extra batterij op drager

Jroen
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 231
Lid geworden op: 27 jan 2018, 22:55
Locatie: Akersloot

Supertjeduc schreef: 07 jun 2020, 15:22 Kijk daar werkt ie gelijk als hij op de bagagedrager ligt
Hahaha ja en wij maar moeilijk denken. :cool2: :P
:d3: ST1X + ST1 :d3: #VanZijpTechniek voor alle Stromer accessoires!
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Hallo Stromerforum,
nu we het toch over de accu-drager hebben hier wat fotootjes van een gebruikte Van Zijp.
Dit is nog een eerste generatie en een paar berichtjes hiervoor las ik dat er een nieuwe alu-versie aan gaat komen (lager gewicht!). Mijn versie is nog van RVS en weegt uit zichzelf al redelijk wat. Maar kan dan ook zeker een stootje hebben.
1e gen Van Zijp accudrager
1e gen Van Zijp accudrager
DSCN2004.JPG (784.1 KiB) 3646 keer bekeken
Heb hem 51 weken geleden mogen ontvangen en deze accudrager heeft al dik meer dan 10.000 km gevuld/beladen mee mogen Stromeren. Zonder alle Corona-beperkingen had ik er zo 5000 km bij kunnen zetten maar mijn werk maakt het mogelijk om nu veel thuis te doen. Mijn 3 a 4 keer per week Elst - Utrecht (132 km/dag) is nu maar 1 keertje per week. Dan heb ik wel zo'n accudrager nodig anders sta ik ergens tussen Leersum en Odijk leeg...…

Bijna 1 jaar en echt gebruikt dus. Belangrijkst: alles werkt naar behoren:
- slotje/grendel functioneert goed;
- accu blijft mooi droog;
- accu stuitert niet in accudrager maar is mooi geklemd zonder dat het moeilijk is de accu in/uit de accudrager te halen is;
- goed functionerende en zekere racktime-bevestiging.

Wat heb ik gewijzigd aan Jroen's accudrager:
- beplakt met folie. Vond ik wat mooier dan het kale RVS.

Ben blij verrast met de stevige geprinte onderdelen zoals het deurtje/deksel en de voorzijde. Natuurlijk zie je daar gebruiks-slijtage maar da's geheel aanvaardbaar.
Het feit dat er een dubbele sluiting op de deksel zit geeft een stukje mentale rust dat m'n blauwtje niet zomaar de straat op kan vallen:
- het slotje is een veiligheid;
- de grendel is de zekerheid.
Tezamen lijkt dit overdreven maar is het zeker niet.

Heb even wat fotootjes genomen van de Racktime bagagedrager. Die heeft nu wat extra slijtplekken. Normaal heeft zo'n Racktime alleen slijtage van de zijtassen maar die van mij heeft nu ook echt accudrager-slijtage. Zie bovenop.
slijtage bovenop 1
slijtage bovenop 1
DSCN2000.JPG (635.94 KiB) 3646 keer bekeken
slijtage bovenop 2
slijtage bovenop 2
DSCN2002.JPG (620.64 KiB) 3646 keer bekeken
Omdat er nu meer speling is zal dit effect alleen maar meer worden. Hier moet ik dus nog wat voor gaan verzinnen (stukje rubber-vulling ?).

Ook de Racktime klem zelf krijgt slijtage; je ziet het op de omgekeerde accudrager aan zowel de stiftjes als de ligplaats. Eens zien of er via racktime ook losse stiftjes te verkrijgen zijn. Trouwens super stevig plastic dat dit soort geweld aan kan !
slijtage aan Racktime-klem
slijtage aan Racktime-klem
DSCN2005.JPG (519.85 KiB) 3646 keer bekeken
Kortom: tevreden met deze accudrager.

Morgen weer op de Stromer naar werk en een dezer dagen moet mijn geveerde voorvork ST3 bij de FM binnenkomen. Wordt voor de polsen/schouders weer een stukje plezieriger.

Veel veilige kilometers toegewenst.
Stromer ze,
Reinout
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Pfoe Reinout, wat gaat de tijd snel! Ik had geen idee dat jij alweer een jaar rondrijdt met die batterijdrager van Jroen :) Enne, je ST3 LE wordt ook stevig gebruikt, als ik de dikke laag zand op je motor en ringslot zo eens bekijk. Niet overal verhard zeker?

Die Racktime drager van Stromer: ik snap dat zo'n accu-drager met accu erin misschien wat té gortig is, maar ik vind toch dat de drager erg weinig kan hebben. Ik heb hier momenteel de Klever X-Speed PINION staan, met ook een Racktime drager: andere lak, hogere belastbaarheid, een stuk robuuster.

Nu zullen de meeste eigenaren hun Stromer wat minder intensief gebruiken dan jij, maar hopelijk komt Stromer toch nog eens met wat stevigers (zowel qua lak als belastbaarheid). De fabrikant kennen ze immers toch al.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemiddag Sylvia,

je hebt helemaal gelijk. Stromer levert een hele toffe fiets (ben serieus in m'n nopjes met deze ST3) maar laat soms design prevaleren boven functionaliteit. Meest in het oog springend is het korte spatbord. Maar wat mij betreft is de licht uitgevoerde bagagedrager een goede tweede. Natuurlijk ziet het huidige Racktime-spatbord op de Stromer er mooi uit; het lijkt wel te zweven ! Maar een bagagedrager is een werk-ding waar tassen aan hangen waardoor je de zweef-constructie niet eens meer kan zien. Doe dan maar zo'n Klever Racktime die niet alleen zwaarder is uitgevoerd maar ook een veel solider bevestiging heeft.

Daarmee is die Klever dan ook (voor mij !) het enige beschikbare alternatief voor de Stromer ALS er een zwaardere accu bijkomt. Tot die er is ga ik geen eens moeite doen voor een oriëntatie. En zolang de ST3 het nog zo lekker doet heb ik ook geen behoefte aan een andere SP.

Weer even terug on-topic: de accudrager zorgt, net als de zijtassen, voor slijtage aan de bagagedrager. Tzt moet ik daar een nieuwe bagagedrager voor kopen maar zover is het nog niet.

Als ik m'n geveerde voorvork heb zet ik wel even een fotootje bij Stromer-foto's. Moet ik wel de ST3 weer schoonmaken want ondanks een volledig verharde weg is de SP direct bij regen (voldoende gezien !) weer smerig want ik rijd over boerenweggetjes/dijken waar dus grote hoeveelheden modder ligt. En mijn Pirelli Cycle-e WT banden slingeren met hun profiel van alles mee.

Grtz, Reinout
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Zou het mogelijk zijn om de accu ook te verbinden met de fiets als deze in de extra accu houder zit? Ken dit wel van gewone electrische fietsen; simpele schakelaar op het stuur (of ergens anders) om te switchen tussen de accus. Wellicht zou je bij een koude schajeling de stromer eerst uit moeten zetten. Maar het scheelt nogal wat tijd en slijtage. En in de 'stromerde' regen een accu omwisselen zou niet mn voorkeur hebben. Hoe ervaar je het wisselen Reinout?

Ik heb zelf 2 blauwe accus, waarvan er soms 1 extra meegaat in de orlieb bij lange ritten. Niet ideaal; maar als er voor de rest niets in de tas zit, kan je de accu strak langs de begagedrager houden door de tas strak op te rollen. De sluitingen kan je ook nog eens extra door de bagagedrager doen, waardoor de accu beter tegen de drager gehouden wordt en niet slingert op moment dat je over een drempel / hobbel rijd.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemorgen Jan-Willem,

wisselen van een accu is een eitje en is echt geen tijdstopper. Het enige 2 zaken waar ik voor op moet letten zijn een veilige plek op de weg en een overkapping indien het regent/sneeuwt (heb geen zin in Murphy ….natuurlijk valt die druppel precies op de aansluiting in het accuvak).
Beiden zijn prima uitvoerbaar want je kent je route zo ongeveer uit het hoofd en weet dus waar alle mogelijke locaties zijn. Bushokjes, tankstations en luifels bij winkels zijn ideaal.....

Er zal in ieder geval een nieuwe herstart nodig zijn bij je bedachte mogelijkheid van 2 gelijktijdig aangesloten accu's. De Stromer ziet namelijk met welke accu je rijdt. Ik zou dit wel door/als officiële Stromer-optie uitgevoerd willen zien want de nieuwe bekabeling en connectoren leidt tot grote kwetsbaarheid.
Dit even zelf op je Stromer klussen zie ik niet gebeuren en zou ik dus niet willen. Er zijn zaken die prima after-market kunnen (zie spatbordverlengers, cassette-keuze, zadel, etc) en zaken die potentieel je garantie aantasten. En een niet officiële dubbele aangesloten accu valt in die laatste categorie.

