Kosten onderhoud bij dealer Van der Veken (BE) hoog?

Henk_62

2 weken geleden heb ik mijn stromer (ST1 2019) binnengebracht bij de dealer ivm een garantiegeval. Aangezien de fiets er dan toch was, en deze bijna een jaar oud is (3340km), dacht ik dat het een goed idee was om maar onmiddellijk het eerste onderhoud te laten uitvoeren. Normaal doe ik dit zelf maar het gaat om een leasefiets waarbij 300 euro onderhoudsbudget inbegrepen is, dit moet je opmaken bij de dealer waar je de fiets least.

Toen ik de fiets ging ophalen, kreeg ik een lijst in mijn handen met de dingen die ze uitgevoerd hadden (zie bijlage) maar geen kostprijs, ze vroegen me gewoon welke lease maatschappij ik had en welk contractnummer zodanig dat ze dat online automatisch kunnen afrekenen. Ik vroeg hun wat het onderhoud gekost had: 109 euro. Daarop vroeg ik wat ze dan allemaal al hadden moeten vervangen na 3340km. Het antwoord was: niets meneer, we hebben de fiets grondig nagekeken maar alles was nog in orde.

Kijken jullie even mee naar de zaken in bijlage, ik neem er enkele leuke uit:

controle zijdelingse slag wielen
controle verlichting
controle laadpunt fiets 12V
controle laadplugcover aanwezig
claxon reinigen en testen

Volgens mij komt de lijst er eigenlijk op neer dat ze de ketting gesmeerd hebben en de bouten gecontroleerd hebben. In de winkel zei ik hen dat ik vind dat ze wel goed doorgeteld hadden met 109 euro om een fiets te controleren. Waarop het antwoord was: "ja meneer, het is ook een dure fiets" :ck:

Nu ik thuis de volledige lijst bekeken heb, vind ik niet eens dat ze goed doorgeteld hebben. Ik vind het gewoon pure oplichterij. Bij de garage krijg ik tenminste nog een aanduiding van de tijd die ze aan elk punt gespendeerd hebben, daar kan ik me dus hoogstens nog opwinden over de uurprijs die ze vragen. Als ik naar bijgaande lijst kijk, dan kan ik mij met, heeeeel veel goede wil, indenken dat ze er 30min mee bezig geweest zijn. Dat zou dan neerkomen op een uurloon van 218 euro/u??? Stel dat het gebeurd is op een maandagochtend en de technieker had 45min nodig, dan spreken we nog over een uurloon van 145 euro/u?

Zijn er mensen (met of zonder lease) met dezelfde ervaringen? Of overdrijf ik gewoon en zijn dit tegenwoordig de prijzen bij de dealers (ik kom er meestal enkel om wisselstukken te kopen).
stromer_st1_nazicht.jpg
stromer_st1_nazicht.jpg (3.06 MiB) 3252 keer bekeken
Teddytejero
Pro
Pro
Berichten: 76
Lid geworden op: 23 okt 2017, 12:52

Ik heb ook een leasefiets met 300 € onderhoudsbudget ... op 4 K km .... nieuwe achterband / cassette / ketting .... 297 €
Ik doe het onderhoud nu zelf.

Het leaseplan heb ik zelf mee onderhandeld. We zitten nu aan het einde en de conclusie is :
1. De lease my. Is de grote winnaar
2. Wij betalen zelf 60% vd waarde van de fiets (na 16,5 % restwaarde + BTW om eigenaar te worden )
3. Omnium is mooie surplus.
4. Je fiets niet overkopen is een nachtmerrie.
ST1 - suntour vork - 522 wh 12 K km
ST1-X 20" met 812 model 2017 wh orange
ST1-X 17" comfort model 2018 met 812 wh orange (partner) 11 K km einde lease
ST3 LE (verkocht)
ST2 LE
ST1 - 812 wh - 2021 (lease partner)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Teddytejero schreef: 22 jan 2021, 08:47 1. De lease my. Is de grote winnaar
2. Wij betalen zelf 60% vd waarde van de fiets (na 16,5 % restwaarde + BTW om eigenaar te worden )
3. Omnium is mooie surplus.
4. Je fiets niet overkopen is een nachtmerrie.
Het verbaast me niet. Ik verwacht dat we dit soort conclusies nog veel vaker gaan horen dit jaar, als een groot aantal lease contracten afloopt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

StromertjeStromer schreef: 22 jan 2021, 08:05 Volgens mij komt de lijst er eigenlijk op neer dat ze de ketting gesmeerd hebben en de bouten gecontroleerd hebben. In de winkel zei ik hen dat ik vind dat ze wel goed doorgeteld hadden met 109 euro om een fiets te controleren.
Nee, daar komt de lijst niet op neer (zie lijst).

De uitgevoerde werkzaamheden/controles zijn allemaal essentiële zaken die Stromer voorschrijft voor het regulier onderhoud bij de dealer.

Ik vind 109 euro wat aan de hoge kant, maar ook weer niet heel extreem. De FM heeft aan het 'fiets'-deel van deze SP gedaan wat-ie moest doen, en daarnaast is alle elektronica nagelopen.


Los van mijn persoonlijke mening over de hoogte van het bedrag: de gekozen topictitel - naam dealer in één zin noemen met oplichting - is een stevige beschuldiging waar ik in deze context niet mee akkoord ben. Ik heb de topictitel aangepast.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
dj.fons
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 nov 2020, 09:12
Locatie: antwerpen
Merk SP: st1 2020
Km-stand: 29000

Heb ook een leasefiets en hetzelfde onderhoudsbudget als jij .
Ik lease de fiets via mijn werk met cyclis belgie .
Ik heb ook al een aantal keer bij de fm gestaan ivm met wat garantiegevalletjes , de laatste keer ook ineens een eerste onderhoud laten uitvoeren wat me ong. 60€ heeft gekost . (3500km ong.)
Dus de helft van jouw factuur bij benadering.
Lijkt me sterk dat dit zoveel kan schelen aangezien we exact dezelfde fiets en km’s hebben.
Ik kan via mijn account op de site van cyclis perfect volgen hoeveel onderhoudsbudget ik nog over heb.
Heb je via jouw leasefirma mss ook zoiets ?
Playing the waiting game🕠st3 pinion ipanema brown on the way🙌🏻
Henk_62

dj.fons schreef: 22 jan 2021, 10:17 Heb ook een leasefiets en hetzelfde onderhoudsbudget als jij .
Ik lease de fiets via mijn werk met cyclis belgie .
Ik heb ook al een aantal keer bij de fm gestaan ivm met wat garantiegevalletjes , de laatste keer ook ineens een eerste onderhoud laten uitvoeren wat me ong. 60€ heeft gekost . (3500km ong.)
Dus de helft van jouw factuur bij benadering.
Lijkt me sterk dat dit zoveel kan schelen aangezien we exact dezelfde fiets en km’s hebben.
Ik kan via mijn account op de site van cyclis perfect volgen hoeveel onderhoudsbudget ik nog over heb.
Heb je via jouw leasefirma mss ook zoiets ?
Bedankt om dit even te delen, dat is dus een mooie vergelijking aangezien ik ook bij Cyclis ben en ik ook het onderhoudsbudget kan opvolgen via de tool. Aan 60 euro zou ik niet geklaagd hebben, ze moeten natuurlijk ook hun brood verdienen...
Henk_62

Stromeur schreef: 22 jan 2021, 10:12
StromertjeStromer schreef: 22 jan 2021, 08:05 Volgens mij komt de lijst er eigenlijk op neer dat ze de ketting gesmeerd hebben en de bouten gecontroleerd hebben. In de winkel zei ik hen dat ik vind dat ze wel goed doorgeteld hadden met 109 euro om een fiets te controleren.
Nee, daar komt de lijst niet op neer (zie lijst).

