Accu revisie: algemene informatie

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Topic opgeschoond en heropend.

Aan iedereen het verzoek om in bijdragen rekening te houden met de geldende wetgeving omtrent transport van Gevarengoed.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Wat mag van PostNL wel en wat van PostNL niet mag: zie deze internetpagina.
Voor DHL Express, zie deze pagina
Voor DHL, zie deze pagina,
...en met hulp van UPS Belgie, zie deze pagina.



Aantal typo's verwijderd
Laatst gewijzigd door Henry op 19 jul 2019, 00:20, 3 keer totaal gewijzigd.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Die PostNL link postte ik eerder ook al, maar dat werd niet gelezen, zo bleek helaas uit het vervolg van de discussie :bh:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

En voor wie zichzelf wel graag goed informeert, hieronder de officiële EU regelgeving m.b.t. wegvervoer van Gevarengoed:

https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... /05/21/adr

Luchtvervoer ligt nog een slag ingewikkelder.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

De link naar UPS Belgie Leer Hoe U Veilig Batterijen Verpakt en Verzendt, maar achter de link op die pagina staat dat Lithium ION batterijen tot gevarenklasse 9 behoren.

De laatste alinea van dit document zegt ook genoeg: "Dit document is ontworpen met het doel de veiligheidsprocedures te benadrukken voor UPS-klanten die batterijen verpakken en verzenden, maar het is geen vervanging van de geldende regelgeving. Raadpleeg voor meer informatie Artikel 49 van de Hazardous Materials Regulations (Regelgeving inzake gevaarlijke goederen) van het Amerikaanse Department of Transportation (DOT, ministerie van transport). U kunt ook de online informatie van het Amerikaanse Department of Transportation raadplegen op http://phmsa.dot.gov/hazmat of het Hazardous Materials Information Center bellen op 1-800-467-4922.
Internationale luchtvaartzendingen kunnen bovendien onderworpen zijn aan de Dangerous Goods Regulations (Regelgeving voor gevaarlijke goederen) van de International Air Transport Association (IATA). Raadpleeg voor meer informatie http://www.iata.org.".
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lang verhaal kort: dat mensen klakkeloos een SP/e-bike accu met de reguliere post versturen, en dat revisiebedrijven hier niks over zeggen in hun instructies, wil niet zeggen dat het ook mág. Het mag niet.

Het is verleidelijk om risico's van accu-revisie te negeren. Revisie scheelt honderden tot meer dan duizend euro t.o.v. een nieuwe fabrieksaccu. En daar krijg je soms ook nog meer capaciteit bij. Maar wij kunnen als leek totaal niet bepalen of een revisiebedrijf veilig te werk gaat en het is al helemaal niet aan ons om te bepalen dat wetgeving op het gebied van opslag en transport van officieel Gevarengoed nergens op slaat.

Dat iets (revisie/transport) goed gáát, wil nog niet zeggen dat het ook daadwerkelijk veilig en oké ís. Dat is namelijk ook iets met geluk en wijsheid...

Ik wil iedereen met klem adviseren om dit allemaal in het achterhoofd houden alvorens te beginnen met revisie. Verdiep je in regelgeving, die is er niet voor niks, en realiseer je wat je consequenties zijn als het mis gaat (brand, aansprakelijkheid etc.).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik zal zeker niet alle risico's van accu-revisie negeren, maar alleen laten uitvoeren als ik echt zelf overtuigd ben dat degene die het revisiewerk doet, weet waar die mee bezig is. Zo wil ik niet de eerste zijn die daar met zo'n accu voor revisie aan komt zetten. Omdat ik niet wil dat het "op een zolderkamertje gebeurt", zal het bedrijf op een locatie "ergens in de buurt" moeten zitten, zodat ik dat ook zelf de professionaliteit zelf kan vaststellen.

Aan revisie zitten risico's verbonden. Vandaar dat er van mij ook niet meer capaciteit in (bijvoorbeeld) een blauwtje te worden geplaatst. Ik wil eerlijk gezegd een scheve situatie zoals die bijvoorbeeld bij FreddyH is ontstaan zien te voorkomen.

Als je de capaciteit niet laat veranderen, dan komt het reviseren neer op het vervangen van de verouderde batterijen door nieuwe batterijen. Ik kan me niet zo goed voorstellen dat hier veel risico's aan verbonden zitten. Het verschil met een Stromer accu en de AA-batterijen van bijvoorbeeld een cameraflitser, is dat de AA-batterijen in een Stromer accu niet los in de behuizing zitten, maar via een bepaalde configuratie aan elkaar gesoldeerd zijn. Doordat ik de capaciteit en de configuratie niet gewijzigd wil hebben, reduceer ik een flink risico.

Over de kwaliteit van de soldeerverbindingen en de kwaliteit van de nieuwe AA-batterijen: zorg er voor dat die dus goed zijn. De Stromer accu is ontworpen en uiteindelijk door een partij in elkaar gezet die wij niet kennen.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Henry schreef: 19 jul 2019, 08:33 Als je de capaciteit niet laat veranderen, dan komt het reviseren neer op het vervangen van de verouderde batterijen door nieuwe batterijen. Ik kan me niet zo goed voorstellen dat hier veel risico's aan verbonden zitten.
Toch wel. Ik heb online rommelwerk voorbij zien komen dat wil je niet weten. En wij zien dat niet als klant, want we krijgen de accu in een keurig dichte behuizing retour. Als ik tijd heb zal ik dit weekend eens wat foto's opzoeken.

Van een beetje pionieren ben ik echt niet vies, en ik ben er ook van overtuigd dat er veel toekomst zit in (professionele) revisiebedrijven. Maar de periode waarin we nu zitten is er nog eentje van veel onduidelijkheden en te weinig incidenten om van onder de indruk te zijn.

Het is al eerder gezegd, qua risico: de kans dat er iets mis gaat is waarschijnlijk klein, maar als het mis gaat is de schade wel meteen gigantisch.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

@Henry: als een revisie bedrijf aan de batterijen gaat solderen kun je er beter wegblijven :bb

Batterijen worden met strips aan elkaar verbonden, die strips worden op de batterij gepuntlast.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

@FreddyH: Klopt, ik bedoelde puntlassen, maar schreef solderen. :oops:

@Stromeur: Ik denk dat een Stromer accu gemiddeld ook zo'n 3-4 jaar mee gaat voordat je er iets mee moet: vervangen of reviseren. Tegen die tijd weten we meer en ach... anders gewoon een nieuwe accu kopen. Door de accu veel te gebruiken, heb je ook veel geld bespaard aan reis- en eventuele parkeerkosten.
Witte ST3 van maart 2019
Plaats reactie