Stroomverbruik, snelheid, vermogen en actieradius

Gebruikersavatar
pclaerhout
Pro
Pro
Berichten: 71
Lid geworden op: 31 mei 2017, 13:47
Locatie: Beernem, België

Mijn totalen zeggen het volgende:

ST1x 17" met 814Wh accu

Totale afstand: 503,9 km
Snelheid: 38,4 km/u
Verbruik: 10,9 Wh/km

10,9 * 38,4 = 418,56 Watt

814 * 0,9 / 10,9 = 67,21 km

Ter info: weeg zelf ongeveer 68 kg, ben 1,78 m en neem ongeveer een 6 tal kilo bagage mee...

Doe telkens een rit van 32 km heen en 32 terug. Op het werk laad ik de batterij bij.
Lomito

Zooo... :shock: pclaerhout perst er een gemiddelde uit van 38,4 km/uur... dat betekent kruissnelheid op minstens 42 km/uur. Doe je dat op stand 2 (omdat je verbruik zo laag is bij hoge snelheid) en zo ja, hoe is jouw instelling (snelheid/koppel/beweeglijkheid)?

Type -- Accu ----- Verbruik ----- Snelheid ---- Vermogen - Actieradius

ST1X -- 618 Wh --- 9,7 Wh/km --- 30,2 km/uur -- 293 Watt -- 57 km -- (mrt 2017, 1.050 km, Stromeur 17")
ST1X -- 814 Wh --- 10,9 Wh/km -- 38,4 km/uur -- 419 Watt -- 67 km -- (jun 2017, 504 km, pclaerhout 17", 32 km enkel)
ST1X -- 814 Wh --- 11,5 Wh/km --- 35,1 km/uur -- 404 Watt -- 64 km -- (mei 2017, 882 km, Pieter)
ST1X -- 814 Wh --- 14,8 Wh/km -- 36,6 km/uur -- 541 Watt -- 50 km -- (jun 2017, 894 km, JondeSTX, 32 km enkel)
ST1X -- 983 Wh --- 14,3 Wh/km -- 36,8 km/uur -- 526 Watt -- 62 km -- (mei 2017, 3.249 km, Reinout ST1x, 60 km enkel)
ST2 --- 983 Wh --- 12,7 Wh/km -- 34,1 km/uur -- 433 Watt -- 70 km -- (mei 2017, 1.100 km, Philipbo, 26 km enkel)
ST2s -- 983 Wh --- 14,3 Wh/km -- 31,3 km/uur -- 448 Watt -- 62 km -- (mrt 2017, 4.714 km, Lomito, geen vaste rit)
Gebruikersavatar
pclaerhout
Pro
Pro
Berichten: 71
Lid geworden op: 31 mei 2017, 13:47
Locatie: Beernem, België

Op weg naar het werk rij ik constant op stand 3. Ik ga enkel terug naar stand 2 wanneer ik aan de lichten kom en moet vertragen.

Ik heb wel het voordeel dat ik een hele goede verbinding tussen thuis en werk heb. Bijna de hele tijd jaagpaden of goede fietspaden. Ik heb één enkel rood licht die mij meestal gunstig gezind is...

Ik heb alles "geoptimaliseerd" zoals:

- Strakke kleding (fietsbroek en fiets shirt die vrij nauw aansluiten)

- Banden staan vrij hard opgepompt maar weet niet juist hoeveel bar

- Alles wat ik niet nodig heb thuis laten (mijn bagage bevat enkel het hoogstnodige). Reserve kleren voor op mijn werk voorzie ik wanneer ik met de auto ga.

Voor de rest goed doortrappen en aan de conditie werken ;-)

De motorinstellingen staan bij mij gewoon op standaard :-)

Nog vergeten te vermelden, ik rij meestal achter op het kleinste of tweede kleinste tandwiel van zodra ik op snelheid ben. Ik heb gemerkt dat je bij minder omwentelingen ook zuiniger rijdt, maar dit gaat natuurlijk enkel als je mooie rechte stukken hebt waar je kan doorfietsen aan één stuk.
Lomito

Bedankt voor je toelichting pclaerhout, zou jij ook over 3000-4000 km nog eens de Omni willen leegknijpen, na zo'n afstand verandert er weinig meer aan de kengetallen terwijl bij de eerste 1000 km de invloed van enkele afwijkende ritten nog relatief groot is.
Lomito

pclaerhout schreef: 27 jun 2017, 15:18...Op weg naar het werk rij ik constant op stand 3...
...Voor de rest goed doortrappen en aan de conditie werken ;-)
Dat begrijp ik dan weer niet, stand 3 is voor iedere ST1X gelijk veronderstel ik en in deze stand heb je sowieso het hoogste stroomverbruik. De mate van elektrische ondersteuning en daarmee van het stroomverbruik is afhankelijk van de input van de fietser. Zet jij 100 Watt op de pedalen dan maakt de ondersteuning daar 400 Watt van, bij 150 Watt van de fietser is dat 600 Watt. Door harder te trappen gaat het stroomverbruik dus niet omlaag maar juist omhoog. Tenzij je de ondersteuning verlaagd naar stand 0, 1 of 2. Ook zal vrijwel iedere Stormer-fietser zo snel mogelijk doorschakelen naar de hoogste versnelling en hooguit een tandje minder kiezen als er sterke wind tegen is of een helling op.
Gebruikersavatar
pclaerhout
Pro
Pro
Berichten: 71
Lid geworden op: 31 mei 2017, 13:47
Locatie: Beernem, België

Wat ik wel merk is dat vanaf 44 of meer km/u gradueel de ondersteuning vermindert.

Ik heb een aantal stukken op mijn traject waar het bergaf gaat. Daar maak ik graag gebruik van en ga dan even doortrappen waardoor ik toch even tot aan 47-48 km/u geraak volgens het Omni display. Op dat moment valt de ondersteuning weg, maar kan je die snelheid toch een eindje aanhouden... Spaart telkens een beetje batterij.

Ik stuur mijn statistieken nog eens door als ik aan 3000-4000 km zit.
Lomito

Tja, dat is ook nog mogelijk: zo snel fietsen dat de ondersteuning wegvalt, in geval van afdalingen bovendien recuperatie van de accu... Overigens merk ik op dat die ondersteuning op mijn fiets afbouwt van 48 naar 49 km/uur, dat ligt dus een stuk hoger dan die 44-45 km/uur, verschil tussen Syno en Cyro?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Klopt, ik heb precies dezelfde ervaring met mijn ST1 X, ondersteuning bouwt geleidelijk af rond 44 a 45km/u. Ik denk trouwens niet dat dit in de SYNO/CYRO motor zit, maar in de software. Mede-forummer JondeSTX rijdt een ST1 X met ST2 software, en die gaat wel vrij eenvoudig naar de 48km/u.

Het is denk ik wel de moeite waard om de snelheden die de Stromer aangeeft zelf eens via GPS na te meten. Het staat vast dat je met de ST2/ST2 S met minder inspanning hogere snelheden behaalt (ik heb het verschil afgelopen weekend zelf ook zeer duidelijk ervaren), maar ik heb ook me laten vertellen dat de snelheid die de bike voor de ST2/ST2 S afgeeft iets meer (naar boven) afwijkt dan de snelheid die op de ST1 X wordt weergegeven.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Ik zal de TomTom eens op het stuur plakken om de snelheidsmeter te controleren. :idea:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik zal er ook eens naar kijken en mijn resultaten hier delen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie