Stroomverbruik, snelheid, vermogen en actieradius

Gebruikersavatar
Alex.slaets
Expert
Expert
Berichten: 237
Lid geworden op: 18 jun 2017, 18:01
Locatie: B-2800 Mechelen

Volgens wat ik lees heeft het %ontlading een kwadratisch effect op de levensduur van de batterij. Sommige curves geven bv aan dat een batterij die elke keer 50% wordt opgeladen dubbel zoveel cycli aankan als bij 80%. Dat is een serieus argument voor een 983!
ST2 983WH 2x25km woon-werk
Random
Expert
Expert
Berichten: 180
Lid geworden op: 17 sep 2017, 12:12

Zojuist een st2 met 983wh accu besteld :bp:
In Herveld geweest en alles zeer naar wens kunnen regelen.
Iedereen bedankt voor de reacties.

Alleen nu begint de horror; 2weken wachten :mrgreen:
Lomito

Gefeliciteerd met je mooie fiets (welke kleur heb je gekozen?) Random, en wees blij met slechts 2 weken levertijd, ik heb al berichten over 11 weken gehoord...
Random
Expert
Expert
Berichten: 180
Lid geworden op: 17 sep 2017, 12:12

Dank, matzwart.
Noodgedwongen meteen de bodyfloat erop, eenmaal geprobeerd is verkocht :mrgreen:
Ja na maanden bedenken/sparen/plannen is 2weken zeer schappelijk . Wil m alleen NU al gebruiken ...haha
Gebruikersavatar
Vlassie1980
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 95
Lid geworden op: 21 sep 2017, 14:25
Locatie: Waddinxveen
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 2600

Beste Stromerts,

Ik heb mezelf ook geregistreerd omdat ik het leuk vindt om in dit topic mee te lezen. Vooral het verbruik van een Stromer vind ik erg interessant.

Sinds afgelopen maart ben ik in het bezit van een Bulls Green Mover E45. Ook geen verkeerde fiets maar als ik jullie statistieken erbij pak dan kom ik wel tot de conclusie dat mijn E45 ontiegelijk veel energie zuipt. Er zit een 675WH @ 48 volt accu op in combinatie met een 500W SR Suntour motor. De afstand naar mijn werk is 26km enkel en ik kom meestal aan met een resterend percentage van 15~20%

Als je dat omrekent kom je op een verbruik van 20,7 Wh per kilometer. ( 675 / 26 x 0.8 )
Dat is echt zeer veel te noemen als ik het vergelijk met jullie Stromers. Moet wel zeggen dat de fiets erg snel is en ik alleen nog maar ben ingehaald door een persoon met een opgevoerde Stevens met Bosch motor. ( Die loopt 50 km/u )
Soms haal ik hem weer in omdat hij na verloop van tijd zijn 500Wh accu-tje moet wisselen voor een ander :mrgreen: :bj

Begin van dit jaar ben ik ook nog bij Qicq wezen kijken voor een demo ST1 in 20 inch. Ik ben alleen 1,99m en het was hem gewoon net niet. Als hij 22 inch was geweest had ik er waarschijnlijk op gereden maar ben nu ook wel happy met mijn Green Mover hoewel die ook een paar kleine minpuntjes heeft:

- Ondersteuningsprofielen zijn niet in te stellen en hij loopt alleen op de hoogste instelling 45 km/u, de overige instellingen tot 35 km/u en dat is gewoon irritant.
- Zoals eerder aangegeven is de actieradius beperkt, hij slurpt als een gek

De kans is groot dat de opvolger van de Green Mover een Stromer gaat worden. Maar dat zal pas over een paar jaar zijn hopelijk. Ze zijn natuurlijk erg duur en ik doe niet aan leasen.
Lomito

Hallo Vlassie, welkom op ons forum. Een stroomverbruik van 27 Wh/km is wel erg hoog inderdaad, met een Stromer zit je op ongeveer 12-15 Wh/km dus ongeveer de helft :shock: Of omgekeerd geredeneerd is je actieradius de helft van wat met die accu mogelijk zou moeten zijn. Ik durf echter niet te zeggen of dat hoge verbruik te wijten is aan een technisch gebrek of dat het structureel is voor het merk fiets. Ofwel even afchecken bij je fietsenmaker. Als het structureel blijkt heb je een goede reden om Stromer nader te bestuderen (én ons forum!!!). Grtz, Chris.
ArieHiSpeed
Runner-up
Runner-up
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:27

