Re: Hoe is een Stromer/TDCM motor intern opgebouwd?

Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Stromeur schreef: 17 dec 2020, 21:45
FreddyH schreef: 17 dec 2020, 20:15 Die motor zit perfect geseald, als dat niet zo was dan regende het hier berichten over vocht problemen..
Klopt. Het aantal meldingen van water in de motor op dit forum is na dik 3,5 jaar op één hand te tellen.

Water in motor = sluiting = dag motor.
FreddyH schreef: 18 dec 2020, 19:01 Wauw. 4 meldingen op 3,5 jaar... Begrijp me niet verkeerd: erg vervelend als het jou overkomt, maar dit bevestigd mijn stelling boven.
Stromeur schreef: 07 jan 2021, 20:45
JanR schreef: 07 jan 2021, 20:38 Zolang alle garantiegevallen van de radar verdwijnen (terug naar Stromer) en er geen terugkoppeling is van oorzaak van falen, kun je vochtproblemen niet in aantallen uitdrukken.
Klopt, motordefecten door vocht zijn niet in aantallen uit te drukken. Dat precies het punt.

Wat we inmiddels wel aardig kunnen inschatten op basis van meldingen op het forum, is hoeveel motoren er naar verhouding defect gaan en wat het defect was (zie boven). Zelfs als bij ál die motoren de oorzaak vocht was, dan nog is de schaal van het probleem klein (al is de impact buiten garantie voor de eigenaar natuurlijk wel erg groot).
Het spijt me al bij voorbaat als ik jullie tegen het hoofd stoot Stromeur en FreddyH, maar als ik de reacties lees (op o.a. de posts) van Lexveen, lijkt het wel alsof ik iets anders lees dan jullie. Ik snap dat jullie zou goed mogelijk proberen feiten en fictie te scheiden op dit forum en dat conclusies over oorzaak en gevolg heel belangrijk zijn.

Net zoals Lexveen niet de conclusie kan trekken dat alle/veel motor problemen door water komen, kunnen jullie niet aan de hand van (alleen) de meldingen op dit forum de conclusie trekken dat het niet door water zou kunnen komen.
Stromeur schreef: 07 jan 2021, 16:41 Zeer incidenteel: rammelend geluid vanuit de motor, waarbij de eigenaren nooit vernomen hebben wat er precies rammelde. Mij max ca. 10 bekend, ik denk minder.

En tot slot, meldingen op één hand te tellen: motor officieel defect wegens binnendringen van vocht.

Dat zijn ze wel zo'n beetje. Aantallen gebaseerd op wat ik onthouden heb van bijna vier jaar Stromer Forum, dus ik kan er best een procentje of wat naast zitten. Maar van hordes motoren die binnen zeer korte tijd kapot gaan is geen sprake. Bovendien is het overgrote deel van die motoren gewoon onder garantie vervangen.
Zoals Lexveen al heeft geschreven lijkt de lijm van de permanent magneten op te lossen door vocht; dat zou wel degelijk de ~10 rammelde geluid gevallen kunnen zijn. Dat er maar 1 melding van vocht is geweest; wil niet zeggen dat de andere meldingen niet vochtgerelateerde problemen kunnen zijn.

Oorzaak en gevolg is in dit geval moeilijk aan te tonen (zeker voor ons als consument). Precies het punt dat JanR maakt.

Daarom zou het beter zijn om deze discussie niet te voeren en discussie inhoudelijk te houden op het ontwerp en manier waarop wij als gebruikers eventuele verbeteringen kunnen bedenken/voorstellen/implementeren.
FreddyH schreef: 17 dec 2020, 00:04 De motor is echt wel dicht, daar twijfel ik niet over.
Ik ben bij dat Lexveen wel een 'twijfelaar' is en de moeite neem om een motor te kopen(!) en deze vakkundig uit elkaar te halen, om voor ons als gebruikers te achterhalen hoe deze in elkaar zit. Dus nogmaals hulde daarvoor.

