Triathlon stuur

rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Ik heb in mijn studententijd veel aan triathlon gedaan (1/4 en 1/2). Ik heb veel kilometers gemaakt met ligstuur en dichte wielen. Tevens met ligstuur in de Alpen bij hoge snelheden getraind, bijvoorbeeld in de afdaling van de Galibier. Ik blijf het daarom lastig vinden om te wennen aan de idee om een ligstuur op een mtb-frame te plaatsen. Bij hoge snelheid is een ligstuur - mijns inziens - onverantwoord op een speed-pedelec met mtb-frame. Het zou al iets helpen als je de remhandels en versnelling verplaatst naar het ligstuur. Immers, om bij hoge snelheid te veranderen van lighouding naar handen aan het stuur duurt veel te lang.
Laatst gewijzigd door rvaneijk op 29 jan 2018, 09:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Blizzard
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 97
Lid geworden op: 18 nov 2017, 19:47
Locatie: Dalen
Merk SP: Stromer ST3 sport

rvaneijk schreef: 29 jan 2018, 09:42 Echt, om bij hoge snelheid te veranderen van lighouding naar handen aan het stuur duurt veel te lang.
Hangt er zeer vanaf waar je fietst. Hier in het zuid-oosten van drenthe heb je van die hele lange zeer rustige wegen, die je van ver kunt overzien. Maar ben wel met je eens, dat je met het stuur verantwoord moet omgaan. Bij enig verkeer, gewoon rechtop zitten. Pal tegen de stevige wind in, vind ik zo'n ligstuur ideaal.

Groet,

Henk
Orange 20 inch ST1X met 618 batterij. Exit, nu: ST3 sport mat zwart.
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Snap ik, en mee eens. Echter, in de triathlon heeft het ligstuur een andere functie: de houding optimaliseren voor snelheid en kracht. Niks ontspannen dus, wat voor de SP eigenlijk het hoofddoel is. Als je ontspannen bent, dan is een drempel of kuil in de weg veel intenser om te nemen met ligstuur. Het is daarom wel belangrijk om de weg goed te kennen voordat je in de meer relaxte stand gaat zitten. Met een geveerde voorvork is het fietsen met ligstuur op een SP met mtb-frame bij hoge snelheid eigenlijk nog gevaarlijker.

Als je verantwoord van houding wilt veranderen op lange stukken, dan beveel ik een vlinderstuur aan. Eventueel in combinatie met een Ergotec 6 rizer.
Joery Dekker
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 45
Lid geworden op: 14 mar 2022, 14:54
Locatie: Den Oever
Merk SP: Klever Alpha
Km-stand: 1500

Ik heb voor mijn trajecten van 38 en 52 km ook een ligstuur geplaatst op me klever. Ben me bewust van de gevaren en zal binnen de bebouwde kom nooit op me legstuur gaan hangen maar mijn routier de kop van noord - Holland is louter brede en lange wegen waar dit wel kan. En dan vind ik het denk ik wel een toevoeging. Wordt vervolgd.

Weet iemand hoe de verzekering hier op reageert? En dan niet gissen of vermoeden, maar weten?

hier nog even wat foto van met en zonderling stuur en een foto van de route's waarop je kan zien dat het allemaal brede rustige lange rechten stukken zijn. Dan werkt het wel ontspannend voor mij! Mijn Wahoo Roam teller moest er wel voor wijken. Maar die is toch meer voor mijn racefiets en mountainbike als voor mijn Alpha.
Joery Dekker
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 45
Lid geworden op: 14 mar 2022, 14:54
Locatie: Den Oever
Merk SP: Klever Alpha
Km-stand: 1500

Zonder ligstuur
Bijlagen
tempImageQoxsNI.gif
tempImageQoxsNI.gif (8.68 MiB) 693 keer bekeken
Joery Dekker
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 45
Lid geworden op: 14 mar 2022, 14:54
Locatie: Den Oever
Merk SP: Klever Alpha
Km-stand: 1500

Met ligstuur en mijn routes woon werk
Bijlagen
c701afbe-8cea-47e4-aaeb-75ff2ff8ea81.jpg
c701afbe-8cea-47e4-aaeb-75ff2ff8ea81.jpg (55.01 KiB) 691 keer bekeken
IMG_706FB6C6B1E7-1.jpeg
IMG_706FB6C6B1E7-1.jpeg (392.21 KiB) 691 keer bekeken
tempImageJawcyE.gif
tempImageJawcyE.gif (6.23 MiB) 692 keer bekeken
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Joery Dekker schreef: 08 mei 2022, 12:18 Weet iemand hoe de verzekering hier op reageert? En dan niet gissen of vermoeden, maar weten?
Bel ze.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
TR1969
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 apr 2022, 08:35
Locatie: Kop van Noord Holland

Joery Dekker schreef: 08 mei 2022, 12:26 Met ligstuur en mijn routes woon werk
Van de Gazelle website:

Mag ik technische aanpassingen maken aan mijn speed pedelec?
Het ontwerp van de speed pedelec is technisch gekeurd door het RDW en mag niet aangepast worden. Dat betekent dat je geen andere onderdelen op de fiets mag monteren dan origineel.
https://www.gazelle.nl/faq/mag-ik-mijn- ... -aanpassen

Uit de voorwaarden van Enra:

Artikel 6 Wat is niet verzekerd?
Niet verzekerd is schade ontstaan:
6.1 doordat de high speed E-bike een technische wijziging heeft ondergaan (o.a. opgevoerd) in strijd met de wettelijke bepalingen.
https://www.enra.nl/wp-content/uploads/ ... 021-1.pdf

Een en ander kan afwijken bij andere verzekeringen, wat Stromeur ook zegt, bel je eigen maatschappij/tussenpersoon op of check de voorwaarden op de site van je huidige verzekeraar.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 08 mei 2022, 13:11
Joery Dekker schreef: 08 mei 2022, 12:18 Weet iemand hoe de verzekering hier op reageert? En dan niet gissen of vermoeden, maar weten?
Bel ze.
En vraag om een schriftelijke reactie als ze zeggen dat ze er niet moeilijk over doen.

Anders krijg je straks in geval van nood de reactie: "dat hebben we nooit gezegd".
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

TR1969 schreef: 08 mei 2022, 14:08 Een en ander kan afwijken bij andere verzekeringen, wat Stromeur ook zegt, bel je eigen maatschappij/tussenpersoon op of check de voorwaarden op de site van je huidige verzekeraar.
Je hebt met dit soort aanpassingen inderdaad te maken met garantie (mag niet van Gazelle), EU Typegoedkeuring (mag niet worden aangepast) en de verzekering.

Als iemand van de verzekering zegt 'prima doen we niet moeilijk over', dan inderdaad op schrift vragen want ik weet 99,99% zeker dat ze het bij het verkeerde eind hebben. Zegt de verzekering 'magniet', dan houdt het op.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie