Stroomverbruik, snelheid, vermogen en actieradius

Robot Santa
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 aug 2019, 10:44
Locatie: Nijmegen

Hoi,

Als waarschijnlijk aankomende SP-er is dit topic goud waard. Het geeft een mooie schatting van wat ik kan verwachten als ik een Stromer zou kopen en ook een grove inschatting van wat een andere sp zou doen.

Er komen bij mij wel wat gedachten op: de invloed van de fietser word hier niet mee genomen omdat het lastig te meten is. Echter, de fiets heeft de informatie beschikbaar, doormiddel van de koppel sensor. Die kan volgens mij maar op twee manieren werken (jullie kunnen vast achterhalen welke van de twee het is):
1, hij kan het koppel voor het kransje achter meten.
2, hij kan het koppel na het kransje achter meten.
Bij 1 zorgt de frequentie van de variaties in het gemeten koppel voor de bijbehorende kadans en heb je met het koppel zelf het vermogen te pakken.
Bij 2 geeft de snelheid het bijbehorende toerental en dus heb je met het koppel weer het vermogen te pakken.

Dit zijn natuurlijk gedeeltelijk waardes die de gebruiker volgens mij niet uit kan lezen, maar Stromer zou er iets mee kunnen als ze wilden.

Wat meer past bij de mogelijkheden van de forum leden: als ze dat willen zouden de stromeraars die een vermogens meter hebben een tabel kunnen maken met vereiste vermogens bij bepaalde settings, omgevingsvariabelen en snelheden. Zo zouden de beniewde andere gebruikers zo goed mogelijk dezelfde settings en omgevingsvariabelen kunnen kiezen en dan met de snelheid hun vermogen kunnen af schatten.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Robot Santa schreef: 20 sep 2019, 09:29 1, hij kan het koppel voor het kransje achter meten.
2, hij kan het koppel na het kransje achter meten.
Bij 1 zorgt de frequentie van de variaties in het gemeten koppel voor de bijbehorende kadans en heb je met het koppel zelf het vermogen te pakken.
Bij 2 geeft de snelheid het bijbehorende toerental en dus heb je met het koppel weer het vermogen te pakken.
Zie: viewtopic.php?f=8&t=2966
Robot Santa schreef: 20 sep 2019, 09:29 Wat meer past bij de mogelijkheden van de forum leden: als ze dat willen zouden de stromeraars die een vermogens meter hebben een tabel kunnen maken met vereiste vermogens bij bepaalde settings, omgevingsvariabelen en snelheden. Zo zouden de beniewde andere gebruikers zo goed mogelijk dezelfde settings en omgevingsvariabelen kunnen kiezen en dan met de snelheid hun vermogen kunnen af schatten.
Er is denk ik teveel variatie door de werking van de sensor, hoe deze gecalibreerd is, etc.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Samtruwant
Pro
Pro
Berichten: 54
Lid geworden op: 27 jul 2019, 21:09
Locatie: Diksmuide

bertjuh1975 schreef: 06 sep 2019, 00:11 ]Deze grafiek visualiseert mooi hoe het benodigd vermogen exponentieel toeneemt bij snelheidstoename door de factor luchtweerstand: Het effect op je actieradius.. :oops:
dit geldt wel voor een racefiets, denk dat je er bij een gewone fiets snel 30% moet bij optellen.
rock
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 jan 2020, 10:44
Locatie: Limburg be
Merk SP: St1x
Km-stand: 12500

Hier mijn gegevens,

ST1X --- 983wh --- 11,1wh/km --- 31,8km/h --- 353w --- 80km. (oktober 2019, 4538km , rock, 17km enkel.)
2019: st1x 983w/h 17km enkel.
2022: st3 limited edition 2021 21km enkel.
Gebruikersavatar
Ropperdepop
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 sep 2018, 19:05
Locatie: Gorinchem
Merk SP: Stromer ST3

Hierbij mijn gegevens:

ST3 --- 983wh --- 16,2 wh/km --- 33,7 km/h --- 546w --- 54 km (1400 km, 43 km enkel)

Weeg (ruim) 100+kg, met volle tassen en geen strakke kleding. meestal tussen de 10 en 15% accu over op mijn route met redelijk wat stoplichten. Rustig fietsen is geen optie....
Exit ST3 L . Nu 'terug' naar een Kalkhoff Image 5.B Advantage+ 25 Km/h
DejanMandekic
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 aug 2022, 12:42
Locatie: Antwerpen
Merk SP: ST1 2019
Km-stand: 3200

Hallo iedereen,

Sinds vorig jaar ook een Stromer ST1 eigenaar. Heb 28km enkel als ik naar mijn werk rijd. Onderweg ongeveer 13 stoplichten.
Deze morgen heb ik traject gedaan op 48min. Batterij is 814Kwh. Met 100% vertrokken en bij de aankomst had ik er nog 30% over.
Onder weg veel wind had en in de tweede ondersteuning gereden. Waar ik kan rijd ik 45km/h.
Gemiddeld snelheid 32.1km/h en 13.5Wh/km. Ben wel tweede eigenaar van de Stromer.
Weeg 86kg en heb nog zeker max 4kg bij in de tassen.
Ondertussen heeft hem 6136km gereden.
Is de batterij verbruik normaal? Wat denken jullie?
13.5 Wh/km x 32.1km/h = 433Watt
0.9 x 814KWH/13.5wh/h = 54km
Volgens verbruik van deze morgen zou ik maar 40km kunnen doen ipv 54km volgens berekening.
Bedankt.

mvg,
Dejan
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

13,5Wh/km lijkt me normaal.
Je gaat uit van een aantal aannames, nl:
- dat SOC van 30% juist is;
- dat je effectieve bruikbare capaciteit 0,9x814Wh is (zou me sterk verbazen);
- dat 13,5Wh/km juist is.

W=UxI, en I daalt als U daalt. U daalt als SOC daalt. Dus het bruikbare vermogen W daalt sterk als SOC daalt, je kan gewoon minder hard en verbruikt dus ook minder Wh/km.
Hoe groot het verschil in ondersteuning wordt ifv SOC hangt af hoeveel reserve je motor/controller/accu hebben, ontwerp dus.
Heb je een volle accu nodig om 45 te halen zal die max snelheid snel verminderen ifv SOC.
Wordt de ondersteuning met volle accu al verminderd omdat je op max 45 zit heb je dus nog marge en kan die 45 ook met minder SOC gehaald worden.

Je gaat naarmate SOC verder daalt, hier jou laatste 30%, dus minder verbruiken dan jou gemiddelde van 13,5Wh/km over de eerste 70% van de accu, en uiteraard ook minder vlot gaan. Je zou dus inderdaad meer dan jou voorziene 40km kunnen halen, veel meer? Proberen, allemaal afhv hoe juist de cijfers zijn waarop je je baseert.
Als je een ontlaad curve van een li-ion cel bekijkt kan je begrijpen wat er met de ondersteuning gebeurt als SOC daalt, W=UxI…
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

DejanMandekic schreef: 22 mei 2023, 14:31 Hallo iedereen,

Sinds vorig jaar ook een Stromer ST1 eigenaar. Heb 28km enkel als ik naar mijn werk rijd. Onderweg ongeveer 13 stoplichten.
Deze morgen heb ik traject gedaan op 48min. Batterij is 814Kwh. Met 100% vertrokken en bij de aankomst had ik er nog 30% over.
Onder weg veel wind had en in de tweede ondersteuning gereden. Waar ik kan rijd ik 45km/h.
Gemiddeld snelheid 32.1km/h en 13.5Wh/km. Ben wel tweede eigenaar van de Stromer.
Weeg 86kg en heb nog zeker max 4kg bij in de tassen.
Ondertussen heeft hem 6136km gereden.
Is de batterij verbruik normaal? Wat denken jullie?
13.5 Wh/km x 32.1km/h = 433Watt
0.9 x 814KWH/13.5wh/h = 54km
Volgens verbruik van deze morgen zou ik maar 40km kunnen doen ipv 54km volgens berekening.
Bedankt.

mvg,
Dejan
Met 28 enkel had ik voorheen ook zoiets nodig met mijn ST2 2015 met 814Wh accu, lijkt me heel normaal.

Waar maak je je zorgen om?

En ik heb eens een heel zuinige tour gereden in tour modus (nog iets meer teruggetuned in stand 2), ik kon 10km met de eerste 10% rijden (dus 100-90), de volgende 10% 9km, daarna met 10% 8km en zo daalde dat ongeveer lineair.

Met wat Jins aangeeft, de accuspanning wordt steeds lager, dus de motor moet een hogere stroom krijgen van de accu, met meer verliezen tot gevolg.

Om het degraderen van je accu zou ik je sowieso geen zorgen maken. Mijn accu is al 8 jaar oud, nu 25000 gepasseerd en kan nog steeds thuiskomen met zo'n 50% verbruik in stand 3 op standje drive it like you stole it op een rit van 22km
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
TurboCarbon
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 260
Lid geworden op: 01 jun 2023, 20:22
Locatie: NH
Merk SP: Stromer ST3 Pinion LE
Km-stand: 2000

Vandaag bij de harde wind even een aantal keer “trip total” reset gedaan om te zien wat nou het exacte gebruik is bij welke conditie.
Elke keer geprobeerd om ca 45-48 km/u te fietsen

Zijwind eerst: ca 17 Wh/km
Wind mee: 7 Wh/km
Wind tegen: 27 Wh/km (ca 40 km/u)
Zijwind terug: 14 Wh/km

Opvallend dat op het stuk zijwind het gemiddelde verbruik exact 15.5 Wh/km is, wat ook zo ongeveer mijn “normale” verbruik is bij die snelheid.
Dus 2 keer zijwind is het netto extra verbruik toch wel ca 0. Ik had verwacht iets hoger vanwege extra rolweerstand en tegen de wind in moeten hangen.

Tegen de wind in verbruik van 27 Wh/km komt neer op ca 1000 watt! Dus de motor zit toch echt de hele tijd aan het piekvermogen. Zoals ik merkte want sneller dan 40 kwam ik echt niet. Bij “normaal” trappen tenminste.

Bij wind mee voelde ik geen wind! Zo hard waaide het. Ik probeerde nog kwa settings richting de recoup standen te gaan om een “nulstand” te zoeken maar die bestaat volgens mij niet. Want ik was echt geen motor ondersteuning nodig, en had best harder dan 48 gekund maar voelde dan toch wel serieuze “motor weerstand” die mij probeerde af te remmen. Ik dacht dat dit alleen mechanische (magneet) weerstand zou zijn, maar volgens mij is dit toch wel actieve weerstand.
Ik kan het nog eens proberen of het lager dan 7 Wh/km kan.
TurboCarbon
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 260
Lid geworden op: 01 jun 2023, 20:22
Locatie: NH
Merk SP: Stromer ST3 Pinion LE
Km-stand: 2000

Nog wat getallen over mijn ST3 Pinion en 983 Wh accu.
Naar aanleiding van de suggesties van @JeroenSpock had ik gisteren de accu niet helemaal naar 100% geladen maar maar net “tot” 100%.
Okee klinkt onlogisch maar bij stromer laad de accu volle bak (260 watt) tot 100%, en bouwt dan het vermogen langzaam af, maar laad nog een half uur verder.
Ik wilde wel eens weten over hoeveel capaciteit dat gaat.

60.8 km gefietst met 12.9 Wh/km = 784 Wh verbruik.
Bij eerdere trips berekend dat er ca 930 Wh bruikbare capaciteit is.
Nu gefietst naar 8% dus nog 74 Wh over.
Verschil: 72 Wh. Dit is het verschil tussen tot 100% laden, en daarna ook nog laden.
Dit is 72/930 = 8%. Dus als mijn Stromer zegt dat de accu 100% is, is dit werkelijk nog maar 92%. Waarom Stromer?

Ik ga er van uit dat de lader bij dat laatste stuk dan de laadstroom langzaam aan het afbouwen is, en aan het balanceren is om elke cel exact vol te krijgen.
Soms balanceren is belangrijk, maar elke keer hoeft niet denk ik. En er zullen denk ik niet cellen zijn die 8% verschil hebben zodat als de accu bijna leeg is er ook cellen zijn die praktisch helemaal leeg zijn?

Ik heb gisteren vooral op ondersteuning 2 gefietst zodat ik wel de afstand nog kon redden in elk geval. En zelf iets meer beweeg ;)
Maar zou die 8% er best bij willen hebben bij de volgende lange trip. Maar als dit de levensduur ernstig verkort is dit wel een afweging natuurlijk. Hoewel ik het er gelijk weer “affiets” dus misschien boeit het niet….

Kloppen mijn getallen en redenatie een beetje?

Ter illustratie nog onderstaande laad grafiek, van mijn Homewizard slimme stekker.
Let alleen op het rechter gedeelte. Dit is een lading van 4% accu naar “echt vol” 100%. Te zien is dat het laadvermogen oploopt van 220 watt naar ca 260 watt, en dan een half uur afbouwt, tot 30 watt, en dan stopt. Bij 255 watt is 80% bereikt, en dan stop ik hem soms nu! Ik zoek nog de optie in Homewizard om in te stellen dat deze bij 255 watt automatisch stopt. Ik las ergens dat dit kan.

IMG_0795.jpeg
IMG_0795.jpeg (52.45 KiB) 248 keer bekeken
Plaats reactie