Hallo allen,

Na een maandje of 16 Stromeren op de ST-2 en bijna 15.000 km verder is het interessant om te melden dat de status van de accu , 983 Wh nog altijd zeer goed is. Ik merk nu het nog zomer is nog altijd nauwelijks terugval in afgegeven vermogen en capaciteit.
De voorgaande berichten over afgegeven vermogen gelezen. Ligt bij de meesten veelal tussen 9 en 14 Wh/km heb ik begrepen.

Bij mij is het een stuk lager maar ik heb de fiets heel zuinig afgesteld, zo laag mogelijk koppel en snelheid.
Het blijkt dat ik op een acculading, en consequent rijdend in stand 1 tussen 200 en 230 km kan halen. Dat was in het begin soms 250 km als de omstandigheden heel gunstig waren. Met een gemiddelde snelheid van tussen 30 en 35 km/uur is dit dus 6 tot 7 uur fietsen, maar ik trap zelf dus flink mee. Je zou dan uitkomen op zo'n 4 Wh/km. Het trapt wel zwaar maar dat moet je dus kunnen.
In stand 2 continue is de af te leggen afstand ongeveer de helft(het verbruik is dan dus 8 Wh/km, maar dan is het voor mij qua conditie en kracht niet moeilijk om een snelheid van 40 - 45 km/uur aan te houden en dat ook als gemiddelde te hebben als het verkeer het toelaat, want daar hangt het alleen van af.
Stand 3 heb ik nooit een hele acculading gebruikt, maar alleen kortdurend onder moeilijke omstandigheden. Ik vind het dan ook niet meer leuk. Ik hoef te weinig te doen om 45 km/u te rijden en het kost enorm veel reikwijdte, misschien minder als ik voortdurend probeer om harder te rijden dan 45 km/uur, wat natuurlijk bijna niet lukt.

Maar ik heb misschien een paar gunstige omstandigheden. Als bagage alleen kleine rugzak op de achterdrager, waar niet veel in zit. Ik gebruik Schwalbe Marathon Plus banden, waarvan wel gezegd wordt dat ze wat zwaar lopen. Ik pomp ze af op 3.5 tot 4 bar. Het kan nog harder, maar dan gaan ze wel erg stuiteren en dat rijdt zeker op tegels en klinkers onprettig, waar ik liever wat snelheid terugneem.
Mijn gewicht is slechts 66 kg, incl. kleding zal dat 68 kg zijn. Ik ben 1.80 m, dus nogal dun, dus vang niet zo veel wind.

Samengevat .. ik ben zeer tevreden over de accu, die ik op advies van Stromer elke maand een keer (bijna) helemaal leeg rijd, buiten dat na elke langere rit. Laten we zeggen dat de accu nu zo'n 100 keer ontladen is.
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Mooi om te horen! Voor je volgende stromer kun je gerust 'downgraden' naar st1x: zo te lezen heb je al die power niet nodig. Groet Anne Wim
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Lomito

Awv schreef: 22 sep 2017, 10:08 Mooi om te horen! Voor je volgende stromer kun je gerust 'downgraden' naar st1x: zo te lezen heb je al die power niet nodig. Groet Anne Wim
Er zijn vast wel gegadigden om van fiets te ruilen (met gesloten portemonnee)
:mrgreen:
Gebruikersavatar
Alex.slaets
Expert
Expert
Berichten: 237
Lid geworden op: 18 jun 2017, 18:01
Locatie: B-2800 Mechelen

ArieHiSpeed schreef: 22 sep 2017, 09:26 accu, die ik op advies van Stromer elke maand een keer (bijna) helemaal leeg rijd,
Dat advies zou ik wel eens willen zien. Lithiumbatterijen hebben geen memory-effect. Zo veel mogelijk opladen is de boodschap voor een maximale levensduur. Elke keer dattie is leeggereden is een aanslagje op de levensduur.
ST2 983WH 2x25km woon-werk
Plaats reactie