Aan de batterijdeskundigen onder jullie,
Moet ik in de winter mij accu uithalen en meenemen naar binnen op het werk? Ik kan met een volle accu heen en terug. Maar veronderstel dat voor de levensduur van accu het beter is dat hij zoveel mogelijk op kamertemperatuur blijft . Voordeel van accu in fiets is dat de diefstaldetectie actief blijft.
m
Accu in of uit de fiets op het werk?
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22831
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Zo te zien wordt het in de stalling net zo koud als buiten? Het klopt dat de accu zich het prettigst voelt bij kamertemperatuur, een graad of 20 (zie ook de handleiding van je Stromer). Zolang het een graad of tien is buiten zou ik me er niet al te druk over maken. Wordt het kouder, dan zou ik hem mee naar binnen nemen. Gaat het vriezen en laat je de accu buiten in je Stromer, dan krijg je ook te maken met serieus capaciteitsverlies, dus dan zou ik zeker niet meer twijfelen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Zebbernaut
- Veteraan
- Berichten: 770
- Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
- Locatie: Mechelen (België)
- Merk SP: Stromer ST2
- Km-stand: 20000
Ik heb een gelijkaardige stalling dus wel waterdicht maar niet vorstvrij, ik heb het nog nooit gedaan met mijn huidige ebike en heb hier buiten capaciteitsverlies nooit problemen mee gehad (even voor alle duidelijkheid ik heb die capaciteit gewoon terug bij warmer worden dus ik ben ze niet voor eeuwig kwijt).
Reden is dat ik een serieus eind moet wandelen en dat ik op het werk niet echt een veilige plaats heb om de batterij weg te steken dus ik doe het niet omwille van praktische redenen.
Volgens mij gaat de batterij er niet van stuk, buiten dat de capaciteit afneemt kan het niet echt kwaad. Wat wel belangrijk is volgens mij is hoe vol je de batterij achterlaat. De mijne is bij aankomst op het werk nog redelijk vol dus dan kan het geen kwaad, als ze vrij laag staat en het begint te vriezen weet ik niet wat er gebeurt ivm diepontlading.
Dit komt uit de handleiding, dus zolang het geen -20 is blijft ze gewoon in de fiets.
Al de rest is volgens mij speculatie, als de manual -20 zegt is het -20 in mijn ogen, het staat er ook duidelijk bij dus volg gewoon de handleiding, hou er alleen rekening mee dat je minder ver gaat kunnen fietsen, maar dat zou je momenteel ook al moeten merken door het koudere weer.
Reden is dat ik een serieus eind moet wandelen en dat ik op het werk niet echt een veilige plaats heb om de batterij weg te steken dus ik doe het niet omwille van praktische redenen.
Volgens mij gaat de batterij er niet van stuk, buiten dat de capaciteit afneemt kan het niet echt kwaad. Wat wel belangrijk is volgens mij is hoe vol je de batterij achterlaat. De mijne is bij aankomst op het werk nog redelijk vol dus dan kan het geen kwaad, als ze vrij laag staat en het begint te vriezen weet ik niet wat er gebeurt ivm diepontlading.
Dit komt uit de handleiding, dus zolang het geen -20 is blijft ze gewoon in de fiets.
Al de rest is volgens mij speculatie, als de manual -20 zegt is het -20 in mijn ogen, het staat er ook duidelijk bij dus volg gewoon de handleiding, hou er alleen rekening mee dat je minder ver gaat kunnen fietsen, maar dat zou je momenteel ook al moeten merken door het koudere weer.
Wat interessant is - wat ik opmaak uit de figuur met de temperaturen - is dat je vanuit de vrieskou de accu eigenlijk eerst lijkt te moet ontdooien/acclimatiseren. De accu opladen terwijl deze < 0 graden is, valt buiten de aanbevolen temperatuurrange.
- Zebbernaut
- Veteraan
- Berichten: 770
- Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
- Locatie: Mechelen (België)
- Merk SP: Stromer ST2
- Km-stand: 20000
Als je net gereden hebt en je plaatst de fiets thuis binnen zoals mij geeft dit geen problemen, de batterij warmt op tijdens het fietsen, via de app kan je dan even checken hoe warm/koud de batterij is.
Zou me niet verbazen dat de lader trouwens "slim" genoeg is om te wachten met laden tot de temperatuur in range is maar dit kan ik natuurlijk niet bevestigen is eerder een vermoeden.
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22831
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Nee. De Stromer doet helemaal niks zonder accu. Dus ook de OMNI app en diefstalmodus werken niet zonder accu. (Ook nog wel een interessante verbetering voor toekomstige modellen lijkt me. Zoveel prik heb je niet nodig voor deze functies.)
De OMNI app kun je trouwens wel gewoon opstarten hoor. Maar je kunt geen contact maken met je Stromer.
De OMNI app kun je trouwens wel gewoon opstarten hoor. Maar je kunt geen contact maken met je Stromer.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023