Groepsinitatief: zelf Supernova M99 PRO op Stromer monteren

Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Ik vind het ook niet zo'n probleem dat de dealer het doorgeeft. Het is tenslotte toch een "illegale" aanpassing. Ik heb de PRO geplaatst nadat mijn garantieperiode afliep.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

My 2ct:

"iets" stuurt normaal de koplamp aan. Ik weet niet of dit op de controller zit of op de OMNI, maar dat maakt niet zoveel uit. Dit circuit levert normaal 6V en iets van 1A aan de lamp, nu 6V en een paar mA aan het relais. Deze schakeling zou dit gemakkelijk kunnen merken (lees: meten), maar daarvoor moeten extra componenten worden toegevoegd. Zoals ik al eerder aanhaalde: de kans dat Stromer dit zo heeft ontwikkeld is echt 0,000000000000000000001 of zo. Reden: extra complex en extra kans op fouten, dus extra geld en risico. Belangrijker: er is geen enkele reden om die stroom te willen meten. Ofwel: hier wordt het niet gedetecteerd.

De M99 Pro wordt nu direct door de accu gevoedt (met relais als schakelaar en zekering voor beveiliging ertussen). Met het aanzetten van de bouwlamp ga je stroom trekken en gezien dit vanuit een accu gevoed wordt zakt de spanning daarvan iets in. Dit is super marginaal, de bouwlamp trekt immers 0,5A met groot licht, hetgeen bij dit soort accu's niet echt heel veel indruk maakt (de motor trekt max ongeveer 20A). Maar: de spanning zakt ietsje in, dat is meetbaar. MAAR: ook hier weer: wat ga je daaraan meten en wat voor conclusie trek je daaruit.

Bekijk het vanuit de kant van Stromer: zij weten niet dat er een andere lamp op zit...
- Stel dat zij de stroom naar de lamp meten op de 6V poort. De conclusie die ze kunnen trekken: lamp kapot, er loopt immers bijna geen stroom meer.
- Stel dat ze de spanningsval op de accu meten, of de totaal stroom uit de accu meten oid om een belastingsprofiel te maken. En dan? De originele lamp trok 0,1A op 48V en dat is nu 0,3A geworden met dimlicht of het blijft 0,1A met dagrijlicht. Maar zelfs al rijd je constant met groot licht dan is de totale stroom met maar liefst 0,4A toegenomen. Welke conclusie ga je daaruit trekken? Dat er een andere lamp gemonteerd is? Of dat er iets op de USB poort is aangesloten?

Kortom: het verhaal dat Stromer dit op de een of andere manier heeft kunnen detecteren is theoretisch waar maar praktisch volgens mij compleet BS.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Ik vermoed dat dealers, op vraag van Stromer, alle opties die ze zelf niet hebben gemonteerd rapporteren. Gewoon om toekomstige garantie claims te kunnen beoordelen. Bv, je monteert een verende zadelpen (of stuurpen of...), dealer rapporteert aan Stromer. Tot dus ver geen probleem. Later, maar binnen garantie, krijg je scheurtjes in het frame, je monteert de originele zadelpen, gaat naar de dealer en vraagt om dit binnen garantie op te lossen...Stromer gaat u dan vertellen dat het geen garantie is omdat er ooit een andere zadelpen gemonteerd geweest is, jij ontkent maar zij hebben dat gezien omdat die niet originele zadelpen spanning gesnoept heeft. Je weet dat ze, wat betreft de zadelpen, gelijk hebben. Of je het snoepen wil aanvaarden is wat anders.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Je laatste zin snap ik niet zo goed. Je weet toch wat je hebt gedaan? Dat bewijs je door voor de claim snel de originele spullen terug te plaatsen. Dat doe je niet zo maar, toch? :bn:

Daarnaast denk ik niet dat dealers standaard alle wijzigingen aangebracht op een fiets rapporteren aan Stromer. Ik denk dat het systeem daarvoor simpelweg niet aanwezig is. Ik denk dat het meer een kwestie is van vertrouwen tussen dealer en Stromer. Stromer is afhankelijk van de dealers en de dealers hebben een relatie te onderhouden met hun klanten.

Ik denk dan ook dat de soep niet zo heet wordt gegeten als die wordt opgediend (Nederlands spreekwoord).
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dat is ook al gebleken: de motor en controller van deze Stromer zijn ondanks de M99-PRO-mod onder garantie vervangen. Maar ik geef thijser groot gelijk dat hij deze gunst niet als een recht beschouwt, want dat is het ook niet.

Dit is ook geen precedent voor toekomstige/andere garantie-kwesties. De Stromer handleiding is volstrekt duidelijk over modificaties. Als iemand vindt dat de door Stromer opgelegde restricties in de handleiding op enigerlei wijze in strijd zijn met de wet, en er komt na een onofficiële mod gedoe met garantie, dan rest iemand alleen nog de gang naar de rechter.

En zo iemand geef ik persoonlijk bar weinig kans van slagen. Al helemaal niet na de eerste 6 maanden, omdat dan de bewijslast voor de oorzaak van een defect wettelijk verschuift van fabrikant naar consument. Stromer is nu coulant, maar kan zich hier bij een rechtszaak alsnog op beroepen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
litesport_ST2
Rookie
Rookie
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 feb 2019, 16:22

Veel tijd heb ik gespendeerd om alle bijdrage te volgen en te begrijpen om tot ombouw over te gaan . Net voordat ik alles wilde bestellen ( de lamp is hier en daar weer leverbaar). Zag ik op "aangeboden" dat Thijser zijn lamp te koop had staan.

Ik heb deze genomen en heb de lamp dankzij zijn goede adviezen kunnen monteren en ben reuze blij met het resultaat . Het klusje duurde ondanks dat alle kabeltjes er al waren , toch wel een uurtje of 4. Vooral de accu bak eruit halen (en weer terug monteren) was een gefriemel met name om de imbus schroeven los te maken. Welke ingenieur dit bedacht heeft :bc

Ik heb de lamp op de weg nog niet kunnen testen vanwege de korte nachten, maar mijn garage werd volop verlicht.
Helaas werkte 1 moertje van de controller afdekplaat niet mee, hij draaide mee , daarom heb ik het boutje moeten uitboren en later het moertje weer op de afdekplaat met seconden lijm moeten vast lijmen. Ik geloof niet dat het een solide verbinding is (van wat voor materiaal is de afdek plaat gemaakt en waarmee kan je het lijmen?) maar het zat vast en ik heb een nieuw gemaakte (van boven vlak geslepen imbus schroef ) weer gemonteerd en voor nu zit het (voorlopig) vast.
Veel dank aan Thijser voor zijn hulp en ook alle anderen die in deze topic vooraf zeer veel voor onderzoek hebben gedaan!
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Aha, dus daar is Thijsers bouwlamp heen. Heel veel plezier met jouw nieuwe lamp! Dat de lange nachten weer mogen komen :mrgreen:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

litesport_ST2 schreef: 19 jul 2019, 21:10 Veel tijd heb ik gespendeerd om alle bijdrage te volgen en te begrijpen om tot ombouw over te gaan . Net voordat ik alles wilde bestellen ( de lamp is hier en daar weer leverbaar). Zag ik op "aangeboden" dat Thijser zijn lamp te koop had staan.

Ik heb deze genomen en heb de lamp dankzij zijn goede adviezen kunnen monteren en ben reuze blij met het resultaat . Het klusje duurde ondanks dat alle kabeltjes er al waren , toch wel een uurtje of 4. Vooral de accu bak eruit halen (en weer terug monteren) was een gefriemel met name om de imbus schroeven los te maken. Welke ingenieur dit bedacht heeft :bc

Ik heb de lamp op de weg nog niet kunnen testen vanwege de korte nachten, maar mijn garage werd volop verlicht.
Helaas werkte 1 moertje van de controller afdekplaat niet mee, hij draaide mee , daarom heb ik het boutje moeten uitboren en later het moertje weer op de afdekplaat met seconden lijm moeten vast lijmen. Ik geloof niet dat het een solide verbinding is (van wat voor materiaal is de afdek plaat gemaakt en waarmee kan je het lijmen?) maar het zat vast en ik heb een nieuw gemaakte (van boven vlak geslepen imbus schroef ) weer gemonteerd en voor nu zit het (voorlopig) vast.
Veel dank aan Thijser voor zijn hulp en ook alle anderen die in deze topic vooraf zeer veel voor onderzoek hebben gedaan!
Je zal je verbazen straks als het donker is wat voor bak licht eruit komt. Ik heb geen moment spijt gehad van de flinke investering in de bouwlamp. De groot licht functie is :cool2:
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
litesport_ST2
Rookie
Rookie
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 feb 2019, 16:22

Inderdaad : Ik heb speciaal gewacht tot het donker werd en reed ermee om half 12 de weg op.
Met "normaal " licht is het al een hele verbetering maar met groot licht WOW WAT EEN BAK LICHT !!. Ik kan het iedereen aanraden . Ik ben nog een beetje aan t spelen met de afstelling want dat luistert voor mijn gevoel wel nauw.
Ik ga nog wel eens testen met een fietsende tegenligger om eens kijken wat een toekomende weggebruiker dan ziet ( of niet).
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ja, die bouwlamp is geweldig.

In de handleiding staat overigens precies omschreven (en getekend) hoe je de koplamp moet afstellen zodat je optimaal rendement hebt zonder je tegenliggers te verbinden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie