Re: Hoe is een Stromer/TDCM motor intern opgebouwd?

Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Discussie afgesplitst van het geluid achterwiel-topic.

Een paar maanden geleden ontdekte ik dat een hinderlijke tik in mijn achterwiel werd veroorzaakt door water in de vrijloopnaaf. Alles drooggemaakt, roest verwijderd en de zaak ingevet. Roest op de palletjes belemmerden hun beweging en daar kwam de tik vandaan: het zetten van de palletjes in de zaagtand in de kamer.
Na een paar maanden geruisloos te hebben gefietst, kwam van lieverlee de tik in mijn achternaaf weer terug. Gedemonteerd en weer zat er water in de ruimte waar de palletjes van de vrijloopnaaf zitten en weer was de boel verroest. Ik heb het nu grondig bestudeerd en snap dat er water in kan komen: de keerring op de body raakt de kamer waar hij in valt nergens.
Op de foto van het gemonteerde geheel zie je de spleet tussen de lip van de keerring op de body en de kamer.
Op de body zie je de keerring. Dat is een bolvormig rubber randje met een dunne lip. De buitendiameter van de keerring is ca 37 mm. De body is van DT Swiss.
Op de foto van de kamer waar de vrijloopnaaf in valt zie je een cilindrisch deel en een ronde groef ter plaatse van de keerring op de body. Het cilindrische deel heeft een diameter van 38mm. De lip dicht daar dus niet op af. Het cilindrische deel is niet machinaal bewerkt en vrij ruw, dus ik denk dat het ook niet de bedoeling is dat de keerring daarop afdicht.  
De ronde groef is wel bewerkt. De keerring dicht echter ook niet af op die ronde groef, want de body zakt niet diep genoeg in de kamer. De diepte wordt gelimiteerd door de binnenring van het vrijlooplager die tegen een borst ligt op de as ligt. En de keerring is niet dik/hoog genoeg om de ronde groef te raken.
Kortom: er zit een spleet tussen body en kamer waar het water door naar binnen komt en dat lijkt me niet de bedoeling.
Ik heb nu een nieuwe keerring besteld en wil eens kijken of die wel afdicht. Anders is het een fout in de maatvoering van de kamer.
Nog een vraag die mij bezighoudt: achter de kamer ligt een motorlager. Is water dat binnendringt via deze route misschien ook de oorzaak dat bij een aantal Stromers motorlagers voortijdig aan hun einde komen?
29461DA0-71CC-4CB8-91B5-8A583BA0A419.jpeg
29461DA0-71CC-4CB8-91B5-8A583BA0A419.jpeg (2.1 MiB) 4526 keer bekeken
052D9273-FADF-4425-B232-82B40C50D4F1.jpeg
052D9273-FADF-4425-B232-82B40C50D4F1.jpeg (2.65 MiB) 4526 keer bekeken
E910E55C-2B67-41A2-9486-78626F2FBC54.jpeg
E910E55C-2B67-41A2-9486-78626F2FBC54.jpeg (3.45 MiB) 4526 keer bekeken
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Lexveen schreef: 16 dec 2020, 07:43 De body is van DT Swiss.
Waaruit besluit je dat ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Info van QicQ.
Op het web opgezocht en lijkt er ook wel erg op.
Bijlagen
046FE6E4-1D7D-49CC-9624-3F26C149C0A2.png
046FE6E4-1D7D-49CC-9624-3F26C149C0A2.png (3.5 MiB) 4442 keer bekeken
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Normaliter werkt Stromer met een Formula freehub body.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Wijkt de ST1X E-bike misschien af van van andere Stromers?
Jij bent een echte kenner dus wellicht heb jij het verlossende antwoord. Er hoort daar toch geen spleet te zitten?
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Als er in de motor geen afdichting aanwezig is en deze daardoor vereist is, dan zou ik inderdaad ook denken dat er een degelijke afdichting moet voorzien zijn tussen motorhuis en freehub.

Het ontbreken van een degelijke afdichting kan dan gekoppeld worden aan vocht in de motor / voortijdige lagerslijtage.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

De motor is echt wel dicht, daar twijfel ik niet over.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Als je naar de foto kijkt waar de body is gedemonteerd, dan is daar geen tweede afdichting te zien.

Ik zou graag een defecte motor willen demonteren om de opbouw te ontdekken, want lagers moeten het met gemak 50-100.000 km kunnen uitzingen (niet letterlijk). Van lieverlee zullen er steeds meer Stromers uit de garantie gaan en complete motoren blijven wisselen voor lagertjes van een paar tientjes is onzin.
Wie oh wie heeft een defecte motor/wiel liggen voor technisch onderzoek?
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Deze is niet defect genoeg. Bij het demonteren zal er vast wel iets definitief onherstelbaar worden. Dan is het een beetje zonde van de motor en het geld.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Plaats reactie