Cratoni Vigor helm (ECE-R 22.05 gekeurd)

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

[Berichten over deze helm afgesplitst vanuit diverse topics naar een eigen topic. Stromeur.]

Cratoni Vigor (foto van mijn bezoek aan Eurobike 2017):

Cratoni Vigor.jpg
Cratoni Vigor.jpg (3.53 MiB) 12835 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Ik fiets met de goedgekeurde Cratoni in wit met een zwarte middenbaan voor de extra zichtbaarheid.
De ventilatie is redelijk op warme dagen. Met de houding van je hoofd kun je dit een beetje beïnvloeden. Voordeel van de helm is duidelijk minder windgeruis tijdens fietsen boven 35+
Het vizier is prettig en de dealer bood er gratis een zilverkleurig vizier met UV bescherming bij.
Niet goedkoop maar over het geheel prettig in gebruik, veilig gevoel en tijdens de koude dagen wat meer bescherming tegen lage temperaturen.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Koekwous
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 sep 2017, 17:36

Hoi Stromend, Heb jij de speedpedelec helm Cratoni Commuter in je bezit? of een andere van Cartoni. Zou graag de Commuter willen passen en aanschaffen, maar weet niet of hij al leverbaar is.

Thanks Arjen
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Hoi Arjen
De Commuter is voor zover ik weet pas eind van dit seizoen leverbaar. Ik rijd met de Visor. Overweeg wel wanneer de Commuter leverbaar is op deze in te ruilen.
Wanneer mijn FM de introductiedatum weet zal ik die hier posten.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

FM:januari2018.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Stromer Newbee

Voorbije zaterdag kocht ik mij een Cratoni Vigor (Zwart-bruin mat)

In de winkel doe je deze hoop en al een minuutje aan om de maat te passen.
Zit op zich als gegoten.

Eens thuis gekomen zet ik ze opnieuw aan om de kinband wat op maat te zetten en loop ik er als een klein kind nog even fier mee rond in huis. :mrgreen:

Al na enkele ogenblikken begon mij op mijn voorhoofd iets serieus te storen. Pijn te doen. Te schuren. :cry:

Je hebt de dikke zachte band die rond je hoofd zit, maar daartussen zit een netje gestikt.
Dat stiksel staat in golven (zie foto) en schuurt (bij mij toch) constant tegen mijn hoofd. Of zit in mijn vel te drukken.
Is echt een uiterst ruw stiksel.

Ik nam reeds de Large versie. Misschien moet ik overstappen naar de XL zodat mijn voorhoofd er minder ingedrukt saat?
Maar dat zou me verbazen dat het aan de maat ligt. Deze zit echt goed en totaal geen gespannen gevoel. Als ik grotere maat zou nemen heb ik schrik dat ze minder vast/gegoten gaat zitten.

De dealer neemt de helm zonder probleem terug om 'te ruilen' bij de invoerder. Maar ik vrees dat ik met een andere exact hetzelfde probleem ga hebben als ik de foto's op Google zie. (zie foto)

Nog iemand die dit ervaart met de Vigor?
Bijlagen
Cratoni Vigor.PNG
Cratoni Vigor.PNG (444.94 KiB) 11278 keer bekeken
Stromer Newbee

Ondertussen helm terug binnen gegeven ter vervanging.
De invoerder heeft geprobeerd mij een nieuwe Large helm te geven, maar die stelde vast dat het bij elke Large helm zo was.

We keken dan opnieuw naar de S en M helmen en daar zit de naad netjes zonder golving :bn:

Ze zouden nu proberen oplossing te vinden met een 'patch' in de helm te leggen.
Geen idee wat dat is, maar als daarmee het probleem is opgelost, ist goed voor mij.
Mocht het probleem niet opgelost zijn, dan mag de helm gewoon teruggegeven worden.

Over de service kan ik dus niets zeggen! Heel tevreden.

Zou het wel jammer vinden dat er geen oplossing komt want de helm ziet er super uit en zit ook super!

Ik denk zelfs dat ik in slechtste geval die naad er gewoon uitknip. Dan is 't ook opgelost. :mrgreen:
Alleen vind ik het een beetje zonde om te knippen in een nieuwe helm van €250 ...

Nog even afwachten dus.
Woensdag weet ik meer.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik vind de padding van de Cratoni Vigor helm echt het meest keurige binnenwerk van alle fietshelmen (en paardrijcaps) die ik tot nu toe heb gezien.

In mijn Kask Urban Lifestyle helm zitten alleen enkele stroken padding en dat is het. Niet raar trouwens, bij de meeste lichtgewicht-helmen is dat zo, ze wegen weinig, dus minder padding nodig voor comfort.

Ik ben heel erg tevreden over mijn Kask, behalve dat ik (ook) last heb van een drukpunt rechts op mijn voorhoofd. Dat, en het ontbreken van een NTA-8776 keurmerk, is de belangrijkste reden voor mij om toch aan andere helm te nemen. Het is dus goed dat jij doorgaat tot je een oplossing hebt, want een helm met een irriterende plek op je hoofd is echt vreselijk, al helemaal als je er serieus mee gaat fietsen, het warm krijgt en gaat zweten. Dan wordt de irritatie alleen maar meer, ik spreek uit ervaring.

Hoewel ik de Cratoni Vigor zelf te zwaar en te warm vind, ben ik verder wel echt te spreken over deze helm. Hij zit echt keurig in elkaar, biedt meer bescherming dan een helm met alleen NTA-8776 keuring en is ook lekker warm in de winter. En als ik het zo lees, komt er wel een oplossing voor het irriterende stukje stoffering. Als de S en de M dit foutje niet hebben, zou je dealer ook nog een nieuwe L bij Cratoni kunnen bestellen, met het speciale verzoek om de helm hierop te controleren voorafgaand aan verzending. (Of het binnenwerk omruilen met een M?)

Ter vergelijk hier het binnenwerk van mijn Kask:

Kask Urban Liftestyle helmet.png
Kask Urban Liftestyle helmet.png (1.25 MiB) 11095 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Deze foto kwam ik vandaag op FB tegen. De eigenaar is een Stromer rijder. Zijn schouder is geblesseerd, maar zijn hoofd/gezicht en Stromer zijn gelukkig ongeschonden gebleven. Gezien de plek waar de helm de grond heeft geraakt, is het maar goed ook dat deze Stromeraar een helm droeg, anders was zijn gezicht er nu heel anders aan toe geweest.

De Cratoni Vigor heeft zijn werk dus prima gedaan:


Cratoni Vigor.jpg
Cratoni Vigor.jpg (45.65 KiB) 10814 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Je hebt de helm nu eenmaal voor dat ene moment dat het misgaat( en een klein beetje omdat het moet).
Goed om te zien dat de helm dan doet wat hij moet doen: beschermen.

Soms kies ik er op een kort ritje voor om niet m'n Vigor maar de Lazer op te zetten.
Hij is lekker licht maar het voelt "naakt" en de rijwind geeft enorm veel meer lawaai.

Zo'n klap als de maker van de foto had zou met m'n Lazer op ernstig gezicht letsel geven.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Plaats reactie