Speed Pedelec helm met NTA 8776 keurmerk

Fre911
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 140
Lid geworden op: 05 aug 2017, 20:20
Locatie: Zuid West Vlaanderen
Merk SP: Stromer ST3 Pinion - 08/22
Km-stand: 12000

Met zo'n motorhelm wil je toch echt niet op een fiets zitten? Moest ik er zo eentje op moeten zetten vliegt de Stromer er onmiddellijk uit.
Gebruikersavatar
Rubz
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 230
Lid geworden op: 17 sep 2022, 14:00
Locatie: Twente
Merk SP: Koga Pace B20

Voor de warmere dagen lijkt me dat inderdaad niet te doen. Maar ik ben wel blij om te zien dat er meer helmen komen met meer dan alleen hoofdbescherming. Ja een helm is vervelend, maar eigenlijk zou iedereen een keer verplicht van de fiets moeten donderen na zijn of haar 30ste. Ik denk dat veel mensen dan wel bijdraaien, ook als ze op een gewone ebike fietsen.
Koga Pace B20
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Rubz schreef: 01 okt 2022, 09:56 maar eigenlijk zou iedereen een keer verplicht van de fiets moeten donderen na zijn of haar 30ste. Ik denk dat veel mensen dan wel bijdraaien, ook als ze op een gewone ebike fietsen.
Daar heb ik ruimschoots aan voldaan, maar hoe gaan we ineens van "motorhelm is te warm" via "helm moet meer moeten zijn dan hoofdbescherming zijn" naar "ook helm op gewone e-bike"?

Ik volg even niet.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Vigor
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 57
Lid geworden op: 23 mei 2022, 22:42
Merk SP: Klever Alpha
Km-stand: 8500

Fre911 schreef: 01 okt 2022, 02:42 Met zo'n motorhelm wil je toch echt niet op een fiets zitten? Moest ik er zo eentje op moeten zetten vliegt de Stromer er onmiddellijk uit.
Met alle respect voor jouw mening, na een val aan 48km/u denk je daar misschien anders over. Ik rijd nu met een hjc i40, en zelfs doorwaaiende motovest en motojeans. Voorheen reed ik met een cratoni vigor. Had ik een "gewone" SP helm op gezet, was ik er niet meer geweest, of had mijn gezicht wel een andere vorm gekregen. De i40 is echter véél comfortabeler dan de cratoni helm. Véél zachter, beter passend, geen gedoe meer met vizieren, steeds zowel helder als donker vizier bij de hand door simpelweg opklappen, en aandamping is voorgoed compleet verleden tijd door dat geniale Pinlock systeem. En dus ook nog eens een pak veiliger erbovenop. In weersomstandigheden zoals de laatste dagen zit je zo beschut van de elementen dat je je binnen waant. Akkoord, in de zomer denk ik ook wel eens, moet dit nu echt, maar dat je dan inlevert aan comfort, win je dubbel en dik terug aan comfort in de 10 maanden van het jaar dat het geen zomer is, in veiligheid, en zelfs in aanschafprijs. Neem je een i30 die zelfs BT ready is en je zit helemaal gebeiteld. Rare blikken op de fiets trek ik me niets van aan, hoe beter ik gezien word in het verkeer, hoe veiliger ook. Op een Stromer past het dan misschien niet, op mijn lekker stoere Alpha is dat al veel minder een probleem, op één van Klevers eigen promotiefoto's is zelfs een berijder met integraalhelm te zien 😅. Het is echt niet zo onlogisch als je eens even uit het doosje gaat denken, en het vooral misschien ook eerst eens probeert, voor je zou besluiten dat het helemaal niks is, maar misschien heb je dat al gedaan gezien je grote stelligheid.
Mothboy
Expert
Expert
Berichten: 298
Lid geworden op: 04 apr 2022, 14:54

Vigor schreef: 01 okt 2022, 10:20
Fre911 schreef: 01 okt 2022, 02:42 Met zo'n motorhelm wil je toch echt niet op een fiets zitten? Moest ik er zo eentje op moeten zetten vliegt de Stromer er onmiddellijk uit.
Met alle respect voor jouw mening, na een val aan 48km/u denk je daar misschien anders over. Ik rijd nu met een hjc i40, en zelfs doorwaaiende motovest en motojeans. Voorheen reed ik met een cratoni vigor. Had ik een "gewone" SP helm op gezet, was ik er niet meer geweest, of had mijn gezicht wel een andere vorm gekregen. De i40 is echter véél comfortabeler dan de cratoni helm. Véél zachter, beter passend, geen gedoe meer met vizieren, steeds zowel helder als donker vizier bij de hand door simpelweg opklappen, en aandamping is voorgoed compleet verleden tijd door dat geniale Pinlock systeem. En dus ook nog eens een pak veiliger erbovenop. In weersomstandigheden zoals de laatste dagen zit je zo beschut van de elementen dat je je binnen waant. Akkoord, in de zomer denk ik ook wel eens, moet dit nu echt, maar dat je dan inlevert aan comfort, win je dubbel en dik terug aan comfort in de 10 maanden van het jaar dat het geen zomer is, in veiligheid, en zelfs in aanschafprijs. Neem je een i30 die zelfs BT ready is en je zit helemaal gebeiteld. Rare blikken op de fiets trek ik me niets van aan, hoe beter ik gezien word in het verkeer, hoe veiliger ook. Op een Stromer past het dan misschien niet, op mijn lekker stoere Alpha is dat al veel minder een probleem, op één van Klevers eigen promotiefoto's is zelfs een berijder met integraalhelm te zien 😅. Het is echt niet zo onlogisch als je eens even uit het doosje gaat denken, en het vooral misschien ook eerst eens probeert, voor je zou besluiten dat het helemaal niks is, maar misschien heb je dat al gedaan gezien je grote stelligheid.
Ik ben gelukkig nog nooit gevallen. Zomer en winter rijd ik met een motorjeans met kniebescherming en heupbescherming. Ik gebruik op dit moment de Cratoni Vigor. Ben vorige week de HJC I20 helm gaan passen. Hoewel de beide helmen het ECE 22.05 label hebben heeft de I20 dikkere en zachtere padding, is ook bluetooth ready en krijg je zowel een donker als transparant antidamp vizier meegeleverd. Handig vind ik het afneembare kinstuk voor in de warmere dagen. In de zomer draag ik ook een doorwaaimotorvest nl de Revit Eclipse en in de winter een Alpinestar Omni drystar textielmotorvest. Beiden hebben elleboog, schouder en optionele rugbescherming.
Ieder zijn eigen keuze.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Vigor schreef: 01 okt 2022, 10:20 op één van Klevers eigen promotiefoto's is zelfs een berijder met integraalhelm te zien
Yep, deze. Is sowieso een geile outfit vind ik:

Klever X ALPHA 45 helm.png
Klever X ALPHA 45 helm.png (999.13 KiB) 2055 keer bekeken
Klever X ALPHA 45 helm 2.png
Klever X ALPHA 45 helm 2.png (962.16 KiB) 2055 keer bekeken
Bron foto's: Insta Klever Mobility Benelux
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Syntax Error
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 221
Lid geworden op: 09 aug 2022, 10:30
Merk SP: Klever N Rogue 45
Km-stand: 6000

Duidelijk wanneer je wat hierboven staat veel verschillende meningen zijn, en maar goed ook, iedereen hetzelfde is wat saai

Ik moet wel zeggen op het keuzelijstje van helm staat de lazer anverz wellicht op één, maar die hjc i20 mjah, heeft toch wel iets, en zonder kinstuk is hij nu toch ook weer niet zo'n stap verder dan bv de bexley ofzo.

Als ik zou weten hoe warm die is in de zomer...
voordeel is misschien ook wel, dat indien ik dan ooit met een brommer of lichte moto rij ik daar ook geen andere helm moet voor gaan halen.
ik heb al een gewone fietshelm een skihelm, en nog een helm die ik gebruikte voor skeeleren en snowboarden.... enfin....
Gebruikersavatar
Rubz
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 230
Lid geworden op: 17 sep 2022, 14:00
Locatie: Twente
Merk SP: Koga Pace B20

FreddyH schreef: 01 okt 2022, 10:08 hoe gaan we ineens van "motorhelm is te warm" via "helm moet meer moeten zijn dan hoofdbescherming zijn" naar "ook helm op gewone e-bike"?

Ik volg even niet.
Ik denk dat wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is dat ik verwacht dat de beeldvorming van helmen gaat veranderen. Een motor- of brommer helm is misschien overkill en niet praktisch op een fiets (warm, zwaar, etc.), maar ik denk dat er op een gegeven moment vanzelf vraag komt naar helmen met meer dekking, om het maar zo te noemen. Alle argumenten die er nu zijn om geen helm op te zetten zullen minder zwaar gaan wegen dan de veiligheid die zo'n ding oplevert. Ook de gemiddelde elektrische fietser die met dik 25 over het fietspad scheurt zal de zin van een helm ontdekken, hetzij zelf of via een dierbare.
Koga Pace B20
JeroenP
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 okt 2021, 10:15
Locatie: Mechelen
Merk SP: Åska (2022)

Ik ben bij deze lichtgewicht full face uitgekomen.

https://ixs.com/en/bike/mtb-equipment/h ... ps-schwarz

Wel geen NTA, denk ik.
Åska (2022)
Syntax Error
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 221
Lid geworden op: 09 aug 2022, 10:30
Merk SP: Klever N Rogue 45
Km-stand: 6000

Gewoon nog eens een vraagje maar dan meer over wetgeving. (wellicht is dat al enkele keren gezegd, maar ik ben zo lui dat vragen gemakkelijker is :p)
Wat betreft helmen verschilt België en Nederland, en is in België een EN1078 helm voldoende? (Ik denk dat mijn gewone fietshelm dat al is)

Ik wil niet zeggen dat ik dat zou doen, maar puur hypotetisch (ik heb nog geeneens een pedelec) zou in België als ik even naar de het dorp zou fietsen (waar het sowieso traag rijden is) en ik een gewone fietshelm opheb ik nog in regel zou zijn met de belgische wetgever?
Plaats reactie