Continental Top CONTACT II topic

Lomito

[Bijdragen over de Continental Top CONTACT II band afgesplitst van Het Speed Pedelec Bandentopic. Stromeur.]

Vanaf maart dit jaar rij ik op de ST2s met Continental banden. Hoewel ik een mooi-weer rijder ben deins ik er niet voor terug om noodzakelijke ritjes door de regen te maken, voor de (dagelijkse) recreatieve ritten houd ik wel rekening met neerslag d.m.v. buienradar. Na een regenachtige dag ben ik niet meer te houden en als het dan opgeklaard is zit ik droog op de fiets maar wel met een kletsnatte weg. Tot nu toe hebben de banden mij nooit in de steek gelaten, zowel qua lekrijden als verlies aan grip of remkracht.

Ik heb tot nu toe zo'n 5-6x een noodstop moeten maken (meestal mijn fout, vooral in de eerste maanden) waarbij de wielen blokkeerden en de banden over het wegdek slipten zonder verlies aan controle of wegglijden. Ik zie ondanks die noodstops nog geen ernstige slijtage op de banden maar laat de eindbeoordeling over aan de Stromer-dealer.

Het profiel op de band is best slim gemaakt:
- een gladde middenstrook voor lage rolweerstand en maximale remkracht bij rechtuit rijden
- geprofileerde zijstroken (meer weerstand) die zorgen voor grip in bochten

En zoals gezegd hebben de banden reflecterende strips waardoor de fiets op grote afstand als tweewieler herkenbaar is in het donker. Dit is veel veiliger dan die reflec-torretjes zoals die verplicht zijn op de voorvork (heb ze ook niet).

De Conti's zijn smaller dan de Big Bens (2.00" vs 2.15") en daardoor waarschijnlijk iets minder comfortabel qua schokdemping maar geven tegelijk ook minder rolweerstand zodat je met iets zachtere banden kunt rijden. Overigens heb ik ze graag vrij hard aangezien de kwaliteit van de wegen hier in de omgeving best goed is en de ergste wegdelen met kuilen/boomstronken ken ik nu wel, die stukjes rij ik dan wat rustiger. Zichtbare oneffenheden in het wegdek (verlichting!!!) vang ik op door het stuur tijdelijk iets losser vast te houden en het gewicht van mijn bovenlichaam even van het stuur te halen.
Gebruikersavatar
NickV
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 23 mei 2017, 22:15

Ik heb ook de top contact II besteld, ga ze er zelf opzetten. Twee dingen wil ik ff checken:

- Ik hoef de huidige binnenbanden niet te vervangen toch?
- Hoeveel bar raden jullie aan met dit type?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

- Nope, huidige binnenbanden kun je gebruiken.
- 3-4,5 bar. Probeer gewoon wat comfortabel is voor je. Ik zou persoonlijk eerst tot max oppompen en dan kijken hoeveel eruit moet omdat je misschien de vering van de banden nodig bent. (Sinds ik een geveerde voorvork en dito zadelpen heb, heb ik mijn Schwalbes op max. gepompt, gaat uitstekend.)

[edit] Die 3-4,5 bar haalde ik van de Continental website. Op de verpakking staat 3-4 bar.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
bikerke
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 jul 2017, 16:18

Een bandendruk van 4,5 a 5 bar zal volgens mij goed zijn.
En de continentals zijn besteld.
Iemand interesse in schwalbe's ? :lol:
Gebruikersavatar
Fastedde
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 jul 2017, 18:10
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST2s
Km-stand: 7500

Ik heb de standaard Big Ben's op mn ST2, ik heb regelmatig van die akelige splitsteentjes in het profiel, deze raken dan de binnenkant van mijn spartbord.
Mede hierom wil ik ook de Conti's bestellen, maar weet iemand (lomito?) of hiermee dit probleem(pje) is opgelost?

Thnx alvast voor de feedback
+ST2S and n-joying it to the max...
Gebruikersavatar
Calimero
Expert
Expert
Berichten: 190
Lid geworden op: 24 mei 2017, 08:45

Ik heb de conti's op mijn st1x en heb geen last van steentjes in het profiel die tegen mijn spatbord aan komen..
Stromer St1x sport charcoal/983wh/22"/Body Float/Redshift Shockstop/11-28 ultegra/Quad lock/2x Ortlieb back roller high visibility/Continental Top Contact II/bbb spd combi pedalen bla bla bla... :cool2:
Gebruikersavatar
NickV
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 23 mei 2017, 22:15

Ik lees wel dat de conti top contact II juist heel veel steentjes aantrekken die tussen het profiel blijven steken, maar dan vliegen ze in ieder geval niet tegen de fiets aan :)

Iets anders; moet je een fietspomp met drukmeter ook kalibreren? Ik heb mijn banden voor het eerst iets opgepompt met de nieuwe pomp, hij geeft 1,5 bar aan terwijl ze keihard zijn en iedereen hier aangeeft dat ze 3,5 - 4 bar moeten hebben?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Online staat de 3 tot 4,5 bar die ik eerder in dit topic meldde. Ik heb net op de verpakking van mijn Top Contact II banden gekeken, liggen klaar om te worden gebruikt zodra de Schwalbes op zijn. Daarop staat 3-4 bar, dus dat zou ik aanhouden.

Ik ben niet op de hoogte van fietspompen met drukmeter die gekalibreerd moeten worden. Bij de mijne hoeft dat iig niet. Staat er iets over in de handleiding van jouw pomp? Al ouderwets op het ruitje van de meter getikt om te checken of de wijzer niet blijft hangen?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
NickV
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 23 mei 2017, 22:15

Heb vandaag ook maar eens rustig de tijd genomen om de continental top contact II's te monteren. Ik was aanvankelijk wel een beetje nerveus gezien alle berichten van (nota bene) fietsmonteurs waar zo'n wissel resulteerde in allerlei motor errors. Ik heb echter het zilveren ringetje erom zitten en eigenlijk is het een vrij simpele klus. Wat ik wel ff vergeten was is dat ik een handleiding van de ST2 bij mijn ST1X gekregen heb, waar een compleet andere manier beschreven wordt om de motor los te koppelen. Het viel me ook op dat er twee kabels los moeten waarvan de dunne wel erg dicht bij de remschijf zit en ook al een beschadiging/knik had. De dunne heb ik nu aan de buitenkant van de dikke klem geleid, zit nu een stuk beter. Eerste korte testrit geeft inderdaad zoals hier eerder aangegeven een enorme verbetering in rijgedrag. Heb niet meer het gevoel dat ik over de weg glibber. En terwijl ik in het zonnetje de boel monteerde vielen de reflectiestrepen goed op, dus dat geeft ook een goed gevoel :D
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Die fietsenmaker die dat achterwiel terug heeft gezet is gewoon zeer onzorgvuldig te werk gegaan. Dat doen wij als bezitters natuurlijk niet. Maar mooi dat je de Continentals er nu op hebt, het weer begint er nu ook wel echt om te vragen.
NickV schreef: 24 sep 2017, 13:58 Wat ik wel ff vergeten was is dat ik een handleiding van de ST2 bij mijn ST1X gekregen heb, waar een compleet andere manier beschreven wordt om de motor los te koppelen.
Dit lijkt inderdaad bij alle early adapters van de ST1 X te zijn gebeurd: handleiding was niet klaar, dus ST2 handleiding erbij. Was bij mij ook zo.

Het goeie nieuws: in de OMNI app staat ook een handleiding: klik op het poppetje bovenin, daaronder vind je inmiddels de nieuwste handleiding, waarin ook de ST`1 X staat, met afbeeldingen van de motorbekabeling.

Maar wel goed en stoer dat je er ondanks alles gewoon zelf aan begonnen bent, er zijn ook mensen die zich er dan echt niet meer aan wagen, terwijl we dit heus wel zelf kunnen, en ook mogen van Stromer (het staat immers in de gebruikershandleiding). Als je oppast bij wat je doet is dit ook echt geen probleem.

Ik wens je heel veel veilige vervolgkilometers op je nieuwe banden!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie