Re: Hoe is een Stromer/TDCM motor intern opgebouwd?

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

mboelis schreef: 11 jan 2021, 02:01 Echte kinderziektes en ontwerpfouten komen dan toch aan licht.
Weet je wat het is. Als deze motoren kinderziektes hebben, dan weet Stromer dat toch al lang.

Motoren die onder garantie worden vervangen gaan niet voor niks retour Stromer. Dat is echt niet alleen om ze 'van de radar te laten verdwijnen'. Die motoren onderzoekt Stromer zelf ook en reken maar dat TDCM het te horen krijgt als er iets niet aan deugt. Mede daarom ben ik ontzettend benieuwd naar hoe recentere motoren zijn opgebouwd, of daar ontwerpwijzigingen in zitten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Dus.....laten we een recente motor opsporen en ontleden.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Ena1968
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 jul 2019, 14:28

Ik ken persoonlijk niks van de mechaniek van motoren of de opbouw er van. Laat staan van de problemen die ervan uitgaan.

Maar als Stromer deze problemen heeft, dan moeten de andere SP-merken die de TDCM-motoren gebruiken déze toch óók hebben.
Opzij, opzij, opzij, we hebben ongelooflijk veel haast. :cool2:
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Lukov schreef: 11 jan 2021, 05:40 Ja, het is ook « moeilijk » anders te doen....
Klopt ... ik heb net zoals jij een ST2 - 2018 : je kan de stekker van de motorkabel maar op 1 manier monteren (en demonteren) en je kan het wiel maar op 1 manier terugplaatsen.

Foute montage is volgens mij eigenlijk quasi onmogelijk.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Ik las ergens op het forum dat de motor kapot zou gaan als je de as een halve slag draait. Wat gebeurt er eigenlijk concreet als je dat doet, behalve dat je dan niet uitkomt met de lengte van de kabel of de draden uit de stekker trekt?
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Je krijgt de motor van een ST2 -2018 eenvoudigweg niet gemonteerd als je de as een halve slag draait.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lexveen schreef: 11 jan 2021, 19:46 Ik las ergens op het forum dat de motor kapot zou gaan als je de as een halve slag draait.
Zo zit het niet helemaal. Wat er kan gebeuren, en dat was met name bij de ST1 X het geval voordat Stromer daar een adaptertje voor liet maken, is dat je het achterwiel/de motor in de verkeerde positie (dus anders dan de originele positie) terugplaatst. De motor zit dan niet goed vast, waardoor hij tijdens het rijden kan gaan draaien, de boel beschadigt en de daarmee meteen ook de kabels aan gort trekt.

Het verkeerd terugplaatsen van het achterwiel (én het niet correct geleiden van de bekabeling, want daar gaat het ook nogal eens fout) en daarop volgende garantieclaims zijn de hoofdreden dat Stromer in de handleidingen van de nieuwere modellen niet meer vermeldt hoe het achterwiel moet worden uitgenomen en teruggeplaatst. Ze willen dat de erkende Stromer dealer dit doet.

Voor mensen die toch zelf het achterwiel willen uitnemen en terugplaatsen: altijd eerst met een merkstift een streep zetten waar frame en as elkaar raken, zodat je de motor in de juiste positie terugplaatst en heel scherp de kabelgeleiding in de gaten houden. (En als het fout gaat: geen garantie...)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

OK, dank je voor de uitleg.
Laatst gewijzigd door Lexveen op 11 jan 2021, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Als je de motor een fractie verkeerd plaatst (bij de ST1 X), dan oogt de bekabeling nog goed en zit het wiel toch verkeerd, waardoor die zijn positie kan verliezen. Is tientallen keren misgegaan, zelfs bij "professionele" fietsenmakers. Beetje frummel en frommelen en je hebt de boel er toch weer in, wordt weleens gedacht.

Het ontwerp is bij de nieuwere (27,5") modellen wel aangepast, waardoor je al een stuk knapper moet zijn om het wiel verkeerd terug te zetten, maar het kan nog steeds.



Wat er bij Lukov verkeerd is gegaan: ik heb oprecht geen idee.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Flyy
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Germany
Berichten: 507
Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
Locatie: Paderborn
Merk SP: Klever N Rogue / Grace easy IG
Km-stand: 40

Klever verwendet ja auch Motoren von TDCM. Zumindest beim B-Speed ist es nicht möglich das Rad falsch einzusetzen. Bzw ist es dann offensichtlich falsch, denn das Motorkabel geht dann nach hinten und nicht nach vorn.

Wenn eine Konstruktion so anfällig für Fehler ist, dann ist es eine Fehlkonstruktion.

Wenn man einen defekten Motor von einem Händler bekommt, muß man seinen Namen hier ja nicht veröffentlichen.




Klever maakt ook gebruik van motoren van TDCM. Met de B-Speed is het in ieder geval niet mogelijk om het wiel verkeerd in te steken. Of het is dan duidelijk fout, want de motorkabel gaat dan naar achteren en niet naar voren.

Als een ontwerp zo gevoelig is voor mislukking, dan is het een gebrekkig ontwerp.

Als je een defecte motor krijgt van een dealer, hoef je zijn naam hier niet te publiceren.

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)
Plaats reactie