Het spijt me al bij voorbaat als ik jullie tegen het hoofd stoot Stromeur en FreddyH, maar als ik de reacties lees (op o.a. de posts) van Lexveen, lijkt het wel alsof ik iets anders lees dan jullie. Ik snap dat jullie zou goed mogelijk proberen feiten en fictie te scheiden op dit forum en dat conclusies over oorzaak en gevolg heel belangrijk zijn.Stromeur schreef: ↑07 jan 2021, 20:45Klopt, motordefecten door vocht zijn niet in aantallen uit te drukken. Dat precies het punt.
Wat we inmiddels wel aardig kunnen inschatten op basis van meldingen op het forum, is hoeveel motoren er naar verhouding defect gaan en wat het defect was (zie boven). Zelfs als bij ál die motoren de oorzaak vocht was, dan nog is de schaal van het probleem klein (al is de impact buiten garantie voor de eigenaar natuurlijk wel erg groot).
Net zoals Lexveen niet de conclusie kan trekken dat alle/veel motor problemen door water komen, kunnen jullie niet aan de hand van (alleen) de meldingen op dit forum de conclusie trekken dat het niet door water zou kunnen komen.
Zoals Lexveen al heeft geschreven lijkt de lijm van de permanent magneten op te lossen door vocht; dat zou wel degelijk de ~10 rammelde geluid gevallen kunnen zijn. Dat er maar 1 melding van vocht is geweest; wil niet zeggen dat de andere meldingen niet vochtgerelateerde problemen kunnen zijn.Stromeur schreef: ↑07 jan 2021, 16:41 Zeer incidenteel: rammelend geluid vanuit de motor, waarbij de eigenaren nooit vernomen hebben wat er precies rammelde. Mij max ca. 10 bekend, ik denk minder.
En tot slot, meldingen op één hand te tellen: motor officieel defect wegens binnendringen van vocht.
Dat zijn ze wel zo'n beetje. Aantallen gebaseerd op wat ik onthouden heb van bijna vier jaar Stromer Forum, dus ik kan er best een procentje of wat naast zitten. Maar van hordes motoren die binnen zeer korte tijd kapot gaan is geen sprake. Bovendien is het overgrote deel van die motoren gewoon onder garantie vervangen.
Oorzaak en gevolg is in dit geval moeilijk aan te tonen (zeker voor ons als consument). Precies het punt dat JanR maakt.
Daarom zou het beter zijn om deze discussie niet te voeren en discussie inhoudelijk te houden op het ontwerp en manier waarop wij als gebruikers eventuele verbeteringen kunnen bedenken/voorstellen/implementeren.
Ik ben bij dat Lexveen wel een 'twijfelaar' is en de moeite neem om een motor te kopen(!) en deze vakkundig uit elkaar te halen, om voor ons als gebruikers te achterhalen hoe deze in elkaar zit. Dus nogmaals hulde daarvoor.
Op naar waterdichte oplossingen en 50.000km op mijn Stromer teller