Stroomverbruik, snelheid, vermogen en actieradius

WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Tja lijkt mij ook sterk afhankelijk van windkracht dus ook zitpositie hellingen/bergen op de route, banden en druk in de banden en natuurlijk je eigen vermogen :mrgreen:
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
RudydG
Expert
Expert
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2019, 19:22

Jins schreef: 16 aug 2019, 19:44 In de link onderaan een beetje uitleg over vermogen, koppel en efficiëntie.
https://www.ebikes.ca/learn/power-ratings.html
Op zich geen "rocket science" maar wel een aantal zaken om rekening mee te houden. Uiteraard speelt de opbouw van de motor en controller hier een rol in als ook de accu spanning. Van de verschillende motor specs die ik al gezien heb schat ik dat de max efficiëntie voor Stromer met 48V tussen de 35 en 40km/h zit en met een piek van 85%. Diegene met echte Stromer specs mag ze hier posten dan zien we allemaal de realiteit zonder giswerk.
:cool2: :cool2:
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik ben benieuwd naar de kromme van de Stromermotor, maar ook hoe je bijvoorbeeld op de OMNI kunt zien waar je zit in die kromme.
Witte ST3 van maart 2019
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Voor de techneuten hieronder een link naar een simulator.
https://www.ebikes.ca/tools/simulator.html
Vul zoveel mogelijk gegevens in en je krijgt een grafiekje.
voorbeeld :
Bijlagen
motor grafiek.JPG
motor grafiek.JPG (234.51 KiB) 4285 keer bekeken
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Als Stromer nu softwarematig dezelfde berekening maakt als deze simulator kan je perfect zien waar je zit.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Op dezelfde website vind je ook een batterij laad simulator.
https://www.ebikes.ca/tools/charge-simu ... s13_p6_l30
Stromer zou dus de psychologische grens van 1 kW/h kunnen doorbreken door gebruik te maken van andere cellen in dezelfde behuizing met dezelfde afmetingen.
Bijlagen
batsim.JPG
batsim.JPG (228.36 KiB) 4285 keer bekeken
Leosparr
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 aug 2017, 19:21
Locatie: Provincie Groningen
Merk SP: ST2

Bij al deze mooie technische verhalen even mijn ervaring van vanmiddag met nauwelijks verbruik. Mijn vrouw voor het eerst op mijn St2 en ik op mijn gewone fiets, Delfzijl - Groningen heen en weer.
Zij reed in stand 1 probleemloos 22-24 km/u, waarbij de blauwe accu zakte, in Groningen na 28 km, tot 97%. Na de pauze terug naar 100% (!). Op het brede fietspad Groningen - TenBoer, 10 km stand 3, brede grijns, daarna weer gezellig 22 km tegen de wind in stand 1, soms even knallen op 3. Na 56 km weer thuis in nog 87% in de accu. Mijn vrouw gaat bij de dealer kijken :az
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Het ziet er uit dat jullie nog veel km's gaan maken, geniet ervan.
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Elk nadeel heb z'n voordeel! :mrgreen:
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Gebruikersavatar
bertjuh1975
Pro
Pro
Berichten: 32
Lid geworden op: 02 sep 2019, 13:01

]Deze grafiek visualiseert mooi hoe het benodigd vermogen exponentieel toeneemt bij snelheidstoename door de factor luchtweerstand: Het effect op je actieradius.. :oops:

Afbeelding


bron: https://www.sciencelearn.org.nz/resourc ... edal-power
It is better to correct a wise man than to correct a fool.
For a wise man will thank you, but the fool will despise you.
Plaats reactie