Stroomverbruik, snelheid, vermogen en actieradius

jve66816
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 240
Lid geworden op: 30 apr 2018, 11:45
Locatie: Kalmthout, Antwerpen - B

Hangt ook sterk af van de instelling v/d trapsensor.
Zet die op 10%, trap zelf flink en je geraakt heeeel ver.
In standje 1 en sensor op 50 had ik na 47,4km 160wh verbruikt a 30,4 gem. Theoretisch zou ik (nou ja de fiets want ik had het wel gehad :ck: ) dus een kleine 300km ver geraken :)
Jerry: ST5 - BodyFloat/Spurcycle - Home-Scheldelaan 30km - rijder :cool2:
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

De vraag is niet te beantwoorden. Er zijn teveel variabelen. Het beste is om je fiets in te stellen met bepaalde waarden om vervolgens een rondje van 30-40 km te fietsen. Vervolgens kun je zelf eenvoudig de berekening maken. Lukt dat niet, dan zijn er hier genoeg die je daarbij wel willen helpen. Dus... als je nu op de fiets stapt, kennen we het antwoord over zo’n 2 uurtjes. :D
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Henry schreef: 24 mar 2019, 18:40 De vraag is niet te beantwoorden. Er zijn teveel variabelen. Het beste is om je fiets in te stellen met bepaalde waarden om vervolgens een rondje van 30-40 km te fietsen. Vervolgens kun je zelf eenvoudig de berekening maken. Lukt dat niet, dan zijn er hier genoeg die je daarbij wel willen helpen. Dus... als je nu op de fiets stapt, kennen we het antwoord over zo’n 2 uurtjes. :D
Opgelet: batterijverbruik is niet lineair (het versnelt naarmate de batterij leger wordt). Je kan flink wat verder met de eerste 50% dan met de tweede 50%
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Eens! Dit heb ik vandaag zelf ervaren. :oops:
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Martijn Rookie
Veteraan
Veteraan
Berichten: 336
Lid geworden op: 18 dec 2018, 21:56
Locatie: Vleuten

Henry schreef: 24 mar 2019, 18:40 De vraag is niet te beantwoorden. Er zijn teveel variabelen. Het beste is om je fiets in te stellen met bepaalde waarden om vervolgens een rondje van 30-40 km te fietsen. Vervolgens kun je zelf eenvoudig de berekening maken. Lukt dat niet, dan zijn er hier genoeg die je daarbij wel willen helpen. Dus... als je nu op de fiets stapt, kennen we het antwoord over zo’n 2 uurtjes. :D
Dat wordt een keertje proberen dan!
Stromer ST2 2018 - Commute Vleuten-Hilversum 32 KM (neem detour door Lage Vuursche)
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Tomasj schreef: 24 mar 2019, 19:02
Henry schreef: 24 mar 2019, 18:40 De vraag is niet te beantwoorden. Er zijn teveel variabelen. Het beste is om je fiets in te stellen met bepaalde waarden om vervolgens een rondje van 30-40 km te fietsen. Vervolgens kun je zelf eenvoudig de berekening maken. Lukt dat niet, dan zijn er hier genoeg die je daarbij wel willen helpen. Dus... als je nu op de fiets stapt, kennen we het antwoord over zo’n 2 uurtjes. :D
Opgelet: batterijverbruik is niet lineair (het versnelt naarmate de batterij leger wordt). Je kan flink wat verder met de eerste 50% dan met de tweede 50%
Verbruik en weergegeven (batterij) inhoud zijn 2 verschillende zaken. Het zou me verbazen dat je telkens in de 2de helft van de batterij (gemiddeld) meer zou verbruiken dan de 1ste helft. Maw de weergave is niet lineair. Als je Wh, Wh/km, Ah of welke andere meting hebt (die correct is) weet je perfect wat er nog in de "tank" zit.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Jins schreef: 25 mar 2019, 00:06 Verbruik en weergegeven (batterij) inhoud zijn 2 verschillende zaken. Het zou me verbazen dat je telkens in de 2de helft van de batterij (gemiddeld) meer zou verbruiken dan de 1ste helft. Maw de weergave is niet lineair. Als je Wh, Wh/km, Ah of welke andere meting hebt (die correct is) weet je perfect wat er nog in de "tank" zit.
Capaciteit van een batterij wordt weergegeven in spanning in de cellen. Naarmate de batterij meer ontladen geraakt, daalt de spanning in de cellen, en ga je steeds sneller ontladen om dezelfde stroom te leveren. Een Stromer houdt in de weergave van de restcapaciteit van de batterij geen rekening met dit effect. Blijkbaar is het weergeven van de echte batterijcapaciteit niet zo eenvoudig, je verbruikt dus meer van je resterende, aangegeven batterijcapaciteit naarmate je verder gereden hebt om 't zelfde vermogen te realiseren.

Maar zelf verbruik ik op zowat elke rit meer in de tweede helft dan in de eerste helft. :mrgreen: Maar dat is omdat de autonomie voor mijn afstand limiet is. Ik rijd dus spaarzaam de eerste 17 km van de rit, daarna versnel ik. Ik heb dan 20% verbruikt. Mijn gemiddelde snelheid stijgt daarna nog met 2 km/h.
Bij aankomst heb ik nog 15% over.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Als je Wh meet maakt de stroom ifv spanning niet uit. Als je de juiste Wh van je accu kent (niet wat de fabrikant opgeeft maar wat het effectief is) en je het juiste verbruik kan meten in Wh heb je alles om nauwkeurig te weten wat je hebt verbruikt en wat er nog over blijft.
Als je de accu capaciteit kent in Ah en ook het verbruik meet in Ah heeft de spanning ook geen invloed, het gaat enkel over de stroom die de accu geleverd heeft in Ah en dan weet je de rest capaciteit in Ah.
Dit heb ik op mijn DIY : https://www.ebikes.ca/product-info/cycle-analyst-3.html
Wel een oudere versie. Mijne heeft enkele waarden niet maar wel Ah en Wh. Je kan als de accu leeg is exact meten wat je laad om de accu vol te krijgen. Hetzelfde bij het ontladen.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Naarmate de batterij meer ontladen geraakt, daalt de spanning in de cellen, en ga je steeds sneller ontladen om dezelfde stroom te leveren.
[/quote]
Gelijke stroom bij minder spanning is minder Wh en dus minder verbruik. Wat wel kan is dat je meer stroom gaat verbruiken om hetzelfde vermogen te leveren. Gelijk vermogen = gelijke Wh = gelijk verbruik.
Als Stromer de accu capaciteit bepaald adhv de cel/accu spanning klopt wat jullie ervaren, de 2de helft is kleiner dan de 1ste. Een tip voor Stromer om accu capaciteit in de toekomst anders te meten dan met de spanning alleen. Die spanning is ook afh van de belasting en externe invloeden zoals temperatuur, dus onbetrouwbaar. De BMS heeft een shunt weerstand en meet al de accu spanning, dus de energie die wordt geladen en ontladen is makkelijk te meten. Alle hardware die nodig is is er al. Enkel nog de berekening en dat zijn enkele regeltjes software.
Gebruikersavatar
TheWhiteRider
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 jan 2019, 13:59
Locatie: Limburg, BE

Wat een technische knobbels hier op het forum :cool2: .

Knap hoor, maar dit gaat mijn petje te boven :D .

Voor mij is het belangrijkste dat ik elke morgen (en avond) weer met een smile op mijn gezicht mijn 49 km afhaspel.

Deze morgen ging het weer vlotjes.

NW2 op kop en nog 27% accu over!
20190326_072819.jpg
20190326_072819.jpg (1.25 MiB) 3674 keer bekeken
ST3 Sport L Cool White 983Wh
Bike naam "Whitey"
Plaats reactie