Ik houd het dus bij een simpele accuwissel. Ook uit te voeren in aardedonker, in bos, geen (straat)verlichting...…
Heb altijd een lampje bij me maar voor een accuwissel is dat niet nodig.

Stromer ze,
Reinout
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ter aanvulling: de meesten hebben maar een beetje capaciteit nodig van dat 2e blauwtje. Ik kan me bij Reinout-ST3 voorstellen dat het weer zeer extreem moet zijn wil hij 50% van de 2e accu nodig hebben. Zelfs in dat geval heeft hij ruim 15 kilometer marge voor de accuwissel.

Het is dus niet zo dat de accu gewisseld moet worden op de plek waar de 1e accu leeg is.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jroen
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 231
Lid geworden op: 27 jan 2018, 22:55
Locatie: Akersloot

Goed om te zien dat je er veel plezier aan beleeft Reinout! De slijtage is wel iets wat hoort bij de lijn der verwachtingen.
De pootjes van de racktime drager zijn inderdaad los te verkrijgen. https://hollandbikeshop.com/fietstassen ... v-snap-it/ Of een hele nieuwe adapter kan ook.
Als ik het zo zie zou ik nog iets van dun foam of vilt monteren tussen de drager en de adapter om de ruimte iets uit te vullen. Elke klein beetje speling op die plek werkt in het nadeel.
Het is best wel een onhandig groot ding die accu en mensen laten ze ook regelmatig uit hun handen glijden. Maar ook daar zijn weer 3d geprinte oplossingen voor ;-)
Voordeel van de nieuwe accutransporter is dat hij geladen kan worden zonder eruit te nemen. Of je dat zal doen hangt van de situatie af maar wel handig dat het kan al zeg ik het zelf.
Voor de RC auto's op lipo-accu's bestaan er parallel en serie stekkers om 2 accu's aan te sluiten. De een zorgt voor een dubbele actieradius en de ander voor een dubbele snelheid, bam 90/uur op de stromer! Zou wat zijn...
Groetjes Jeroen
:d3: ST1X + ST1 :d3: #VanZijpTechniek voor alle Stromer accessoires!
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Jroen schreef: 09 jun 2020, 08:57
Het is best wel een onhandig groot ding die accu en mensen laten ze ook regelmatig uit hun handen glijden. Maar ook daar zijn weer 3d geprinte oplossingen voor ;-)
Zo kwam ik ook goedkoop aan de 2e blauwe :) Nogmaals dank voor die oplossing; werkt nog steeds super die 3d geprinte eindkap

En hahaha 90km/u; Ik ga liever voor de 120km volle bak op 45km/u.

Een officiële Stromer retro mod zal hier nooit voor komen lijkt mij zo. Dus dan houden we het maar bij de accu swap. Bedankt voor je feedback Reinout!
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Jroen schreef: 09 jun 2020, 08:57 Voor de RC auto's op lipo-accu's bestaan er parallel en serie stekkers om 2 accu's aan te sluiten. De een zorgt voor een dubbele actieradius en de ander voor een dubbele snelheid, bam 90/uur op de stromer! Zou wat zijn...
Groetjes Jeroen
Maar daar is het vermogen (dus ook topsnelheid) rechtstreeks afhankelijk van de batterijspanning. Hij zal overigens geen 2x de snelheid halen, maar da's een ander verhaal.

Bij een Stromer zit er in elke accu een BMS die gezellig met de controller kletst. Om 2 accu's aan te kunnen sluiten moet de controller dat ondersteunen. Bosch heeft dat bijvoorbeeld met hun dual accu systeem, Stromer heeft dat niet. Gaan ze ook niet doen, want zo'n accu op de drager is niet mooi voor het design.

Wat veel gaver zou zijn, is als Stromer gisteren met een 1200 Wh accu zou komen. In een blauwtje zitten als ik het goed heb 91 cellen van 2,9 Ah. Als ze daar 3,6 Ah cellen in zouden stoppen heb je in dezelfde ruimte 1200 Wh... Voor mensen als Reinout zou dat in 98% van de gevallen voldoende zijn voor hun rit.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie