Speed Pedelec helm met NTA 8776 keurmerk

allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Helaas heb ik de abus pedelec+ getest op zijn valbestendigheid en ik kan je verzekeren dat hij zijn werk gedaan heeft: binnenin (isomo) is hij langs de kant waarop ik gevallen ben helemaal gescheurd.

Heb zelf cratoni vigor (ook Moto-norm maar wel licht) als vervanger gekocht. Zou ook windruis opvangen.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tomasj schreef: 19 dec 2018, 16:41 Ik blijf me wel vragen stellen over mijn veiligheid bij een zware val, en of een full face helm op dat vlak niet beter zou scoren, maar die is er niet met de juiste 'norm'.
Het is een afweging tussen functie en comfort (vooral warmte maar waarschijnlijk ook massa). Als ik op mijn gezicht zou vallen moet ik er niet aan denken wat voor charmant resultaat dat gaat opleveren, maar tegelijkertijd: als ik gewoon fiets moet ik er eigenlijk niet aan denken dat mijn gezicht helemaal bedekt is. Met deze kou is dat nog wel prima, maar in de zomer...

Volgens mij zijn alle SP helmen gewoon goed, waarbij je met specifieke eisen ergens uitkomt (pasvorm, geen vizier of juist wel, etc). Maar als je echt serieus, face-first op je plaat gaat dan vrees ik dat een helm met kinbeugel inderdaad beter was...

Ik rijd nog steeds met de Bontrager Rally MIPS. Is ook gewoon een prima helm en ik zie dus ook geen reden om hem te vervangen. Ik hoop vooral dat ik voorlopig mijn portie aan valpartijen gehad heb (2 in 2016 en 1 in 2017) en dat ik dus geen helmtest hoef uit te voeren.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Er zijn er meer zonder MIPS maar met NTA8776 certificaat. Dat MIPS veiliger is, ontken ik niet. Een vizier vond ik ook geweldig, maar in de praktijk is het beperkte functionaliteit. Ik denk dat het pet-klepje op deze helm deels dezelfde bescherming biedt, bij minder verlies aan zizcht (in het donker is een vizier neit altijd even handig).
En de ventilatie lijk me mee te vallen, de ventilatiegaten zitten volgens mij redelijk strategisch geplaatst.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Vizier lijkt leuk, maar bij wat viezigheid zie je bij laagstaande zon en in donker met tegenliggers (mn autos) niks meer. Daarnaast zijn goede brillen qua optiek veel beter en veel meer keuze in het juiste type glas.
Cliff
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 mei 2019, 08:45
Locatie: Mol België
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4000

Fleur schreef: 04 mar 2019, 22:04
Polling schreef: 04 mar 2019, 13:30
De pasvorm van de Abus Pedelec 2.0 is inderdaad heel groot. Ook voor mij helemaal geen fit.
En over welke hoofdomtrek hebben we het dan? Ik ben aan het zoeken naar een helm met wegklap vizier. heb zelf een hoofdomtrek van 57 a 57,5 cm (ter hoogte van de wenkbrauwen gemeten)Welke maat neem ik dan het beste? Lees dat ze verstelbaar zijn.

Zijn er ondertussen mensen die deze helm in hun bezit hebben en ons hun bevindingen willen delen?
Trotse eigenaar van een Stromer ST2 Sport 2018!
zoeffffff
Runner-up
Runner-up
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 mei 2019, 21:04

Omdat mijn Abus Pedelec+ een beetje gek zit (de riempjes zitten zo ver van m'n hoofd af) in vergelijking met m'n Giro'Atmos race fiets helm heb ik beide helmen eens aan een onderzoekje onderworpen. Nu blijkt dat de riempjes bij de Giro fietshelm helemaal van boven uit de helm komen en daardoor dus een groot stuk langs m'n gezicht geleid worden. Die van de Abus komen uit de zijkant van de helm, ter hoogte van m'n oren en moeten dan een cm overbruggen voor ze langs m'n gezicht lopen. Omdat de riempjes hier niet aansluiten veroorzaakt dat veel meer geluid dan wanneer ik met m'n Giro helm op 30+ km/h rijdt.
Is dit iets dat typisch Abus is, of hebben alle pedelec helmen de montage van de riempjes aan de onderrand van de helm?
ST1 x sport
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Mijn Agu heeft de aanhechting van de bandjes ook aan de zijkant van de helm.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Blue
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 245
Lid geworden op: 23 sep 2018, 17:23
Locatie: Lier
Merk SP: Geen :(
Km-stand: 800

Net zelf bij de dealer een paar modellen gaan passen.

De Lazer Anvers heeft vooraan links en rechts een voering die eindigt in 2 puntjes (dus midden vooraan heb je geen drukpunt op je hoofd).
Maar net op die 2 uiteinden zat de voering al los (zit er maar met klitteband tegen).
Daardoor irritant drukpuntje links en rechts vooraan op je hoofd.
(Want dan zit je hoofd tegen die klitteband)
Dus die laat ik voor wat het is want dat zou me mateloos gaan irriteren.

De Abus Pedelec ace 2.0 was dan veel degelijker met netjes voering rondon vooraan.
Deze leek me kwa ventilatie ook beter dan de Cratoni. Je krijgt er ook oorschelpen bij wat wel een leuke extra is.
En ik zoek een echte zomerhelm want ik heb al een Giro Bexley.

De Cratoni commuter zat identiek aan de Abus.
Maar daarbij kwam het scherm iets te dicht als brildrager.

Dus morgen nog eens terug met naar de dealer maar deze keer met mijn zonnebril op sterkte. (Was ik vergeten).
Want die moet ook achter het vizier passen.
2023: Klever N Pinion L 1600Wh besteld en geannuleerd wegens nieuwe “misschien” leverdatum van de 1600Wh in Nov/Dec?
Ex-Stromer ST3
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Helm zonder vizier pakken als je toch met een zonnebril rijdt. Veel prettiger imho.
Blue
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 245
Lid geworden op: 23 sep 2018, 17:23
Locatie: Lier
Merk SP: Geen :(
Km-stand: 800

Goh als ik met mijn Giro Bexly met vizier naar beneden rij is het toch veel aangenamer kwa geluid/insecten.

Op de Bexley/Abus/Cratoni zit vizier niet in de weg.


Dit is trouwens wat ik bedoelde op de Lazer Anverz
Bijlagen
392DCE2D-097D-4373-B185-4E21E6A5F251.jpeg
392DCE2D-097D-4373-B185-4E21E6A5F251.jpeg (656.29 KiB) 12632 keer bekeken
2023: Klever N Pinion L 1600Wh besteld en geannuleerd wegens nieuwe “misschien” leverdatum van de 1600Wh in Nov/Dec?
Ex-Stromer ST3
Plaats reactie