Andere cassette overwegen voor de ST2 MY2018, ST1 X en ST2 S (11-speed)

Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Stromeur schreef: 08 jun 2019, 20:31
Jan-Willem Wisselink schreef: 08 jun 2019, 20:27 Als de accu erin zit voel je inderdaad de anti-diestal remmende werking. Maar deze is niet constant; deze remwerking gaat aan en uit.
Nee hoor, die anti-diefstal remmende werking die voelt heel anders.
Als je remt, dan voel je de op-de-motor-remmende remmende werking
Ja precies! Maar op mijn ST1x gaat deze alleen aan als de accu erin zit... en dan is deze remmende werking niet constant; hij gaat continue aan en uit (als de fiets digitaal op slot staat natuurlijk....).

Deze 'anti-diefstal' remmende werking werkt op mijn ST1x niet als de accu eruit is. In dit geval voel je een remmende werking (maar veel minder dan de recup rem!) omdat hij als dynamo werkt. De anti-diefstal remmende modus (die qua kracht vergelijkbaar is met wat jij bedoeld met afremmen op de motor tijdens normaal gebruik - recuperatie) doet het niet zonder accu; want dan zou er ergens een flinke thermische weerstand in je stromer moeten zitten om de opgewekte energie van de motor in kwijt te kunnen. En deze is er niet :)
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Jan-Willem Wisselink schreef: 08 jun 2019, 20:27 want dan zou er ergens een flinke thermische weerstand in je stromer moeten zitten om de opgewekte energie van de motor in kwijt te kunnen. En deze is er niet :)
Die weerstand moet er helemaal niet zijn, die is er al... Leg 2 van de 3 fase, of alle 3 in kortsluiting en al de opgewekte energie gaat in de motor/generator. En die kan je met een paar honderd watt geen pijn doen :D
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Jins schreef: 09 jun 2019, 00:06
Jan-Willem Wisselink schreef: 08 jun 2019, 20:27 want dan zou er ergens een flinke thermische weerstand in je stromer moeten zitten om de opgewekte energie van de motor in kwijt te kunnen. En deze is er niet :)
Die weerstand moet er helemaal niet zijn, die is er al... Leg 2 van de 3 fase, of alle 3 in kortsluiting en al de opgewekte energie gaat in de motor/generator. En die kan je met een paar honderd watt geen pijn doen :D
Dat kan natuurlijk ook. :-) Maar aangezien mn voorlampje gaat branden als ik zonder accu fiets, is de motor niet direct kortgesloten. Met accu erin, werkt natuurlijk ook alles gewoon, dus ook daar sluiten ze hem niet direct kort, maar via de accu.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Eigenlijk wordt het volledige 'probleem' veroorzaakt door het gebruik van XT Deore shifters, die MTB cassettes vereisen. Cassettes die een veel te grote spreiding hebben voor speed-pedelecs en bovendien ook duurder zijn dan race cassettes.
Ik ben eens wat aan het rondneuzen geweest, er bestaat een flat handle race shifter in de 105-serie (dus goede shifter) van Shimano(Shimano SL-RS700 11s).
Deze kan je combineren met ultegra RD-R8000-GS, een prima race kooi en als cassette zou ik de CS-R7000 (105) 11-30 T: 11-12-13-14-15-17-19-21-24-27-30T nemen, dan kan ik het hele bereik tussen 17 - 45 km/h rijden met een cadans tussen 80-90 rpm.

Eens bekeken wat zo'n ombouw me zou kosten:
* Shimano SL-RS700 11s : 65 EUR
* Shimano ultegra RD-R8000-GS : 65 EUR

Ik neem aan dat mijn fietsenmaker daar ook nog wel wat werk aan heeft, maar dat dat allemaal nog wel meevalt. Vanaf dan heb ik gewoon de ideale 'overbrengingsverhouding' en koop ik me 105 cassettes aan 40 EUR per stuk...
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Je kan ook perfect switchen naar een 10-speed wegcassette zonder extra kosten / vervangen van andere componenten ... enkel de uitslag van de derailleur bijstellen.

Dan kan je bijvoorbeeld naar een :

- 11-28: 11-12-13-14-15-17-19-21-24-28

- 12-30: 12-13-14-15-17-19-21-24-27-30
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Als ik mijn huiswerk goed heb gedaan:
Spacing bij 10sp: 2.35 mm
Spacing bij 11sp: 2.18 mm
Verschil per schakelbeurt: .17mm, dus van grootste naar kleinste kransje in totaal 1.7mm.
Als je dan de boel afstelt op de 13 zit je voor de meest gebruikte kransjes dus gewoon goed.

Andere optie is natuurlijk een Deore 10sp atb shifter pakken en een 10sp deore achterderrie.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Golvas schreef: 06 aug 2019, 10:23 Je kan ook perfect switchen naar een 10-speed wegcassette zonder extra kosten / vervangen van andere componenten ... enkel de uitslag van de derailleur bijstellen.
Dat ga ik eerst ook nog even testen.
Daniel1975 schreef: 06 aug 2019, 13:22 Andere optie is natuurlijk een Deore 10sp atb shifter pakken en een 10sp deore achterderrie.
Dat kan ook, is nog net iets goedkoper.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Vandaar ook mijn vraag over de kabeldoorvoer bij de ST3.
Ik ga waarschijnlijk mijn Specialized Epic ombouwen naar 1x12sp en heb dan een goede 10sp set XTR "over".
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Kan je dan niet gewoon de bestaande kabel gebruiken?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Nee, dit kopje zit in de shifter. Als je dus shifter gaat vervangen moet de hele kabel eruit en later een nieuwe erin.
Als je gewoon een volledig doorlopende buitenkabel door je frame hebt (wat ik wel verwacht in dit geval) ishet echt een fluitje van een cent.
Als je een stukje buitenkabel heb van shifter naar frame, dan de shifterkabel "kaal" door het frame en dan weer buitenkabel van frame naar derailleur wordt het een stuk lastiger.

Afbeelding
Plaats reactie