Geveerde voorvork voor de Stromer ST1 X (en ST2)

Billb
Runner-up
Runner-up
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 jun 2017, 19:33

Heren, ook ik wil een andere voorvork. Ik heb de ST1, en heb onderzoek gedaan en het is lastig om een geveerde voorvork te komen die aan alle criteria voldoet; bij mij is de stuurbuis tapered met een lengte van +/- 29 cm. De steekas is 2 cm dik, en idd het is 26 inch vork wat tegenwoordig lastig is, zeker met een steekas en nog erger met een maat van 2 cm. Daarom heeft Stomer aan Suntour de opdracht gegeven om de vork aan te passen, en daarom kan ik gewoon geen vervanger vinden. Of wie heeft wel iets gevonden wat met een beetje aanpassen wel past, ik ben technische genoeg om veel zelf tr doen. Albast dank.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De ST1 werd, voordat Stromer met de Suntour vork kwam, zelfs door Stromer zelf (in het kader van Das modulare E Bike) aangeboden met de Fox F32 RL geveerde voorvork. Zie ook de afbeelding in dit topic.

Geen idee of die nog leverbaar is, maar misschien is dat wel een optie voor je en nog ergens te vinden? Of anders Fox eens aanschrijven? Fox Is wel een oké merk voor geveerde voorvorken.

De lengte van de stuurbuis van de voorvork lijkt me niet het grootste probleem, die kun je zelf op maat (laten) zagen.

Waarom wil je de Stromer/Suntour voorvork voor de ST1 niet?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Billb
Runner-up
Runner-up
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 jun 2017, 19:33

Hallo, dank voor je reactie.
Ik zocht een andere alternatief, want bij de dealer vragen ze +/- €600 . Ik vind dat erg veel voor een Suntour voorvork.
Dat is de reden dat ik dus kijk voor een alternatief, of weet jij andere Stromer dealer die er minder voor vraagt? Deze dealer
Kolkman in Zijdewind weet zijn prijs wel... :shock:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ja de prijzen van de ST1 en ST2 Stromer/Suntour voorvorken zijn krankzinnig. Ik weet zeker dat ze inkoop amper de helft kosten.

Ik heb mijn ST2 geveerde voorvork online gekocht bij elektrofahrrad24.de. Daar was die 180 euro goedkoper dan bij de Nederlandse Stromer dealers. Nog steeds te duur naar mijn zin, maar ik heb het ervoor gedaan.

Ik zie de ST1 voorvork niet in hun webshop staan, maar je zou ze eens een mailtje kunnen sturen en vragen of ze die ook kunnen leveren. Kan ook in het Engels.

Houd er wel rekening mee dat deze winkel de beloofde levertijden niet na komt. Op de site was mijn vork op voorraad en zou binnen 1-3 werkdagen geleverd worden. Nadat ik had besteld kreeg ik een mail dat het 1 a 2 weken zou duren (dusnie op voorraad), en uiteindelijk werd dat 4 weken. Kennelijk is dat de "service" die bij deze prijs hoort. Maar ik vond het niet heel erg om te wachten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Billb
Runner-up
Runner-up
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 jun 2017, 19:33

Dank voor je info van elektrofahrrad24.de, ik heb ze een mail gestuurd, nu even afwachten op hun reactie of ze een Stromer ST1 geveerde voorvork hebben. :)
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Dames en Heren,

Ik heb er net een 100 tal km opzitten met een test ST1X, de fiets is me heeeel goed bevallen en heb er weinig op aan te merken behalve het rijcomfort of laat ons zeggen het gebrek daaraan (nu weet ik vanwaar de groepsaankoop bodyfloat komt :mrgreen: ).

Sta een beetje voor een dilemma, ik zou de ST1X wel willen maar dan met een geveerde vork en geveerde zadelpen voor comfort (woon werk hoeft in mijn ogen niet onaangenaam te zijn). Echter... Als je die prijzen van die vorken ziet word je der nu niet bepaald vrolijk van en komt de ST2 even goed in pricerange met de carbonnen vork.

Vraag is dus, die carbonnen voorvork van de ST2 dempt die echt meer dan die van de ST1X? Denk eerder die upgrade te maken bij aankoop dan een vork van 650 euro op de ST1X en dan zijn de betere remmen en motor ineens mooi meegenomen.

Zoiezo een geveerde zadelpen laten monteren ook want mijn euhm achterwerk ziet af :lol: .
Random
Expert
Expert
Berichten: 180
Lid geworden op: 17 sep 2017, 12:12

Die BF ontkom je niet aan, echt niet :mrgreen:
Wat betreft verschil in voorvork 1x-2; dat is voir iemand zoals ik nogal subtiel te noemen. Het is bij de st2 iets minder 'schel', heb er geen ander woord voor.
Ik rijd op mn route ook wel over wat boomwortelpaden en stoeptegel-bende, dan heb je weinig voordeel met de carbon.
Waar ik zelf over nadenk is de redshift shockstop.
Is in elk geval flink goedkoper dan een verende voorvork.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zebbernaut schreef: 11 okt 2017, 19:12 Vraag is dus, die carbonnen voorvork van de ST2 dempt die echt meer dan die van de ST1X? Denk eerder die upgrade te maken bij aankoop dan een vork van 650 euro op de ST1X en dan zijn de betere remmen en motor ineens mooi meegenomen.
Op papier is een carbon voorvork comfortabeler dan een aluminium voorvork, de materiaaleigenschappen zijn ook echt anders. Of je het in de praktijk, of bijvoorbeeld bij een blinde test, direct voelt: ik waag het nog steeds te betwijfelen.

Als je een geveerde voorvork wat te duur vindt: er is inmiddels ook een mooi en zeer bruikbaar alternatief en dat is de geveerde stuurpen. Je kunt daar meer over lezen in dit topic:

viewtopic.php?f=9&t=117&hilit=verende+stuurpen+redshift
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Ha Zebbernaut,

yep.....de Redshift Shockstop.
Da's een geveerde stuurpen die:
- juist de oneffenheden van de weg heel goed op weet te vangen;
- een stuk vriendelijker geprijsd is;
Ik rijdt nu al meer dan 6000 km met zo'n apparaat en het is TOP.

Gisteren mocht/moest ik even met een leenfiets (originele St1x) want mijn eigen St1x had een probleem. Op mijn dagelijkse parcours van 122 km merkte ik weer precies waarom ik deze accessoire op de fiets had gezet. Mijn armen waren weer in slaapstand getrild en mijn schoudervleugels voelde onaangenaam.

Geen idee waar je woont maar in ieder geval bij Qicq en Dikkenberg hebben ze dit item gewoon liggen. Mogelijk dat in jouw buurt ook een Stromer-bezitter met deze Shockstop rondpeddelt die je even dit gevoel kan laten ervaren.

Stromer ze !
Reinout
Laatst gewijzigd door Reinout-ST3 op 12 okt 2017, 04:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Reinout-St1x schreef: 11 okt 2017, 19:26 Gisteren mocht/moest ik even met een leenfiets (originele St1x) want mijn eigen St1x had een probleem. Op mijn dagelijkse parcours van 122 km merkte ik weer precies waarom ik deze accessoire op de fiets had gezet. Mijn armen waren weer in slaapstand getrild en mijn schoudervleugels voelde ik onaangenaam.
Ik heb mijn ST1 X onlangs in originele staat teruggebracht: BodyFloat eraf, geveerde voorvork eraf, alu pedalen met harde pinnen eraf. Man man man, ik heb het weer eens gevoeld zeg, dat ik ex-RSI en rugpatiënt ben. Die klachten zijn al jaren min of meer weg, maar ik voelde meteen weer waar mijn zwakke plekken zitten.

Die vering en de goed grippende pedalen maken dat ik niet alleen langer, maar ook veel harder kan rondStromeren. Ik zit steviger en vlakker op de Stromer, ben niet de hele tijd al die klapjes aan het compenseren en de algehele vermoeidheid slaat veel minder snel toe.

Of je nu een geveerde voorvork (ander merk zoeken kan eventueel ook nog, maar ze zijn moeilijk te vinden voor 26" wielen) of de Redshift Shockstop neemt: het is de investering echt waard vind ik.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie