Geveerde voorvork voor de Stromer ST1 X (en ST2)
Geplaatst: 20 mei 2017, 23:51
Inleiding
De Stromer ST1 X wordt standaard geleverd met een aluminium voorvork. Dit is één van de onderdelen die de ST1 X goedkoper maakt dan de Stromer ST2. De ST2 wordt namelijk standaard afgemonteerd met een carbon voorvork. Deze vork is niet alleen duurder, maar ook lichter en er wordt wel beweerd dat een carbon vork comfortabeler rijdt dan een aluminium vork.
De kwaliteit van de infrastructuur in Nederland is over het algemeen van dermate hoge kwaliteit dat de aluminium voorvork van de ST1 X prima voldoet, zeker als je er niet off-road gaat rijden (daar is de Stromer ook niet voor ontworpen).
Omdat het frame van de ST1 X gelijk is aan dat van de ST2 (volgens mij op de uitsparing voor de dagrijverlichting na), zijn de vorken van de ST2 en de ST1 X onderling uitwisselbaar.
Dus wil je b.v. graag een upgrade naar carbon, kijk dan eens rond op 2e hands sites, want er worden regelmatig (nieuwe) carbon ST2 voorvorken aangeboden door eigenaren/dealers die een geveerde voorvork op de ST2 hebben gemonteerd.
Maar wat nou als je in Friesland woont, voornamelijk over oudere, minder goed onderhouden fietspaden rijdt en als ex-RSI patiënt ook nog last hebt van gevoelige polsen? Dan zorgt de hoge snelheid van de Stromer i.c.m. het hobbelige wegdek voor aardig wat gestuiter tegen de polsen en na een woon-werkafstand van 60km retour ga je dat flink voelen.
Daarom heb ik ervoor gekozen om mijn ST1 X te voorzien van een geveerde voorvork.
Stromer biedt optioneel een geveerde voorvork kit aan. Deze kit is oorspronkelijk ontworpen voor de ST2, maar past dus ook op de ST1 X.
De geveerde voorvork voor de Stromer ST2 is een SR Suntour Epixon vork, leverbaar in mat zwart en glans zwart. De vork wordt geleverd inclusief voorspatbord en al het benodigde montagemateriaal. Bij Nederlandse Stromer dealers betaal je zo'n 750 euro voor de vork. Het is mij niet bekend of hier nog montagekosten bij komen. Een geveerde voorvork van Suntour zelf van vergelijkbare kwaliteit is zomaar een paar honderd euro goedkoper, dus dat is een bak geld voor Stromer belettering, een spatbord en wat klein materiaal. Jammer dat Stromer steevast de hoofdprijs vraagt voor dit soort extra's.
En toch heb ik hem gekocht. Ik heb overwogen om een ander merk voorvork te nemen, er rijden bijvoorbeeld ook Stromers rond met fraaie geveerde vorken van Fox (die er wél in wit zijn voor je witte Stromer), maar het gemak dient de mens: met de Stromer vork geen gedoe met het op maat zagen van de stuurbuis, een oplossing moeten klussen voor het spatbord, onderdelen bij elkaar zoeken. En met de officiële vork van Stromer is er geen risico op problemen met garantie.
Voordeel is dat ik de vork zelf kan monteren. Ik heb hem bij een Duitse webshop gekocht voor 570 euro, dat scheelt dus behoorlijk.
Dit is 'm:
Lees hieronder over mijn ervaringen en de montage van de geveerde voorvork.
De Stromer ST1 X wordt standaard geleverd met een aluminium voorvork. Dit is één van de onderdelen die de ST1 X goedkoper maakt dan de Stromer ST2. De ST2 wordt namelijk standaard afgemonteerd met een carbon voorvork. Deze vork is niet alleen duurder, maar ook lichter en er wordt wel beweerd dat een carbon vork comfortabeler rijdt dan een aluminium vork.
De kwaliteit van de infrastructuur in Nederland is over het algemeen van dermate hoge kwaliteit dat de aluminium voorvork van de ST1 X prima voldoet, zeker als je er niet off-road gaat rijden (daar is de Stromer ook niet voor ontworpen).
Omdat het frame van de ST1 X gelijk is aan dat van de ST2 (volgens mij op de uitsparing voor de dagrijverlichting na), zijn de vorken van de ST2 en de ST1 X onderling uitwisselbaar.
Dus wil je b.v. graag een upgrade naar carbon, kijk dan eens rond op 2e hands sites, want er worden regelmatig (nieuwe) carbon ST2 voorvorken aangeboden door eigenaren/dealers die een geveerde voorvork op de ST2 hebben gemonteerd.
Maar wat nou als je in Friesland woont, voornamelijk over oudere, minder goed onderhouden fietspaden rijdt en als ex-RSI patiënt ook nog last hebt van gevoelige polsen? Dan zorgt de hoge snelheid van de Stromer i.c.m. het hobbelige wegdek voor aardig wat gestuiter tegen de polsen en na een woon-werkafstand van 60km retour ga je dat flink voelen.
Daarom heb ik ervoor gekozen om mijn ST1 X te voorzien van een geveerde voorvork.
Stromer biedt optioneel een geveerde voorvork kit aan. Deze kit is oorspronkelijk ontworpen voor de ST2, maar past dus ook op de ST1 X.
De geveerde voorvork voor de Stromer ST2 is een SR Suntour Epixon vork, leverbaar in mat zwart en glans zwart. De vork wordt geleverd inclusief voorspatbord en al het benodigde montagemateriaal. Bij Nederlandse Stromer dealers betaal je zo'n 750 euro voor de vork. Het is mij niet bekend of hier nog montagekosten bij komen. Een geveerde voorvork van Suntour zelf van vergelijkbare kwaliteit is zomaar een paar honderd euro goedkoper, dus dat is een bak geld voor Stromer belettering, een spatbord en wat klein materiaal. Jammer dat Stromer steevast de hoofdprijs vraagt voor dit soort extra's.
En toch heb ik hem gekocht. Ik heb overwogen om een ander merk voorvork te nemen, er rijden bijvoorbeeld ook Stromers rond met fraaie geveerde vorken van Fox (die er wél in wit zijn voor je witte Stromer), maar het gemak dient de mens: met de Stromer vork geen gedoe met het op maat zagen van de stuurbuis, een oplossing moeten klussen voor het spatbord, onderdelen bij elkaar zoeken. En met de officiële vork van Stromer is er geen risico op problemen met garantie.
Voordeel is dat ik de vork zelf kan monteren. Ik heb hem bij een Duitse webshop gekocht voor 570 euro, dat scheelt dus behoorlijk.
Dit is 'm:
Lees hieronder over mijn ervaringen en de montage van de geveerde voorvork.