Re: Hoe is een Stromer/TDCM motor intern opgebouwd?

Lukov
Runner-up
Runner-up
Switzerland
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 okt 2020, 12:19
Locatie: Blonay - CH
Merk SP: ST2
Km-stand: 8500

Stromeur schreef: 10 jan 2021, 11:53
Lukov schreef: 10 jan 2021, 07:00 M’n ST2 2018 Motor is sins 24 Dec bei m’n FM...de stekker hebben zich tegenover de as gedraait, en de motor kan niet meer angesloten worden. (Hatte gewoon lekke band). « Dat hadden wij noiit gezien, de Motor moet naar Stromer toe....wij zijn t/m 18 Januari gesloten » no comment...
Oei.. In dat geval werd achterwiel niet goed teruggeplaatst/kabelloop niet correct geleid bij het terugplaatsen Toen is er met de Stromer gaan rijden en de kabel heeft zichzelf vast gedraaid, al dan niet i.c.m. met de motor die uit zijn positie is gedraaid.

Had je dit zelf gedaan (achterwiel uitnemen en terugplaatsen) of de FM?
Ja, zelf gedaan... :shock:
Altijd zelf gedaan, bij lekke band, kassette wissellen, zomer / winter banden wissellen...
Hoe kann dat fout?? De stekker passt altijd prima der in...
Schijnt m’n fout te zijn..?!
Oei oei ...

Lukov
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Lukov schreef: 10 jan 2021, 14:10 Hoe kann dat fout?? De stekker passt altijd prima der in...
Heb je een foto van die stekker Lukov ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
JanR
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 176
Lid geworden op: 13 sep 2019, 19:30
Locatie: Noord-Brabant
Merk SP: Stromer St2 pinion
Km-stand: 24048

Lexveen schreef: 10 jan 2021, 09:02 Als je een motor met kapotte lagers toch gaat vervangen door een nieuwe motor, zou je ermee kunnen doorrijden tot hij helemaal de geest geeft.
Dat is natuurlijk een optie. Maar als vocht in de motor de oorzaak is, kan er ergens kortsluiting in de motorprint of spoelwikkelingen optreden waardoor de controller de geest kan geven. Ik zou er niet mee (tot het einde) doorrijden.
Remmen is angst, gang is alles.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

JanR schreef: 10 jan 2021, 19:29 Ik zou er niet mee (tot het einde) doorrijden.
Geen probleem zolang dat ding onder garantie zit.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

JanR, je hebt helemaal gelijk. Hoewel ik doorrijden ook afraadde was dat vooral om mechanische redenen. De effecten op de controller had ik inderdaad over het hoofd gezien. Stom.
Bij deze lage spanningen (max 48V) zal er niet snel sluiting in de spoelwikkelingen optreden. Ook de voeding van de Hall-sensor (5V) merkt er weinig van als er water tussen het voedingspootje en massa zit. Je kunt echter de signalen vanaf de Hall-sensor naar de controller wel verstoren, omdat die drie sensoren drie signalen in een bepaalde volgorde afgeven aan de controller. Door sluiting van een signaaluitgang van de sensor naar voeding of massa kan de controller er behoorlijk van in de war raken. In theorie zouden de spoelen daardoor verkeerd aangestuurd kunnen worden met overbelasting als gevolg.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lukov schreef: 10 jan 2021, 14:10 Altijd zelf gedaan, bij lekke band, kassette wissellen, zomer / winter banden wissellen...
Hoe kann dat fout?? De stekker passt altijd prima der in...
Heb je de motorkabel wel weer achter het 'nokje' onderaan de liggende achterbrug bevestigd?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 10 jan 2021, 13:30 Wie vraagt het bij de grote 3 in NL na, wie vraagt het bij de dealers in België na?
Ik wil die drie in Nederland best vragen, maar ik ben wel eerlijk over de insteek van dit project (kritisch onderzoek, publicatie op het Stromer Forum) en de mogelijke consequenties voor de opinievorming.

Dat kan b.v. best de reden zijn dat fabrikant TDCM, die ik ook met open vizier tegemoet ben getreden, nooit heeft gereageerd op mijn vragen.

Zoals bekend deel ik niet altijd de mening van mensen die - m.i. te snel - tot grote conclusies komen. Maar iedereen mag hierover op ons forum natuurlijk zeggen wat-ie wil, zolang het maar onderbouwd is, en daar zullen Stromer dealers niet altijd blij mee zijn.

Sterker nog: het kan goed zijn dat dealers die hieraan meewerken door Stromer zelf op de vingers worden getikt en dat is een positie waar ik ze niet in wil brengen. Ik hou de relatie consument-dealer-fabrikant via dit forum graag goed. Daar heeft iedereen op lange termijn meer aan, dat heeft de tijd al lang uitgewezen.

Ik denk dat de meeste kans van slagen bij het los krijgen van motoren zit bij particulieren met schade of opkopers van wrakken die de losse onderdelen aanbieden via Marktplaats en eBay e.d. (Golvas, wo bist du? :mrgreen: )
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Laten Stromer , TDCM en de dealers voor niet blij zijn met klachten van klanten en hun kop in het zand steken. Er is geen betere kwaliteitstest dan door veel consumenten. Duizend “halve zolen” gaan dingen doen die 10 professoren niet kunnen bedenken.
Echte kinderziektes en ontwerpfouten komen dan toch aan licht. Ze moeten juist blij zijn en gaan innoveren om hun product te blijven verbeten. Ik leerde vroeger op een cursus verkoper dat een klacht van een klant een kans is.
In de jaren 60 en 70 was de teloorgang van veel Europese motor en auto industrie. Met name in VK. De fabrikanten innoveerden niet en uiteindelijk kochten de klanten hun product niet meer. De Japanners spinden garen. Die maakten ook fouten maar binnen de kortst mogelijke tijd kwam er een adequate oplossing.
Die motor komt er uiteindelijk toch en wordt op dit forum een keer geopend. Of de dealers daar wel of niet aan meewerken.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Lukov
Runner-up
Runner-up
Switzerland
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 okt 2020, 12:19
Locatie: Blonay - CH
Merk SP: ST2
Km-stand: 8500

Heb je een foto van die stekker Lukov ?
[/quote]

Nee, de fiets is bij het FM, maar het gaat on deze variant:
Bijlagen
467C6BDA-0CDF-463D-A4F8-A12592AC1E46.png
467C6BDA-0CDF-463D-A4F8-A12592AC1E46.png (1.07 MiB) 2299 keer bekeken
Lukov
Runner-up
Runner-up
Switzerland
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 okt 2020, 12:19
Locatie: Blonay - CH
Merk SP: ST2
Km-stand: 8500

Heb je de motorkabel wel weer achter het 'nokje' onderaan de liggende achterbrug bevestigd?
[/quote]

Ja, het is ook « moeilijk » anders te doen....

Lukov
Plaats reactie