Levensduur batterij verlengen (of niet?). opladen met schakelklok?

buco

Vannacht schoot het me te binnen dat er voor lithiumbatterijen algemeen wordt aangeraden om ze op 40% lading te bewaren voor langere tijd.

Gezien ik de Stromer toch op heel geregelde tijdstippen nodig heb ... wat nu als ik 2 schakelklokken koop? Een voor thuis die ik laat aanspringen tussen 03:00AM en 07:00AM om mijn Stromer 's morgens op te laden. En ook nog een voor op het werk die ik tussen 12:00PM en 16:00PM laat opspringen om de batterij op te laden voor 's avonds naar huis te rijden? In het weekend zou ik dan niet opladen, laat dan ook de batterij maar op 40% hangen tot maandagochtend 03:00AM.

Zo is de batterij bijna telkens een paar uur (of een heel weekend) rond de 30%-40% en ga ik enkel naar 100% als ik de Stromer nodig heb.
Gebruikersavatar
Alex.slaets
Expert
Expert
Berichten: 237
Lid geworden op: 18 jun 2017, 18:01
Locatie: B-2800 Mechelen

Langere tijd dat is weken tot maanden.
Gewoon in de stekker na het rijden. De lader en het BMS zorgen voor de rest.
ST2 983WH 2x25km woon-werk
buco

Klopt, aaneensluitende opslag, daar heeft men het over.

Ik weet alleen niet of een batterij onderscheid maakt tussen aaneensluitende opslag of hoe lang de batterij gedurende de hele levensduur op ~40% heeft gehangen.

Op een werkdag heb ik 13u opslag/rust voor de batterij @40% lading.
00:00 - 03:00 40% 3u rust
03:00 - 07:00 opladen
07:00 - 08:00 fietsen
08:00 - 13:00 5u rust
13:00 - 17:00 opladen
17:00 - 18:00 fietsen
19:00 - 00:00 5u rust

In de weekends laat ik de batterij ook met rust, dus nog eens 48 uur op 40%. Dan kom ik per week op 113u in totaal. Op jaarbasis kom ik dan op 35 weken (niet aaneensluitende) rust per jaar.

En de stekker zou ik ook gewoon direct bij aankomst insteken hoor. De schakelklok zorgt ervoor dat het laden pas 4u voor vertrek begint.
buco

Onder de kop "What can users do":
http://batteryuniversity.com/learn/arti ... _batteries
A laptop battery could be prolonged by lowering the charge voltage when connected to the AC grid. To make this feature user-friendly, a device should feature a “Long Life” mode that keeps the battery at 4.05V/cell and offers a SoC of about 80 percent. One hour before traveling, the user requests the “Full Capacity” mode to bring the charge to 4.20V/cell.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik vraag me af of het gebruik van een reislader 's avonds (waardoor je de batterij thuis erg langzaam oplaadt, 10- 12h, niet véél meer voordelen voor je batterij gaat opleveren.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
buco

Een reislader? Ik wist niet dat zoiets bestond voor de Stromer (ST2). Heb je toevallig een link?

Maar dat klinkt inderdaad nog beter.
Gebruikersavatar
Milonus
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 dec 2017, 10:44
Locatie: Nijkerk
Merk SP: ST5
Km-stand: 18.257

Ik heb mijn pocketlader zojuist omgeruild voor een gewone. Hoewel de pocketlader qua formaat ideaal Is en daarbij ook nog geluidloos, vond ik het laadvermogen te gering: 11 uur aan de lader op mijn werk en voor 50% bijgeladen. Dat is wat mij betreft te weinig.
buco

Heb je een link van die pocketlader?
joost
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 102
Lid geworden op: 23 dec 2017, 21:53
Locatie: Dordrecht
Merk SP: Stromer ST3

Een EnergyBus compatible lader met Rosenberg stekker moet werken.
Al lees ik dat de Specialized turbo pedal assist charger niet op een Stromer werkt. Bovenstaande levert dus geen gegarandeerde werking op. Al lijkt dat te komen omdat specilized iets custom heeft gedaan

Toch nog iets gevonden:
Stromer komt met een travel lader genaamd CR65
viewtopic.php?f=5&t=148&start=90
https://electricbikereview.com/forum/th ... ger.14414/
🇳🇱 Stromer ST3 2020 Deep Black 🚀
Bodyfloat
buco

Een officiele klinkt interessant, alleen 249€ :roll:
Plaats reactie