Verlengen levensduur van de accu door slim te laden

rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Ik heb een e-mail uitgezet bij Grin Technologies over laden zonder CANbus, dus direct CC/CV op de Stromer Accu. Als ik meer weet zet ik het door naar dit draadje.
Pedalier
Rookie
Rookie
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 dec 2017, 13:05

:ay
ST2 983Wh
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Netjes antwoord gehad van Grin. Ik heb daarop een post op een ander forum gezet in de hoop dat iemand al eerder met dit onderwerp bezig is geweest. https://endless-sphere.com/forums/viewt ... 14&t=92158

Het antwoord geeft iets meer licht op de mogelijheid van 'verdongelen', dat hierboven genoemd werd. Het antwoord van grin was het volgende:
(...) unfortunately we don't know offhand the answer to this, as to whether or not your battery will allow charging current to flow in even without a CAN bus communication present in order to effectively "unlock" the charging port.
Daarbij geven ze aan dat opladen direct op de 'discharge wires' van de BMS natuurlijke wel een optie is, maar dat je dan wel beperkt wordt door de toegankelijkheid van de binnenkant van de batterij.

... wordt vervolgd.
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Belangrijke notie: Ik lees op http://accufit.ch/2017-07/pdfs/preise_v ... i_2017.pdf dat de Stromer ST2 accu de cellen 6parallel en 13serieel geschakeld zijn. In het begin van het draadje ben ik voor de simulator uitgegaan van een andere verhouding (7p13s).
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Accufit gebruikt NCR18650GA cellen (https://www.nkon.nl/rechargeable/18650- ... 650ga.html) in een 6p13s configuratie (13*3,7V = 48,1 V, 6*3500mAh=21Ah)

ncr18650ga.jpg
NCR18650GA-Panasonic.pdf

Het nieuwe plaatje voor behoudend laden van een gerefitte accu op (80%) (wat de stromerlader ook doet) is daarmee de volgende.

Knipsel1.PNG

Uitgaande van een gemiddeld verbruik van 11 Wh/Km is de aktieradius dan wederom ongeveer 70 Km (769,7/11). Een volle lading geeft je ongeveer 90 Km (988.6/11).

Behoudend laden zorgt voor een langere levensduur. De oplaadcapaciteit van de individuele cel loopt immers terug per laadcyclus zoals onderstaand plaatje laat zien. Gelukkig is een van de functies van het BMS om de belasting te verdelen, want anders zou de capaciteit van de totale accu wel erg snel teruglopen.

Knipsel2.PNG
Bron: p. 4
NCR18650GA-Panasonic.pdf
guus
Pro
Pro
Berichten: 64
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:23

Op Electricbike.com staat ook wat informatie over de batterijen. Die informatie komt overeen met wat rvaneijk hier schrijft. Ook dezelfde type laders worden genoemd. Ik had dit al een tijdje geleden gevonden, maar ben op dat punt technisch niet zo onderlegd: ik moet het van dit soort informatie hebben om mij in te lezen. Aanvankelijk dacht ik dat het niet mogelijk was om deze mooie laders voor de Stromer te gebruiken, maar ik begrijp dat er toch hoop aan de horizon gloort.

Een interessant artikel over hoe je de levensduur van lithiumbatterijen kunt verlengen vind je hier:
http://www.electricbike.com/how-to-make ... tery-last/
Gebruikersavatar
Blizzard
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 97
Lid geworden op: 18 nov 2017, 19:47
Locatie: Dalen
Merk SP: Stromer ST3 sport

Ik ben niet thuis in deze techniek, maar voor de beste levensduur van de accu moet je niet wachten tot het lampje continue groen brand? Want dan immers is de accu 100%, en bijvoorbeeld af te koppelen als het lampje groen knippert?
(ben niet erg thuis in accu en laadtechniek)

Groet,

Henk
Orange 20 inch ST1X met 618 batterij. Exit, nu: ST3 sport mat zwart.
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Ok, ik heb me nog wat verder verdiept in CANopen en Energybus. Het blijkt dat Stromer lid is van het Energybus consortium. Dat is goed nieuws, omdat er op internet veel te vinden is over de specificaties, en er is bovendien hardware en software voorhanden om e.e.a. te debuggen.

Elk apparaat op het interne netwerk in de SP moet daarom voldoen aan de volgende procedure:

- the [Rosenberger] connector has to fit:
- CAN communication has to be powered to establish communication link
- the EBC has to execute the compatibility check of the devices (Do the devices fit with regard to origin, software,
voltage level, current level?)
- if required EBC limits the voltage-/current levels to the appropriate level
- if everything is alright, device’s power-lines are activated

Met dit proces in het achterhoofd begrijp ik de CAN berichten beter die hierboven in een andere post vermeld waren. Mocht de situatie zich voordoen dat de lader pas begint met laden nadat de CANbus geopend is, dan kunnen we dit zien door mee te lezen met de berichten op de CANbus.

Wat ik ga doen als ik wat meer tijd heb is een USB2CAN plug aanschaffen. Deze is niet zo duur en ik kan deze relatief gemakkelijk inpluggen op de lader. Het voordeel is dat ik dan kan meekijken in hoeverre (1) de batterij aktief dan wel passief is in het communiceren via de CAN bus en (2) in hoeverre de lader de charge/discharge poorten van het BMS aktief opent of niet. Als ik dit door heb, dan ontstaat er een mooie nieuwe situatie, nl. vanaf de laptop is de CANbus dan namelijk handmatig te openen. Op die manier kan de Grin Satiator dan aangesloten worden voor slimmer laden. De Grin Satiator doet zijn ding zodra de CANbus via de laptop geopend is.

Als blijkt dat voor laden de CANbus niet geopend hoeft te worden, dan is dat uiteraard ook goed nieuws. Elke lader die voldoet aan de Energybus specificaties kan dan gebruikt worden om de Stromer accu's te laden.

De onderzoeksvraag is daarmee tweeledig: is voor het laden van de accu het ontgrendelen van de CANbus een vereiste en zo ja, hoe vindt die ontgrendeling plaats?

Ik zal jullie op de hoogte houden van dit projectje, met afbeeldingen en lessons learned zodra ik er aan toekom.
guus
Pro
Pro
Berichten: 64
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:23

Blizzard schreef: 02 jan 2018, 11:47 Ik ben niet thuis in deze techniek, maar voor de beste levensduur van de accu moet je niet wachten tot het lampje continue groen brand? Want dan immers is de accu 100%, en bijvoorbeeld af te koppelen als het lampje groen knippert?
(ben niet erg thuis in accu en laadtechniek)

Groet,

Henk
Ik heb gemerkt dat als je hem af koppelt als hij knippert dat je dan volgens de display met circa 95% rond rijdt. Als je wacht totdat hij continu groen brandt dan geeft de display op de fiets 100% aan.

Of dat ook echt 100% is, durf ik niet te zeggen. Met de laders die rvaneijk noemt heb je daar meer controle over, mits de connectoren allemaal passen en zo.

Ik zou vooral de berichtgeving van rvaneijk in de gaten houden, want als alles goed gaat, kan hij straks gaan meten hoe het allemaal precies werkt.
Gebruikersavatar
Blizzard
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 97
Lid geworden op: 18 nov 2017, 19:47
Locatie: Dalen
Merk SP: Stromer ST3 sport

Ga ik zeker doen, top initiatief :ay
Orange 20 inch ST1X met 618 batterij. Exit, nu: ST3 sport mat zwart.
Plaats reactie