Gisteren was de accu van mijn ST2s niet bijgeladen terwijl hij een nacht aan de lader had gehangen.
De accu zat in de fiets. Op de lader brandde de rode lamp continue en de groene knipperde.
Het viel me op dat het laadcontact door het gewicht van de kabel niet vlak op het contact zit.
Opnieuw plaatsen van het contact, fiets aan en uit schakelen en lader aan en uitschakelen maakte geen verschil. De laadstatus bleef gelijk.
Na een korte avondrit bij 17% start en 15% eind laadstatus weer aan de lader gehangen.
Vanmorgen was de situatie idem.
Accu uitgenomen en los aangelegd en meteen startte het laden op de juiste manier.
Eergisteren na mijn woonwerk heb ik de fiets met de broes voorzichtig afgespoten.
Laat nu alles maar eens drogen en laden.
Vreemd.
Laadprobleem
Dit is me 2x overkomen in 6 maanden. De eerlijkheid gebied te zeggen dat ik meestal de batterij uit de fiets haal.
Het relais van de lader moet wel inschakelen, dus van groen+rood naar groen+oranje; dit is bepalend. Ik heb bij mezelf gezien dat de lader aan de fiets niet altijd inschakelde en het lampje dus op groen+groen bleef, i.p.v. groen+oranje. Ik heb dan de laadkabel losgehaald, de fiets aangezet en weer uitgezet, en de laadkabel weer bevestigd. Daarna weer ok.
Het relais van de lader moet wel inschakelen, dus van groen+rood naar groen+oranje; dit is bepalend. Ik heb bij mezelf gezien dat de lader aan de fiets niet altijd inschakelde en het lampje dus op groen+groen bleef, i.p.v. groen+oranje. Ik heb dan de laadkabel losgehaald, de fiets aangezet en weer uitgezet, en de laadkabel weer bevestigd. Daarna weer ok.
- Alex.slaets
- Expert
- Berichten: 237
- Lid geworden op: 18 jun 2017, 18:01
- Locatie: B-2800 Mechelen
Kijk eens naar de contacten van de stekker die in de fiets gaat. Daar kan zich wat vuil op verzamelen.
Ik laad altijd aan de fiets op.
Thuis met de fiets uitgeschakeld.
Op het werk met de fiets gelocked.
De lader gaat altijd eerst in het stopcontact. Ik denk dat ik nu door heb waarom dat beter is: de stuurelectronica die in de lader zit moet (misschien) actief zijn.
Voor thuis heb ik er een stroommeter tussengehangen. Die moet ongeveer 1 Ampere beginnen aan te geven. Dan ben ik redelijk zeker dat de fiets wordt opgeladen.
Voor op het werk, als de fiets gelocked is, begint de batterijindicator te pulseren (balkje met laadstand - wit - balkje - wit enzovoort).
Overigens stemt het totale stroomverbruik (in KWH) dat de stroommeter aangeeft behoorlijk overeen met de verbruikte energie van de batterij ( nominaal * (1-resterende lading) - bv: 60% resterende lading-> 400 WH verbruik).
Ik laad altijd aan de fiets op.
Thuis met de fiets uitgeschakeld.
Op het werk met de fiets gelocked.
De lader gaat altijd eerst in het stopcontact. Ik denk dat ik nu door heb waarom dat beter is: de stuurelectronica die in de lader zit moet (misschien) actief zijn.
Voor thuis heb ik er een stroommeter tussengehangen. Die moet ongeveer 1 Ampere beginnen aan te geven. Dan ben ik redelijk zeker dat de fiets wordt opgeladen.
Voor op het werk, als de fiets gelocked is, begint de batterijindicator te pulseren (balkje met laadstand - wit - balkje - wit enzovoort).
Overigens stemt het totale stroomverbruik (in KWH) dat de stroommeter aangeeft behoorlijk overeen met de verbruikte energie van de batterij ( nominaal * (1-resterende lading) - bv: 60% resterende lading-> 400 WH verbruik).
ST2 983WH 2x25km woon-werk
- Zebbernaut
- Veteraan
- Berichten: 770
- Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
- Locatie: Mechelen (België)
- Merk SP: Stromer ST2
- Km-stand: 20000
Ik laad mijne altijd aan de fiets op (heb de batterij nog nooit uit de fiets opgeladen), na elk ritje hoe kort dan ook steek ik hem in thuis op zijn standplaats waar de lader altijd in de stekker steekt.
Gelocked, uit, aan... Maakt bij mij niets uit elke keer werkt het tot nu toe, ik wacht altijd wel even als ik wegloop of ik het "klikje" van de lader hoor.
Gelocked, uit, aan... Maakt bij mij niets uit elke keer werkt het tot nu toe, ik wacht altijd wel even als ik wegloop of ik het "klikje" van de lader hoor.
- Zebbernaut
- Veteraan
- Berichten: 770
- Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
- Locatie: Mechelen (België)
- Merk SP: Stromer ST2
- Km-stand: 20000
Bij mij staat hij in een "kot" net achter het huis waar de boiler en verwarmingsketel ook staat, het zakt hier nooit zelfs nu niet onder de 10 graden dus daar staat hij goed, op het werk staat hij gewoon buiten tijdens mijn shift vriezen of niet, heb na 3 jaar al mijn ebikes zo behandeld en mijn batterijen zijn nog tip top.
Uit de stromer handleiding trouwens: Als het ooit -20 vriest haal ik ze eruit opt het werk