Continental Top CONTACT Winter II Premium topic

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Die winterbanden zien er zeer bruut uit! Benieuwd hoe ze je bevallen.

En we kunnen dus gerust stellen dat de Schwalbe achter zo'n 7500km mee gaat en voor nog langer. Dat vind ik een keurige prestatie. (En gezien het versleten profiel van de achterband vind ik het niet gek dat je wat bent gaan zwalken.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedenavond allemaal,

heb er nu een weekje Continental Top Contact Winter II Premium onder mijn St1X zitten (tjeemig....wie verzint die namen ?) en wel in de brede versie (55-559 / 26 x 2.2). Deze hebben de Schwalbe Big Ben's vervangen. Beide gebruik ik op 3 1/2 - 4 bar en da's mogelijk doordat de veerwerking niet door de banden gebeurt maar middels BodyFloat + Shockstop (op hogere druk presteerde de Big Ben trouwens al beter dan op de normale lage druk).

De week had de eerste 3 dagen "goede" regen. En dus mag ik deze 500+ km wel als representatief beschouwen voor slecht weer. Ook al zijn het winter-banen; de laagste temperatuur deze week voor mij op de weg was 6 graden.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: deze banden KLEVEN aan de weg. Ze bieden echt uitstekende grip; ook in serieus natte omstandigheden. Daar waar ik in de regen bij een bocht met de Schwalbe's voor de zekerheid alvast ging remmen; ga ik met deze banden gewoon door. Je wordt er een tikje overmoedig van.......
Vooral in bochten en regen onderscheid deze band zich van de Big Ben's: niks geen uitbreken of zwalken.
Deze week een echte noodstop gehad vanwege een hoveniersbusje + aanhanger die spontaan rechtsaf schoot en mij totaal niet op het toegestane rijwielpad had zien aankomen (als betrokkene al keek...). De omstanders zagen het wel en maakten al een alarmgebaar....
De fiets staat op deze banden abrupt stil zonder weg te glijden. Heel fijn en vertrouwenwekkend.
Bij een recensie op een internationale site staat als bezwaar het oppikkend vermogen van grind; het profiel zou zo vol zitten. Dat heb ik natuurlijk "even" getest via parallel fietspaden langs de spoorbaan Utrecht - Arnhem waar veel stukken allerlei kiezelstukken hebben (van diverse grootte). Geen probleem. Natuurlijk blijft er wel eens een steentje in het ruige profiel steken maar om daar blijft het wel bij.
Laatste pluspunt is de reflectielijn die deze band gewoon heeft i.t.t. de Big Ben's.

Nadelen zijn er ook:
- Ruis. Zeker als die net nieuw is hoor je een licht geruis wat wordt veroorzaakt door de vele gietdraadjes aan de band. Beslist niet storend en het slijt letterlijk vanzelf weg.
- Geur. Zonder gekheid: ik heb zat banden gehad maar dit is een echte aanwezige rubberlucht. Da's wel verdwenen na een week/500 km maar ik was toch best verbaasd toen ik 's ochtends de schuur instapte.....
- Actieradius. Tja....met dit profiel was te verwachten dat dit reikwijdte ging kosten en dat is ook gebleken in de praktijk. Je merkt het niet eens gelijk in je snelheid: wat is nou het verschil tussen 0.1 of 0.2 km/h.....een beetje meer of minder mee/tegenwind heeft al meer effect. Ook bij de gemiddelde snelheid merk je het niet want met deze banden kan je veel harder in de bochten en daar heb je dus geen verval. Maar aan het eind van de accu.......heb je spontaan een paar kilometer minder afgelegd. Denk aan 5 %; maar da's onwijs slecht te duiden want dit is afhankelijk van zoveel variabelen.

Samenvattend: uitstekend presterende band in mindere omstandigheden (ben heel benieuwd in de sneeuw straks). Deze blijft er nu bij mij onder met de mindere maanden in het vooruitzicht. De keerzijde is vermindering van je actieradius.
De standaard Schwalbe Big Ben is zeker geen slechte band maar het bochtengedrag + prestaties in slecht weer vind ik niet fijn. En dat zijn precies die kenmerken waar deze Continental in excelleert !

Zo....de eerste 500 km zitten er op. Heel benieuwd hoe lang deze zachtere rubbercompound mee gaat. Da's de volgende duurtest.

Alvast een prettig weekend,
Reinout
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dank dank dank, voor deze geweldig uitgebreide review!

Met name de goeie bochten en het kennelijk uitstekende remgedrag (ben al meermaals in een vergelijkbare situatie tot een gierend slippende noodstop gekomen, met name bij de uitrit van de Albert Heijn in Franeker, Fastedde zal meteen weten waar ik bedoel) maken dat ik nu al zeker weet dat ik ze voor het eind van deze maand onder mijn Stromer wil hebben, welke dat ook moge zijn. Want ook ik ga deze winter gewoon doorstromeren en ik ben onder de huidige natte omstandigheden niet zeker genoeg meer op mijn Schwalbes. De boeren zijn momenteel hun aardappelen aan het rooien, dus naast blad en kluiten gras liggen veel paden nu ook stampvol kledders modder uit de trekkerbanden en ook dat maakt de boel erg glad.

Die rubbergeur is inderdaad wel een dingetje, want de Stromer staat bij mij in de keuken, en ik heb een piepplein jaren '10 huisje, dus dat zal zich wel goed verspreiden. Eerste weken de Stromer dus maar even in de schuur parkeren en de accu mee naar binnen nemen, denk ik zo.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

Reinout,

Bedankt voor deze review. :ay Mijn Stromer laat ik nu ook met de Contis afleveren.. Met wat actieradius verlies kan ik leven, met vallen minder.
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1056
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 55.000

Reinout,

Dank voor je review. De Schwalbe banden opgepomt tot 4 bar bevallen mij ook goed. Dat in de bochten herken ik. Ben ook benieuwd wanneer er zo nog meer bladeren op de weg liggen maar ik ben om en ga ze aanschaffen. :ay

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1056
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 55.000

Net als de schrijvers hiervoor ging mijn achterwiel vandaag ook even opzij. Remmen los en gecorrigeerd het gras in.

Continental top contact II winter waren gisteren binnen gekomen dus die vanavond maar erom gelegd. Best spannend dat achterwiel. Niet het wiel eraf halen maar weer erop. Heeft even geduurd en je moet goed opletten dat het speciale busje goed zit. Alles werkt goed en de aansluitingen zitten zoals het hoort.

Maandag en dinsdag vermoed ik regen dus dat worden twee testdagen.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lamkram schreef: 28 sep 2017, 22:17 Heeft even geduurd en je moet goed opletten dat het speciale busje goed zit. Alles werkt goed en de aansluitingen zitten zoals het hoort.
Super dat je dit zelf hebt gedaan! Het is inderdaad een kwestie van goed opletten. Als je dit drie keer hebt gedaan dan kun je het blind, en het verhoogt je zelfredzaamheid enorm als je eens lek rijdt (mits je een plaksetje en een pompje bij je hebt, dat raad ik echt iedereen aan).

Ik ben heel erg benieuwd hoe de winterbanden jou gaan bevallen, Reinout is er in ieder geval al helemaal lyrisch over.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemorgen,

ben inderdaad een erg grote fan van de brede Conti-winterbanden geworden.
Gisteren begon de regen in Rhenen en eindigde in Amersfoort.....ikke dus goed nat. En toch heb ik een gemiddelde van 37,1 in de regen aan kunnen houden; alle bochten inclusief. De banden/regen zijn dus geen beperking of zorg meer.

Ik ben er zo blij mee dat ik me begin af te vragen waar de adder onder het gras zit. Ergens "moet" er iets mis mee zijn. Het enige wat ik kan bedenken is de levensduur; maar daar kom ik gouw genoeg achter.
De geur was binnen enkele dagen weg; de aanhechtingsdraadjes zijn op het loopvlak al volledig verdwenen.....good to go !
Uitkijkend naar wat forumleden van deze banden vinden. Ik hoor links en rechts nu medegebruikers en ben benieuwd naar hun indrukken.

Vandaag is de opdracht: goede regen/sneeuw/winter schoenen (SPD) + combi-pedalen.

Stromer voorzichtig
Reinout
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Suggestie voor je schoeisel : northwave Celsius spd schoenen. Ga ik na gisteren maar eens aanschaffen. Groet Anne Wim
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Hier op dit moment ook nog eens in de aanbieding.
Witte ST3 van maart 2019
Plaats reactie