Henry schreef: ↑01 jun 2019, 10:41
Tomasj, en...?
Heb je inmiddels voldoende gegevens verzameld om daar een conclusie uit te trekken en zo ja, zou je die conclusie dan met ons willen delen?
Ik heb vandaag eens wat met de data gespeeld.
Probleem is dat er heel wat variabelen zijn, naast de evidente snelheid, windsnelheid en temperatuur, ben ik ook van banden gewisseld, heb ik een nieuwe batterij gekregen omdat er iets mis was met de software van de eerste, is mijn route aangepast ten gevolge van wegeniswerken, daarna nog eens opnieuw aangepast vanwege een betere route gevonden, aangepaste ondersteuning (30 - 50 % trapsensor)...
Die dingen hebben dus allemaal hun impact, zodat ik steeds opnieuw kleine populaties dien te vergelijken. Ik heb dus bvb amper met de winterbanden over 't zelfde wegdek gereden als met de zomerbanden.
Wanneer ik alle data invul, en een automatische first run doe, is de temperatuur de belangrijkste parameter : de software stelt voor de populatie op te delen bij 13°C. Wanneer je de curve ziet, is het echt wel frappant, boven de 13°C kom ik zelden of nooit boven de 13Wh/km uit (gemiddeld 11,8 Wh/km), onder de 13°C is mijn gemiddeld verbruik 12.99 Wh/km...
Nu heb ik zelf wel de indruk dat ik vanaf 15°C zo goed als nooit issues heb met mijn autonomie...
Een tweede test: is de nieuwe batterij beter dan de oude? De analyse geeft aan dat de kans dat beide batterijen gelijkwaardig zijn 0,03% is. Dat had ik zelf dus ook al gemerkt.
Nu is het ook wel wat warmer sinds ik die nieuwe batterij heb, dus dat vertekent het beeld lichtjes (en mogelijk ook de eerste test)... Maar ze is dus beter
Daarna heb ik nog een analyse gedaan op een zeer beperkte dataset: alle gegevens van de voorbije 6 weken, met de nieuwe batterij, altijd dezelfde weg, en alleen de terugweg.
Aangezien dit een redelijk homogene populatie is, heb ik hier even een regressie-analyse op uitgevoerd.
Op de snelheid krijg ik een hoge R-square : er is een duidelijke correlatie is tussen Airspeed (snelheid die rekening houdt met wind) en verbruik:
Verbruik = -5,9 + 0.45 * airspeed wh/km
Nu zitten al mijn metingen in een vrij nauwe band (airspeed tussen de 36.8 km/h en 41.0 km/h)...
Ik zou dus enkele keren moeten tegen een gemiddelde van 25 km/h naar huis rijden om de resultaten nog te verbeteren, maar dat heb ik er toch niet voor over
Op temperatuur is er niet direct een correlatie bij die laatste dataset, maar dat zijn allemaal metingen bij temperaturen tussen 16°C en 40 °C... Ik blijf verdere data verzamelen.