Stroomverbruik, snelheid, vermogen en actieradius

Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

AmPeer, mijn ervaring met zeven jaar elektrisch fietsen: Het elektrisch energieverbruik fluctueert flink door diverse oorzaken. De in mijn ogen belangrijkste oorzaken in willekeurige volgorde zijn:

1. Het weer: tegenwind.
Onderschat de invloed van tegenwind niet, zeker bij hoge snelheden heeft wind een enorme invloed op het energieverbruik. Door tegenwind (maar ook door de zelf veroorzaakte rijwind) zal je verbruik flink toenemen. Ook de mate waarin je bereid bent om zo min mogelijk tegenwind te vangen (door bijvoorbeeld voorovergebogen te fietsen) speelt in het verbruik een grote rol.

2. Het weer: temperatuur.
Een lage temperatuur zorgt ervoor dat de capaciteit van je accu al een stuk lager is dan die bij een hogere temperatuur. Ook zul je (en dat is mijn ervaring) zeker als je spieren nog niet warmgefietst zijn, een groter beroep doen op de capaciteit van je accu.

3. Je eigen bijdrage: spierkracht.
De mate waarin je met eigen spierkracht zelf een bijdrage wenst te leveren bepaalt in hoge mate het verbruik. Met name situaties die veel energie vragen zijn hierbij van cruciaal belang. Denk dan niet alleen aan de energie die je moet leveren om een constante snelheid aan te houden, maar vooral aan het optrekken naar de gewenste snelheid nadat je tot stilstand bent gekomen of hebt moeten afremmen, of ook aan het nemen van een heuveltje.

4. Je eigen bijdrage: gewicht.
Het scheelt heel veel of de fiets 110 kg moet tillen of 75 kg. Zorg dat je zo snel als mogelijk op een gezonden BMI-waarde zit. Neem daarnaast niet teveel bagage mee. Elke kg die je niet hoeft te verplaatsen is er weer een minder.

5. De gemiddelde snelheid.
Hoe sneller je wenst te fietsen, hoe meer de elektromotor zal moeten bijspringen. Weet je van jezelf welke snelheid je op een Mountainbike of Racefiets zonder ondersteuning kunt halen bij de inspanning die je levert op de Stromer? Als ik lees dat de "Stromers" nauwelijks bezweet van de fiets stappen, zegt me dat genoeg en de in dit draadje gerapporteerde afstanden die ze afleggen totdat de accu leeg is zijn daarvan het bewijs. Als je op een Mountainbike (heeft ook brede banden en is voor een Stromer een betere vergelijk dan een Racefiets) een gemiddelde snelheid van 30 km/uur wilt halen, vloeit er menig zweetdruppeltje. Voor een echt grote actieradius is het dus belangrijk dat je een niet te hoge gemiddelde snelheid wilt halen. Dat cijfer (die gemiddelde snelheid) is voor ieder van ons verschillend. Ik durf hier wel te stellen dat als je op een 45 km/uur fiets een gemiddelde snelheid van 24 km/uur nastreeft, waarbij je zelf ook een behoorlijke bijdrage levert, je zuinig zult fietsen. Voor alle duidelijkheid: van mij mogen alle Stromers fris en fruitig van de fiets stappen, maar als het streven is om de 180 km te fietsen op 1 volle accu, dan mag je er rustig vanuit gaan dat je iets minder fris en fruitig van de fiets zult stappen.

6. Je fiets.
Zorg er voor dat je fiets in een uitstekende conditie verkeerd voor een laag energieverbruik. Laat niks aanlopen, zorg dat de banden goed rollen (lagers werken goed, banden zijn hard opgepompt, ketting loopt gesmeerd) en neem niet teveel windvangers mee (grote spiegel vervangen door een kleintje, geen tassen links en rechts, geen wijde- maar strakke fietskleding). Kijk ook eens naar het type band (ik ken de discussie over de Schwalbe Big Ben en de typegoedkeuring), maar er zijn fietsbanden die veel beter rollen dan andere fietsbanden. In de wereld van de fietsbanden spelen vier factoren een rol die elkaar in de weg zitten (en bij elke band is een andere keuze gemaakt): rolweerstand, grip op de weg, bescherming tegen lekrijden en duurzaamheid. Helaas zijn er maar een beperkt aantal banden geschikt voor snelle e-bikes.

7. Je omgeving.
Ook al fiets je elke dag hetzelfde traject, elke dag is het traject toch weer anders. Heb je het geluk dat je in 1 tempo door kunt fietsen of heb je de pech dat je veel moet stoppen/afremmen en starten/optrekken. Denk hierbij aan het "pakken" van groen- danwel rood licht, maar ook aan kruisend verkeer of aan langzaam rijdend verkeer waar je telkens voor moet afremmen. Anticiperen is in dit laatste geval beter dan remmen en een lagere snelheid accepteren is beter dan onrustig fietsen. De mate waarin je remenergie laat terugvloeien naar de accu of dat je de remblokjes het remwerk laat doen: als je de remblokjes het werk laat doen, zal het verbruik hoger zijn. Over anticiperen gesproken: door zelf uitstekend zichtbaar te zijn (bijvoorbeeld via kleding die goed opvalt) zorg je ook dat anderen op jou kunnen anticiperen. Waar je veel plezier van kunt hebben is in het wiel van een medefietser blijven hangen (oke, dit is niet erg sociaal). Vergeet in die situaties niet om de elektrische ondersteuning terug te brengen om zelf het werk nog te blijven doen!

7. Energieverbruikers.
De mate waarin je andere energieverbruikers gebruik laat maken van de accu (het voor- en achterlicht, maar het opladen van apparatuur ook via de USB poort). Beperk dit opladen zoveel mogelijk. Op veiligheid (licht) zou ik niet besparen.


Last but not least: Ook al fiets je zo economisch mogelijk, door veroudering van de accu gaat er een moment komen dat je op een enkele rit door een lege accu zonder ondersteuning komt te zitten. Helaas kun je de fiets nog niet via openbare oplaadpunten voorzien van nieuwe energie. Tot die tijd is het meenemen van een extra accu (zoals Reinout dit nu doet) de enige optie. Als je wel een enkele rit kunt maken, maar niet een retourtje, dan is tussentijds opladen nog wel een optie. Dit betekent dat je in die gevallen kunt volstaan met het meenemen van je oplader (of de aanschaf van een tweede oplader).



(Oeps... ik zie dat ik in dit draadje ook al zo'n opsomming had gemaakt. Nou ja, uit de kledingindustrie komt niet voor niks het spreekwoord "dubbel genaaid houdt beter" [je kunt beter iets 2x iets doen dan helemaal niet]. Ook bevat deze post iets meer informatie dan in mijn eerdere opsomming.)
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
AmPeer
Expert
Expert
Berichten: 270
Lid geworden op: 17 aug 2017, 19:11
Locatie: ALMERE

haha Henry Klopt !

Ik refereerde zelfs in mijn berichtje aan jouw eerdere opsomming.
Niettemin nogmaals dank

Groet Ampeer
sinds 02 sept 2017 St2S - spurcycle bel - bodyfloat - shockstop 30 gr- Ortlieb back-roller pro plus
Bald
Runner-up
Runner-up
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 jul 2017, 20:50

Vandaag heb ik woon-werktraject volledig op stand 1 uitgereden. In totaal 74km ,dit bij een strakke wind die in het nadeel was bij de terugreis.Gestart met de accu 100% geladen(blauwe accu ,fiets st2 )Het traject zelf is licht heuvelachtig in open velden met 2x dorpscentrum. Normaal doe ik het traject met een gemiddelde van 37 a 38 km per uur (op de garmin) en met een weer gelijk vandaag zou ik normaal thuiskomen met een rest van 18% in de accu.Vandaag volledige rit gedaan op stand 1 , ben thuisgekomen met een rest van 75% :ay en dit met een gemiddelde van 32,7 km.Dus voor allen die nu op het randje rijden van hun accu ,stand 1 kan ook nog gebruikt worden op bepaalde stroken van u route waardoor de actieradius aanzienlijk gaat stijgen en waarbij de gemiddelde snelheid nauwelijks zal zakken.Twas wel zweten :mrgreen:
Lomito

Bald schreef: 19 aug 2017, 18:22't Was wel zweten :mrgreen:
Dat is één van de redenen dat we liever niet op stand 1 rijden. Bezweet op je werk of bij een klant aankomen is not done. Maar als je actieradius korter wordt dan de nog af te leggen weg dan is stand 1 wel een prima manier om een lege accu te voorkomen want dan trap je jezelf helemaal suf met een snelheid van ca. 20 km/uur. Dat overkomt je één keer en daarna nooit weer.

Tegelijk doe ik nog maar eens een beroep op jullie deelname, en dan richt ik me vooral op de nieuwkomers die al zo'n 1000-2000 km gemaakt hebben, aan mijn stroomverbruik tabel. D.w.z. je Omni raadplegen (Menu-Bike-Totalen) en daaruit de volgende gegevens vissen: totaal gereden kilometers (km), gemiddelde stroomverbruik (Wh/km) en gemiddelde snelheid. Vervolgens theoretische actieradius uitrekenen: (100-10%) x accucapaciteit / gemiddelde stroomverbruik
En het geleverde vermogen : gemiddelde stroomverbruik x gemiddelde snelheid.

En dan zet ik jouw gegevens in de tabel:

ST1X -- 618 Wh --- 9,7 Wh/km --- 30,2 km/uur -- 293 Watt -- 57 km -- (mrt 2017, 1.050 km, Stromeur 17", 30km enkel)
ST1X -- 814 Wh --- 10,9 Wh/km -- 38,4 km/uur -- 419 Watt -- 67 km -- (jun 2017, 504 km, pclaerhout 17", 32 km enkel)
ST1X -- 814 Wh --- 11,5 Wh/km --- 35,1 km/uur -- 404 Watt -- 64 km -- (mei 2017, 882 km, Pieter)
ST1X -- 814 Wh --- 12,1 Wh/km --- 31,3 km/uur -- 379 Watt -- 61 km -- (mrt 2017, 294 km, Zespri, 20,2 km enkel)
ST1X -- 814 Wh --- 14,8 Wh/km -- 36,6 km/uur -- 541 Watt -- 50 km -- (jun 2017, 894 km, JondeSTX, 32 km enkel)
ST1X -- 983 Wh --- 14,3 Wh/km -- 36,8 km/uur -- 526 Watt -- 62 km -- (mei 2017, 3.249 km, Reinout ST1x, 60 km enkel)
ST1X -- 983 Wh --- 10,3 Wh/km -- 36,3 km/uur -- 374 Watt -- 85 km -- (jun 2017, 809 km, Calimero, 17,5 km enkel)
ST1X -- 983Wh --- 11,6 Wh/km -- 35,0 km/uur -- 406 Watt -- 76 km -- (jul 2017, 2.071 km, vincentbosse, 29 km enkel)
ST2 --- 814 Wh --- 13,2 Wh/km -- 40,1 km/uur -- 529 Watt -- 61 km -- (apr 2017, 1.875 km, Bert, 18 km enkel)
ST2 --- 983 Wh --- 12,7 Wh/km -- 34,1 km/uur -- 433 Watt -- 70 km -- (mei 2017, 1.100 km, Philipbo, 26 km enkel)
ST2 --- 983 Wh --- 13,8 Wh/km -- 37,7 km/uur -- 520 Watt -- 64 km -- (jun 2017, 1.000 km, Rutger, 41 km enkel)
ST2 --- 983 Wh --- 11,1 Wh/km -- 34,9 km/uur -- 387 Watt -- 79 km -- (jun 2017, 1.546 km, Mark, 62 km enkel)
ST2s -- 983 Wh --- 14,3 Wh/km -- 31,3 km/uur -- 448 Watt -- 62 km -- (mrt 2017, 4.714 km, Lomito, geen vaste rit)
Gebruikersavatar
Pieter
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 234
Lid geworden op: 24 mei 2017, 11:20
Locatie: Mierlo
Merk SP: Stromer ST1X
Km-stand: 30.000

Lomito schreef: 21 aug 2017, 09:37 En dan zet ik jouw gegevens in de tabel:

ST1X -- 814 Wh --- 11,5 Wh/km --- 35,1 km/uur -- 404 Watt -- 64 km -- (mei 2017, 882 km, Pieter)
Update op mijn getallen:
ST1X -- 814 Wh --- 11,5 Wh/km --- 35,2 km/uur -- 405 Watt -- 64 km -- (augustus 2017, 2031 km, Pieter)

Bijna geen verschillen dus. Benieuwd naar de winter-getallen.
Lomito

In ieder geval bedankt voor je bijdrage, ik zal deze in de tabel verwerken. :bf:
philipbo
Expert
Expert
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:35

Ik heb uitgeprobeerd of het verhogen van de bandenspanning merkbaar is in het stroomverbruik.
Ik had de standaard big ben schwalbe op 2.5-3 bar staan, wat behoorlijk comfortabel is in combinatie met de geveerde vork die ik heb. Opgepompt tot 4 bar (volgens schwalbe de max toegestane druk, ik heb dacht ik ergens op forum gelezen dat iemand tot 6 bar heeft opgepompt?): geen significante besparing op verbruik, wel een stuk minder comfort. Ik laat in ieder geval de voorband weer leeglopen tot 2.5-3 bar.
Ik ben verder ook benieuwd of de grip van de schwalbes waarover veel wordt geklaagd, beter wordt bij druk verlagen tot 2 bar? Iemand ervaring mee?
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Philipbo, in deze post kun je lezen dat de bandenspanning wel degelijk een verschil maakt. Misschien nog eens de test doen.
Witte ST3 van maart 2019
philipbo
Expert
Expert
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:35

Ik heb de test gezien en ook gezien dat bij bepaalde banden de rolweerstand afneemt van bijv 36W naar 26W bij oppimpen van 3 naar 6 bar. Dus 30% verschil. Dat begrijp ik theoretisch ook wel, als het contact loopvlak van de band kleiner wordt gaat de weerstand omlaag. Kan Lomito misschien uitrekenen hoeveel range zoiets zou schelen op een accu van 983W?

Daarnaast lees ik op de site van schwalbe zelf, over balloon banden in het algemeen, dat harder oppompen dan 2,5 bar niet veel rolweerstandswinst oplevert. Ik ken niet alle banden die in de test staan, ik weet niet welke daarvan "balloon" zijn.
Ik heb wel gemerkt dat het oppompen tot de max 4 bar die Schwalbe aangeeft, zeker ten koste gaat van het comfort, maar geen snelheidswinst oplevert (op de St2 dan) en geen merkbare range verbetering (op 53 km afgelegd).
philipbo
Expert
Expert
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:35

Vandaag weer verder getweakt, banden weer leeg laten lopen tot 2,5 bar en de torque sensor, die af fabriek op 50% staat, opgekrikt tot 70%. Dit kan, dat weten de meesten van jullie al lang, alleen op de fiets zelf en niet via de app ingesteld worden.
Ook hier heb ik, op 26 afgelegde kilometers, weinig verschil in verbruik gezien, MAAR:

Het lijkt wel of ik op een andere fiets rondrijd. De toch al aardig rappe ST2 is veranderd van een goed renpaard in een volbloed Arabische furie. Alsof ik van een Riese Müller op een Stromer overstapte (zoals bij mn eerste proefritten op een speed pedelec). Toch weer opnieuw een glimlach op het gezicht als bij de eerste stromer ervaring.

De ondersteuning lijkt tot op hogere snelheid door te lopen, ik bleef nu echt met gemak vaak boven de 45km/ uur hangen.
Morgen eens op 100 % proberen, ben benieuwd wat dat oplevert.

Ik heb in ieder geval naar aanleiding van de voor mij nieuwe inzichten wat betreft opladen van de batterij ( zo vaak mogelijk zo vol mogelijk laden) de volgende rijdiscipline aangenomen om zo rap mogelijk door de randstad te crossen, zonder zorgen over accu-capaciteit (26km enkele reis, maar denk dat dit tot 40 km bruikbaar is): altijd ondersteuning 3, torque sensor op 70 ( of hoger als me dat gaat bevallen), extra lader op het werk ( heb een st1x lader extra gekocht, goede tip van het forum, laadt alleen beetje langzamer dan de st2 lader, maar aangezien accu toch maar 50% max leeg is maakt dat niet uit).

Succes met het oppeppen van jullie sensoren.
Plaats reactie