De uitgevoerde werkzaamheden/controles zijn allemaal essentiële zaken die Stromer voorschrijft voor het regulier onderhoud bij de dealer.

Ik vind 109 euro wat aan de hoge kant, maar ook weer niet heel extreem. De FM heeft aan het 'fiets'-deel van deze SP gedaan wat-ie moest doen, en daarnaast is alle elektronica nagelopen.


Los van mijn persoonlijke mening over de hoogte van het bedrag: de gekozen topictitel - naam dealer in één zin noemen met oplichting - is een stevige beschuldiging waar ik in deze context niet mee akkoord ben. Ik heb de topictitel aangepast.
Ok om topic aan te passen, het is duidelijk zo.

Het is natuurlijk je goed recht om deze factuur niet extreem hoog te vinden. Ik vind dat wel en had graag wat vergelijkingsmateriaal aangezien ik al lang geen onderhoud meer bij een fietsenmaker heb laten doen.

Ik denk dat de dealer ook wel bewust is dat de prijs zo hoog is, gezien ze geen bedrag vermelden op het nazichtpapier noch de tijdsduur gespendeerd aan de verschillende "controles". Voor sommige zaken die opgelijst zijn, kost het meer tijd om het vinkje te zetten dan ze effectief te controleren.

Ivm de elektronica die ook is nagelopen, nog wat extra informatie: voor ze aan het onderhoud konden beginnen hebben ze eerst de controller + main cable moeten vervangen in garantie omdat de Stromer niet meer startte. Ik mag er dus wel van uitgaan, dat de elektronica gecontroleerd was vooraleer de onderhoudsbeurt plaatsvond.

Er ging ook al wel een belletje rinkelen toen ik plots +40 euro administratiekost op de factuur zag staan bij de aankoop van de fiets. Geen idee waarom ik 40 euro extra moest betalen om een fiets van hen te mogen kopen. Toen dacht ik dat dit tegenwoordig de norm was, maar ondertussen weet ik beter. Ik zal er particulier, noch voor mijn volgende leasefiets nog klant zijn in ieder geval.
aankoop_stromer.PNG
aankoop_stromer.PNG (241.52 KiB) 3177 keer bekeken
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

StromertjeStromer schreef: 22 jan 2021, 11:22 Het is natuurlijk je goed recht om deze factuur niet extreem hoog te vinden.
En het is ook jouw goed recht om hier vraagtekens bij te plaatsen en te inventariseren wat anderen aan onderhoud kwijt zijn. Op dat vlak zijn we het helemaal eens :ay
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
mrstrom

Ik had laatst ook beurt na 2 jaar, kosten 139 euro. Toen ik vroeg wat dan, was alleen gecheckt, Het voelt wat uit verhouding. Als ik cassette erbij wilde vervangen kwam er nog 120 euro ofzo bij. Dus dat maar niet gedaan.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Aan mijn ST2 gebeurde eind januari 2020 bij mijn adoptiedealer (!) zowat hetzelfde als wat er aan de ST1 van StromertjeStromer gebeurde :
Golvas schreef: 29 jan 2020, 20:37 Werd vervangen :

- de controller (waarop duidelijk de sporen van de kortsluiting die ik hoorde te zien waren)
- de wicket cable

Werd uitgevoerd :

- firmware update
- checken, smeren en afstellen van tandwielen + derailleur + ketting
- check remmen
- demontage + smeren balhoofd
- demontage + smeren trapas
- controle slot batterijklep (aansluiting frame)
- afstellen batterijklep
- spaken gecheckt + check wielen op slingering
- check banden + spanning
- alle bouten / moeren nagelopen
- de connectoren (boven de trapas) werden gecheckt : er was geen krimpkous aanwezig, deze werd nu aangebracht
- testrit

Adoptie door de (voor mijn SP) nieuwe dealer is een feit, de garantieverlenging is ook een feit. :bp:
De vervanging van de controller en de wicket cable vielen onder de fabrieksgarantie, ik betaalde € 56,50.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Plaats reactie