Re: Hoe is een Stromer/TDCM motor intern opgebouwd?
-
- Expert
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
- Locatie: Zoetermeer
- Merk SP: ST1X E-bike
- Km-stand: 18000
Goed punt en heb ik al naar gekeken. Langs de kabeldoorvoeren zit ruimte en dat lijkt me wel genoeg voor een geleidelijke drukverandering.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
-
- Expert
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
- Locatie: Zoetermeer
- Merk SP: ST1X E-bike
- Km-stand: 18000
In de eerste plaats wens ik iedereen het beste voor 2021! Sociale contacten lijken voorlopig nog niet slim, dus gewoon gaan fietsen!
Hierbij nog wat plaatjes van het lostrekken van de lagers. Het lager aan de kant van de kabels zit met de binnenring op het “anker” geperst. Die trek je er met een twee-armige trekker vanaf. Wel erop letten dat je niet met de trekkerarmen de Hall-sensoren vernielt.
Het lager aan de kant van de cassette zit met de buitenring in het anker en met de binnenring op de insert van de vrijloopnaaf (het deel met de zaagtand waar de palletjes in vallen). De buitenring laat eenvoudig los, kennelijk een zeer lichte perspassing. Het lager zit strak tegen de binnenzijde van het deksel gemonteerd. Zo strak dat je er geen armen van een trekker onder kunt steken. Mijn eerste idee was het demonteren van de insert, zodat je het lager vervolgens van de insert kunt persen (en de nieuwe meteen erop). Die insert zit met schroefdraad in het motordeksel en zou je er met een bit 24mm uit moeten kunnen draaien, maar die insert zat helaas muurvast. