Achterwiel 20Nm ?

Janneman
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 02 feb 2018, 20:29

Hoi iedereen,

Wat doen jullie met het vervangen van een lekke band achteraan ? Mij wordt wel eens verteld dat je de achterband eigenlijk niet zelf mag vervangen omdat de inbus op moment 20Nm moet aangetrokken worden ?
Lappen jullie dit aan jullie laars ? Zoniet, welke momentsleutel gebruiken jullie ?
ST1X - 2018 - 20" - Ocean - 814W
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Als eindgebruiker mag jij gewoon het achterwiel van je Stromer uitnemen en terugplaatsen. De handeling wordt immers ook omschreven in de Stromer gebruikershandleiding.

Het juiste aandraaimoment toepassen is essentieel voor je eigen veiligheid. Er zijn al momentsleutels te krijgen vanaf enkele tientjes. In dit topic kun je er meer over lezen:

viewtopic.php?f=8&t=17

PS: Voor de ST1 wordt door Stromer, in tegenstelling tot wat in de handleiding staat, voor het achterwiel inmiddels een veel sterker aandraaimoment geadviseerd.

PPS: Bij de ST1 X moet je goed opletten dat je het achterwiel correct terug plaatst.

Welke Stromer heb jij?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Janneman
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 02 feb 2018, 20:29

Ik overweeg de aankoop van een ST1X 2018. Ben me dus volop aan het informeren.
ST1X - 2018 - 20" - Ocean - 814W
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Aha! Slim om van tevoren over dit soort zaken na te denken.

Mocht je al ervaring hebben met het vervangen van achterbanden van bijvoorbeeld een MTB met schijfremmen en derailleur, dan is dit ook bij de ST1 X een eitje. Je hoeft alleen maar twee extra stekkertjes bij de motor los te halen, verder gaat alles precies hetzelfde.

En als je nog nooit een achterwiel uit een fiets hebt gehaald, maar je bent wel wat handig en zelfredzaam, dan is dit eenvoudig te leren.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Janneman
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 02 feb 2018, 20:29

Bedankt voor de reactie Stromeur, maar wat nu met het aantrekken op moment ?
ST1X - 2018 - 20" - Ocean - 814W
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Momentsleutel kopen of alsnog dit soort zaken door je dealer laten uitvoeren.

Ik vind een momentsleutel eigenlijk onmisbaar zodra je zelf ook maar iets wil gaan doen aan een Stromer, al is het maar je zadel verstellen. Met een momentsleutel weet je zeker dat je het goeie doet. Op de totale aanschafprijs van een ST1 X kan een momentsleutel van een paar tientjes er ook nog wel bij.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Janneman
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 02 feb 2018, 20:29

Welke gebruik jij ? Of welke kan je aanraden ?
ST1X - 2018 - 20" - Ocean - 814W
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lees het topic even door waarnaar ik hierboven een link heb geplaatst :)

De meest interessante/betaalbare momentsleutel is denk ik die van Rose Bikes:

https://www.rosebikes.nl/product/detail/aid:688277

Sommige werkzaamheden vergen een hoger aandraaimoment, zoals trapas, cassette e.d., maar voor de meeste zaken (ook het achterwiel) volstaat deze sleutel. En de rest laat je dan lekker door je dealer doen (komt toch maar zeer weinig voor).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Stromeur schreef: 02 feb 2018, 21:27 Lees het topic even door waarnaar ik hierboven een link heb geplaatst :)

De meest interessante/betaalbare momentsleutel is denk ik die van Rose Bikes:

https://www.rosebikes.nl/product/detail/aid:688277

Sommige werkzaamheden vergen een hoger aandraaimoment, zoals trapas, cassette e.d., maar voor de meeste zaken (ook het achterwiel) volstaat deze sleutel. En de rest laat je dan lekker door je dealer doen (komt toch maar zeer weinig voor).
http://www.wiggle.nl/x-tools-essential- ... 7413332237

Zelfde en iets voordeliger. Toch leuk meegenomen.
Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Als je weinig sleutelervaring hebt gebruik dan zeker een momentsleutel. Zoek er een met voldoende bereik zodat je niet voornamelijk de uitersten van het bereik van de momentsleutel gebruikt. Mijn advies met gereedschap is koop goed spul.

Ik gebruik geen momentsleutel. Ik doe het op gevoel maar ik heb de nodige sleutelervaring (motorrevisie e.d.). Bij boutjes met heel weinig aanhaalmoment kan het soms handig zijn om tegen lostrillen "moervast" (Loctite) te gebruiken. De blauwe versie (komt los zonder te verwarmen).

20 NM is niet veel. Komt door aluminium bout met fijne draad in aluminium torque sensor. Bout voorwiel is bij mij 40 NM. Die draai je niet zo snel kapot maar bij de ST2 uitkijken voor het carbon van de voorvork.

Testje van aantal sleutels
https://www.fiets.nl/2012/02/28/test-momentsleutels/

Gedore duur maar ook nauwkeurig. Maar ach wat is duur als je meer dan 5000 uitgeeft aan een fiets en accessoires als een helm, kleding tassen etc. Door 1 keer te strak aandraaien kan de draad in de torque sensor doldraaien. Ben je duurder uit....
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Plaats reactie