑18 sep 2019, 14:22 Ikzelf heb sinds gisteren de Aftershokz Aeropex
Dit omdat ik wel muziek wou, maar nog steeds auto's rondom mij wou kunnen horen.
Er bestaan goedkopere varianten, maar ik ben voor de duurste gegaan omdat ik de beste geluidskwaliteit wou.
Nu tweemaal kunnen uittesten en het bevalt mij zeer! Geluidskwaliteit is heel goed, windgeruis blijft helaas wel aanwezig. Valt weinig aan te doen als je de omgeving ook wil kunnen horen vrees ik. Misschien die Cat Ears eens proberen...?
Is o.a. te bestellen bij Coolblue, dus als het niet je ding is, kan je het altijd terugsturen.
Verder wel een top product: super licht, draagt echt fijn en de geluidskwaliteit is zeker prima (wel minder dan een goede hoofdtelefoon). Jammer dat het op mijn hoofd niet werkt bij deze snelheden.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
-
- Veteraan
- Berichten: 1711
- Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
- Locatie: Dieren
- Merk SP: Klever X-Commuter
- Km-stand: 8200
In de Smartride zitten open speakers en gisteren heb ik hiermee voor het eerst in mijn fietsgeschiedenis muziek op gehad.
Vind het prettig maar krijg toch minder mee van m’n omgeving.
Vind het prettig maar krijg toch minder mee van m’n omgeving.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Ik gebruik sinds een paar dagen de MOMENTUM True Wireless van Sennheiser en ben er erg over te spreken!
Stromer ST1X 2019 Charcoal Orange
Geveerde voorvork, BodyFloat, Cateye BM-45, SP Connect + Handlebar mount, Lezyne Fully Loaded, Ergon GP5, Van Zijp spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility x2, Lazer Anverz
Geveerde voorvork, BodyFloat, Cateye BM-45, SP Connect + Handlebar mount, Lezyne Fully Loaded, Ergon GP5, Van Zijp spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility x2, Lazer Anverz
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Die Momentum-reeks van Sennheiser is sowieso echt prima. Ik heb er een koptelefoon van voor op mijn werk.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Ik kan ze niet aanraden als je een drukke route hebt met veel verkeer, maar mocht je een veilige route hebben net als mij dan is het echt genieten! (zonder windruis).
Stromer ST1X 2019 Charcoal Orange
Geveerde voorvork, BodyFloat, Cateye BM-45, SP Connect + Handlebar mount, Lezyne Fully Loaded, Ergon GP5, Van Zijp spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility x2, Lazer Anverz
Geveerde voorvork, BodyFloat, Cateye BM-45, SP Connect + Handlebar mount, Lezyne Fully Loaded, Ergon GP5, Van Zijp spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility x2, Lazer Anverz