Op naar waterdichte oplossingen en 50.000km op mijn Stromer teller :cool2:
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Lexveen schreef: 06 jan 2021, 13:02 De exploded view
Ik zie hier niet de 'kamer' terug van de eerdere foto. Waar zit deze precies?
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Jan-Willem Wisselink schreef: 07 jan 2021, 21:35 kunnen jullie niet aan de hand van (alleen) de meldingen op dit forum de conclusie trekken dat het niet door water zou kunnen komen.
Dat doe ik ook niet, en FreddyH evenmin. Sterker nog: ik neem de hypothese expliciet mee in mijn vorige bijdrage, waarbij ik vocht aanwijs als mogelijke oorzaak van ALLE motordefecten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Ok dan. Let's get back to business then :ay
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Jan-Willem Wisselink schreef: 07 jan 2021, 21:36
Lexveen schreef: 06 jan 2021, 13:02 De exploded view
Ik zie hier niet de 'kamer' terug van de eerdere foto. Waar zit deze precies?
Ah! Ik zie het nu op de eerdere foto's van Golvas. Ik zat aan de verkeerde kant te denken; de foto van Lexveen was van zo dichtbij en je kijkt gelijk naar het plafond door die gaten.... dus ik dacht dat ik tegen de binnenkant van de deskel aan zat te kijken; met nog een stuk van trommeltrekker erin ofzo (die as). Maar de 'kamer' is een aanzicht aan stator zijde, waarbij aan beide zijden van de as de lagers zijn verwijderd! Dus als hier water 'staat' is het voorbij het lager...
Bijlagen
86F70434-90F3-46CE-B754-5DE6E54DB282.jpeg
86F70434-90F3-46CE-B754-5DE6E54DB282.jpeg (2.59 MiB) 1862 keer bekeken
5fe392b8c8f0f-Motor8.jpg
5fe392b8c8f0f-Motor8.jpg (61.52 KiB) 1862 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Jan-Willem Wisselink op 07 jan 2021, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Lexveen schreef: 06 jan 2021, 07:32 1. Aan beide zijden lagers in 2RS1 uitvoering
2. Onder het lager dat aan de zijde van de cassette is gemonteerd, een dun latoenkoperen of RVS-stalen plaatje (0,5-0,1 mm) dat (watervast!) is verlijmd met het anker
3. Een body (waar je de cassette op schuift), die met de stoflip deugdelijk afdicht op de motor en met waterbestendig vet is gemonteerd.
1. Akkoord bij herstel. Zou er ook een oplossing zijn welke op de orginele (motor) configuratie (bij) te plaatsen is?
2. Weer iets nieuws geleerd vandaag; 'latoenkoperen'. Met 'Anker' bedoel je dan het midden gedeelte van de stator, correct? Dat is dan voor het geval er toch vocht lang het lager is gelekt, correct? Dus hier? (net onder het gedeelte waar de lager invalt, correct?).
Plaats gelijmde plaatje op anker-stator.JPG
Plaats gelijmde plaatje op anker-stator.JPG (186.79 KiB) 1849 keer bekeken
En andere oplossing zou wellicht het dichtkitten van deze kamer zijn.

3. Begrijp ik goed dat de huidige stoflip eigenlijk te klein is in diameter tov het deel wij hij invalt?
Body - Stoflip gemarkeerd.JPG
Body - Stoflip gemarkeerd.JPG (97.03 KiB) 1849 keer bekeken
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Naar de oorzaken kunnen we vooral gissen want er zijn weinig feiten. Stromer houdt de werkelijke oorzaken aardig binnenskamers omdat motoren en andere onderdeden na vervangen worden ingenomen. Daardoor kunnen nieuwsgierige hobbyisten niet op onderzoek uit.

Een hand vol problemen is bekend lees ik. Dat geeft een deel van de omvang weer. Niet elke Stromerrijder zit op dit forum en niet elk forumlid meldt alles.

Ik neem mijzelf als voorbeeld: Dat mijn ST3 motor in november is vervangen heb ik nooit gemeld op dit forum.
Ik heb 10k doorgereden gereden met ruisend geluid in de ST3 motor. Ik reed door om te ervaren wat er gaat gebeuren. Ik had toch garantie. Het geluid werd niet erger. Ik heb nooit groter wordende speling op de lagers gevoeld. De motor bleef goed presteren.
Mogelijke Oorzaak? Ik ben een keer van een 30cm hoge stoep af gereden bij een busstation omdat het fietspaadje opeens stopte. Ik reed ruim 40km/uur. Pas 5000 erna begon plotseling op een dag het ruisen.

De motor is na 20 maanden en 17 k vervangen voor garantie. Oorzaak onbekend. Losse magneten? Vocht in de lagers? De sprong van de stoep? Stotende belasting bij lage toerentallen? Ik kan alleen maar gissen. Zonder garantie had ik durven doorrijden want zolang de speling op de lagers niet toeneemt hoef je daar geen zorgen om te maken.

Dit topic heet: “ Hoe is een Stromer/TDCM motor intern opgebouwd?”
Dat weten we nu van een ST1x motor, nog niet van een ST3. Helaas.

Ik zie niet snel een FM motoren demonteren, de oorzaak zoeken en repareren. Dat is specialistisch werk zoals we hebben gezien in dit topic. Voor een paar motoren per jaar gaat een FM ook niet investeren in speciaal gereedschap. Daarnaast kunnen de oorzaken nogal divers zijn en daarvoor is ook de nodige diverse kennis nodig om het te kunnen. Een FM moet ook wat verdienen en een klant verwacht ook garantie na een reparatie en dat risico wordt naar de klant omgeslagen in de reparatieprijs. Dat de FM de lagers voor een tientje kan inkopen bij de technische groothandel en met kleine marge doorzet naar de klant zie ik ook niet gebeuren. Of een reparatie dan nog financieel aantrekkelijk wordt is zeer de vraag.
Een FM heeft nauwelijks risico als ie nieuwe wielen met motor van Stromer monteert.

Ik doe ook allerlei aannames want ik heb ook de wijsheid niet in pacht. Ik blijft dit forum volgen en hoop nog veel van dit soort interessante topic te lezen.

Afijn, ik kan weer 2 jaar rollen met garantie. Eens aanzien of ie dat haalt.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Ik zie een levendige discussie over dit onderwerp en dat doet me deugd. Hierbij wat reacties/kanttekeningen op een aantal posts sinds mijn laatste post.

De discussie in dit topic over eventuele juridische aansprakelijkheid van Stromer is nmm off-topic. Dit topic gaat wat mij betreft over de opbouw en de kenmerken/zwakke punten van deze motor. Het staat immers -terecht- in de rubriek Technologie. Een technisch onderzoek dus en geen aanzet tot een juridische procedure tegen Stromer. Als iemand brood ziet in een juridische actie tegen Stromer en daar ook een motivatie voor heeft, prima, ga je gang. Als betrokkene de resultaten van dit technische onderzoek daarbij kan gebruiken, ook prima. Maar ik beperk me tot de techniekkant en ga geen actie initiëren tegen Stromer.

De technische beoordeling in twijfel trekken omdat er weinig motoren kapot zouden gaan door binnendringend water, zonder goede informatie over de echte aantallen defecte motoren en de resultaten van deskundige diagnoses na demontage, vind ik speculatief en daarmee niet zuiver. Laten we in dit topic de technische discussie voeren in termen van gebruiksomstandigheden, een lager is te klein of adequaat, is wel/niet dicht, er kan wel/geen water in de motor komen, de magneetlijm is wel/niet waterbestendig. Ik redeneer naar beste kunnen, maar kan ernaast zitten. Mijn mening stel ik zonder dralen bij obv goede technische tegenargumenten.

Iemand stelt dat de kans dat regenwater binnendringt klein is, omdat de openingen naar de lagers zijn afgeschermd door remschijf en cassette. Die zienswijze deel ik niet. Recht neervallende regen vormt inderdaad geen groot risico, regen van opzij icm harde wind echter wel. Opspattend water vormt echter veruit het grootste risico. Dat komt niet alleen maar recht in de rijrichting en niet alleen van de eigen banden. Passerende voertuigen veroorzaken veel spatwater dat onder een hoek de fiets(er) raakt. Verder ketst spatwater af op trappers, spatborden en framedelen. Spatwater komt in de praktijk uit alle richtingen. En het hoeft ook gen plons water ineens te zijn. Vele druppels vullen ook een emmer...

Ik bedoel met “anker” inderdaad de stator, het vaste deel met de spoelen. Stator is inderdaad de correcte aanduiding.

De lagerkamer in de stator aan de zijde van de cassette, heeft via het zeskant een open verbinding naar de vrijloopnaaf. Water dat daar binnendringt komt achter het lager terecht. De openingen in de stator afsluiten met een plaatje voorkomt dat het water rechtstreeks de motor binnenkomt. Een 2RS1 lager voorkomt dat water langs de kogels alsnog tot in de motor kan binnendringen. Latoenkoper is een harde messingsoort die in vellen en rollen te koop is in kleine diktes. Corrodeert niet en is makkelijker te bewerken dan RVS. Bij nadere bestudering is mij gebleken dat het plaatje niet tussen de buitenring in de lagersponning hoeft te liggen waardoor het lager hoger zou komen te liggen. Het plaatje kan in de cilindrische ruimte achter de lagerkamer, waarbij het in een kitrand kan worden gelegd. Vanwege de vrij grote openingen is alleen dichtkitten van de kamer niet voldoende stabiel.

De stoflip op de body is inderdaad kleiner dan de diameter van het cilindrische deel in het deksel en raakt niks. Ik heb nu een vrijwel nieuwe body en op de stoflip meet ik geen verschil met de oude body. Ik vind dat een beetje vreemd, want daarmee mis je een barrière tegen water.

In een van de posts wordt gesproken over de belasting van de lagers. Belasting en stoten agv oneffenheden in het wegdek zouden de levensduur ook bekorten.
Dat is natuurlijk waar, maar die stoten zijn sterk gedempt door de vering van de banden en de radiale belasting verandert daardoor maar weinig. Van stoepen afrijden of -nog erger- tegen stoepen oprijden, waarbij de band wordt platgedrukt is natuurlijk wel funest, maar dat grenst aan misbruik. Ik heb een poging gedaan om de te verwachten levensduur te berekenen adhv de belasting. Lagers van dit formaat waarvan de smering intact blijft en die worden belast met 60% van het gewicht van de fiets en een berijder van 100kg, hebben een normale levensduur van 7000 bedrijfsuren bij 45 km/uur bij een statistische faalkans van 10%. Oftewel 300.000 km. Bij een statistische faalkans van 1% moet je nog steeds ruim 60.000 km kunnen rijden. Ik denk dat er maar weinig gebruikers zijn die daar tot nu toe aan zijn gekomen. Als de smering niet intact blijft kan de levensduur afnemen tot 1% van de normale levensduur, oftewel 3000 km.

En ja, deze bevindingen zijn vooral van nut voor fietsen buiten de garantie. De garantie verlengen is een slimme keus.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Heerlijk leesvoer, snap nu waarom de eerste motor van mijn fiets al na 3.5K gierende herrie begon te maken fiets werd begin december geleverd, toen twee maanden water, pekel en blerf en de lagers waren naar de filistijnen ook hier geen waarneembare speling.
De 2e motor, misschien voorzien van verbeterde afdichtingen doet het nu al weer 13.5K zonder problemen.

Ik repareer wel eens Telma remmen op de kranen, grootste boosdoener is vocht/roest alleen pas na 10-15 jaar (200-250K)
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lexveen schreef: 08 jan 2021, 09:31 Ik zie een levendige discussie over dit onderwerp en dat doet me deugd.
Je hebt inderdaad het nodige los gemaakt met je project :) En hoewel niet iedereen op één lijn zit over hoe jouw bevindingen geïnterpreteerd moeten worden, zijn we het er volgens mij wel allemaal over eens dat de constructie zoals die nu is verbeterd kan worden. Verder kan iedereen - precies zoals je zelf al aangeeft - met deze informatie doen wat-ie zelf wil.

Enorm bedankt voor de moeite die je hierin hebt gestoken. Wij lezen en bekijken het allemaal in rap tempo en tikken er in de reacties vrolijk op los. Maar als frequente poster/admin van dit forum weet ik hoeveel tijd er in dit soort projecten gaat zitten: motor zoeken, vinden en in huis halen, uit elkaar klauwen, lading foto's maken, geschikte foto's selecteren, informatie en foto's posten, reacties bijhouden en ga zo maar door.

Super dat je dit met de community hebt willen delen :ay
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie