Groter voorblad ST1x/ST2s

Lomito

Na al dat gefiets van de afgelopen maanden is mijn conditie en kracht toegenomen met als gevolg dat ik vaker en langer op hogere snelheden rij in de hoogste versnelling (en lagere ondersteuning) en merk dat ik daarbij teveel toeren moet maken. Zeker met wind mee rij ik mezelf helemaal dol met snelheden zo tegen de 45 km/uur.

Ik mis een 12 versnelling om onder deze omstandigheden iets minder toeren hoef te maken. Een kleiner tandwiel op de cassette blijkt niet mogelijk, 11 tanden is voor de ketting het minimum. Vandaar mijn gedachte om het 52-tands voorblad te vervangen door 56-tands blad, dit zou betekenen dat de 11 verzetten steeds 1 versnelling hoger komen te liggen, 11e krijgt een hoger verzet, 10e wordt gelijk aan de oude 11e enz. Aangezien ik de laagste 5-6 versnellingen nooit gebruik ontstaat er onderin geen probleem en ik ga nu meer tandwielen van de cassette gebruiken: 6 t/m 11 i.p.v. 7 t/m 11.

Het huidige 52-tands voorblad heeft een straal van 52x12,7/2pi= 105,1 mm, met een 56-tands wordt dat 113,2 mm ofwel 8,1 mm ruimer. De aluminium beschermplaat (hoe heet zoiets) die de ketting afschermt heeft een straal die zo'n 3 mm ruimer is dan de ketting op de 52-tands. Met het nieuwe voorblad zou de ketting er 5 mm bovenuit piepen...

Wat denken jullie ervan?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik ben daar ook wel over aan het nadenken. Je actieradius zal wel wat afnemen als je je cadans op topsnelheid verlaagt met het grotere tandwiel.
Lomito schreef: 05 jun 2017, 13:07 De aluminium beschermplaat (hoe heet zoiets)
Chain ring guard, chain guard, ring guard... dinges. En ik weet niet eens hoe ze in het Nederlands heten, maar zoiets dus:

Chainring Guard.jpg
Chainring Guard.jpg (36.85 KiB) 7254 keer bekeken

Die guard heeft twee functies: 1. voorkomen dat je ketting er naar buiten toe af loopt als je naar het grootste blad schakelt en 2. je blote benen en anders je broek beschermen. (Kijk maar eens naar de kuiten van doorgewinterde mountainbikers, zie je vaak zwarte plekjes op: rookie tattoos.)

Voor beide is het niet wenselijk dat de ketting boven de ring uit gaat steken, dus ik zou op zoek gaan naar een grotere ring. Heb je je dealer al gevraagd of die er zijn voor jouw crank-/tandwielset?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

De ST2s heeft net zoals de ST1x slechts 1 voorblad (52-tands) zodat het risico op afrollen beperkt is. Ook de tattoo/vieze broek deert mij weinig, ik gebruik een broekbeugel en ik heb nog geen strepen op mijn rechterbeen gevonden. Volgens de dealer is de 56-tands leverbaar maar zou daarmee de Stromer-garantie vervallen. Ook dat boeit me weinig, als de fiets teruggestuurd moet worden dan zet hij eerst het oorspronkelijke voorblad op. :lol:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ah, ik dacht dat jouw ST2 S een voorderailleur had. Nou des te beter! Ik zeg doen, zeker als je dealer je helpt bij garantie, beter kan gewoon niet!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik ben trouwens al een tijdje aan het werken aan een Stromer (beeld)archief. Stromer haalt steeds uitgelopen modellen weg van de eigen site (maar verzuimt een fatsoenlijke ST1 X support-pagina te maken...) zodat het echt heel lastig is om te achterhalen wat er sinds 2009/2011 t/m 2017 aan modellen is uitgebracht. Zodra e.e.a. voor publicatie geschikt is, plaats ik alles op het forum.

Waarom ik er nu mee kom, is omdat echt heel duidelijk aan de specs te zien is dat Stromer maar niet kan beslissen om het aantal beschikbare versnellingen nu wél of níet te verhogen middels meerdere voorbladen en extra derailleur. Dat terwijl de Stromer- en andere speed pedelec gebruikers hier volgens mij al lang uit zijn: niet! :roll:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
philipbo
Expert
Expert
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:35

Ik ben ook van plan groter voorblad te gaan plaatsen (st2), maar bij de dealer konden ze zo niet 1-2-3 een geschikte kandidaat vinden. Vrij zeldzaam formaat dat alleen op tijdrit fietsen gebruikt wordt. Heeft iemand voor mij info, welk merk?
En kan de derailleur voor hoog genoeg worden verschoven zodat er evt toch nog geschakeld kan worden naar/van het kleine blad?
Lomito

Mijn dealer had een 55-tands blad gevonden maar ik heb de modificatie nog even uitgesteld om het voorblad + ketting + cassette in één actie te vervangen zodra ergens de slijtage daartoe aanleiding geeft. Met 4.500 km zou je verwachten dat er slijtage zichtbaar wordt maar dat is dus niet zo... En daarom in ieder geval nog een paar 1.000 km wachten (met 1.250km/mnd dus na de vakantie).
Lomito schreef: 05 jun 2017, 13:07Het huidige 52-tands voorblad heeft een straal van 52x12,7/2pi= 105,1 mm, met een 56-tands wordt dat 113,2 mm ofwel 8,1 mm ruimer. De aluminium beschermplaat (hoe heet zoiets) die de ketting afschermt heeft een straal die zo'n 3 mm ruimer is dan de ketting op de 52-tands. Met het nieuwe voorblad zou de ketting er 5 mm bovenuit piepen...
Met 55 tanden 111,2mm is het verschil 6,1mm en dus 3mm boven de plaat uit.
Lomito

Deze modificatie begint zich uit te christalliseren dankzij de inzet van mijn Stromer-dealer die inmiddels ervaring heeft met het plaatsen van een 11-28T cassette en voor mij nog een stapje verder gaat door dit te combineren met een groter voorblad. Dat laatste bleek nog niet eenvoudig en uiteindelijk blijkt er slechts een 53-tands voorblad geschikt te zijn... maar ik weet zeker dat dit een blijvertje gaat worden.
evident
Runner-up
Runner-up
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 jun 2017, 22:54

ben daar ook op zoek naar geweest.
het grootste wat paste op de shimano ster was dit 53 tands exemplaar
het is niet veel groter maar scheelt toch wat..
voorblad  064 (1).jpg
voorblad 064 (1).jpg (165.39 KiB) 7077 keer bekeken
dit is een andere mogelijkheid gezien bij velodrome in antwerpen
maar je mist dan wel de beschermring
dacht dat dat 54 of 56 tands was ( maar weet niet meer zeker )
de combinatie met achter 11 - 28 lijkt mij ook wel top
Bijlagen
stromer  1987 (1).jpg
stromer 1987 (1).jpg (239.59 KiB) 7077 keer bekeken
voorblad  065 (1).jpg
voorblad 065 (1).jpg (131.48 KiB) 7077 keer bekeken
Danigator
Pro
Pro
Berichten: 63
Lid geworden op: 14 aug 2017, 15:47

Zijn er nog andere voorbladen al gevonden? Bij mijn ST1X heb ik na 1000 km het kleinste tandwiel achter al versleten omdat ik daar ruim 90% van de tijd op rijd. een groter voorblad leek mij logisch maar mijn fietsenmaker heeft nog geen idee welke er op zou kunnen.

Groeten Danny
Sinds juli 2017 ST1X met bodyfloat, shockstop, cateye, Shimano SPD :cool2:
Plaats reactie