Verlengen levensduur van de accu door slim te laden

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Georgio schreef: 21 nov 2018, 17:12 dan hebben we het dus over een honderdste procent 'fade' wat je kan winnen
I rest my case :d3:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Ofwel: je moet met heel veel dingen rekening houden, om relatief kleine winsten te behalen. Ik snap dus heel goed waar het advies van Stromer vandaan komt. Als je consequent bent en weet wat je doet dan kan je best wat winnen, maar er bestaat een flinke kans dat je de plank misslaat waardoor die winst omslaat in een verlies...
Dus gewoon inpluggen en opladen. De lader doet de rest :d3:
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Correctie, na iedere rit opladen...
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
RudydG
Expert
Expert
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2019, 19:22

ik zou het volgende doen, en graag weten of dit een goed plan is;
-ST1X 980w accu
-30km halve rit naar werk. +- 40% accu gebruik.
-190w laders, thuis en op werk.

Ik ga ervan uit, dat de lader +- 5uur nodig heeft om de accu vol te laden, en dat het een lineir process is, tenminste tot 90%

Dus, zowel thuis als op werk kom ik nu met 55-60% vertrekkende van 100%, telkens een dag of nacht aan de lader.

Wil nu proberen:
Timer op lader te zetten, en 1uur laden (als vertrekwaarde) per 20% verbruikt te programmeren.
En zo naar 80% te laden.
Praktijk:
Kom op het werk met 50%, dus 30% bijladen, 1,5uur timer zetten.
Uiteraard af en toe naar 100% voor de full range te gebruiken.
???
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

RudydG schreef: 28 mar 2019, 21:25 ik zou het volgende doen, en graag weten of dit een goed plan is;
-ST1X 980w accu
-30km halve rit naar werk. +- 40% accu gebruik.
-190w laders, thuis en op werk.

Ik ga ervan uit, dat de lader +- 5uur nodig heeft om de accu vol te laden, en dat het een lineir process is, tenminste tot 90%

Dus, zowel thuis als op werk kom ik nu met 55-60% vertrekkende van 100%, telkens een dag of nacht aan de lader.

Wil nu proberen:
Timer op lader te zetten, en 1uur laden (als vertrekwaarde) per 20% verbruikt te programmeren.
En zo naar 80% te laden.
Praktijk:
Kom op het werk met 50%, dus 30% bijladen, 1,5uur timer zetten.
Uiteraard af en toe naar 100% voor de full range te gebruiken.
???
Tussen 20 en 80% is ideaal. Van de andere kant moet je je afvragen of je die grote batterij nodig hebt. Een kleinere accu die je telkens (bijna) volledig gebruikt en na enkele jaren, als niet meer toereikend, vervangt door opnieuw een kleinere gaan samen waarschijnlijk langer mee dan 1 grote, tijd is ook een nadelige factor voor de accu. Los van de (aanschaf) prijs en gewicht van een accu die je 95% van de tijd niet nodig hebt.
RudydG
Expert
Expert
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2019, 19:22

Die accu heb ik al, dus....
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

RudydG schreef: 28 mar 2019, 22:37 Die accu heb ik al, dus....
Proberen tussen de 20 en 80% te houden als je daarmee toekomt. Een keertje 90 of 100% laden als nodig gaat geen wereld van verschil maken. Zeker niet als je direct met het ontladen begint. Probeer dan te timen om het laden te stoppen tegen de tijd dat je moet vertrekken. Dus uitgesteld starten en getimed laden. Van de andere zijde zal dieper ontladen ook geen drama zijn als je maar zo snel mogelijk begint te laden om van die lage cel spanning weg te zijn. Dus bv 40% laden bij lege accu, stoppen en uitgesteld terug starten en getimed laden om te kunnen vertrekken op het gewenste percentage. Maakt het complex maar het helpt een beetje.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

En wel af en toe vol laden, balanceren van de cellen gebeurt pas als de accu vol is... Dit hoeft zeker niet elke keer, maar af en toe is wel handig.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
gieken
Rookie
Rookie
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 nov 2018, 16:09

Ik lees meermaals dat de Stromer packs de cellen zouden balanceren. Is dit ooit gemeten? Welke balanceringsstromen zijn dan actief? Heeft er iemand al een recent pack geopend? Welke chip wordt er gebruikt om te balanceren?
Plaats reactie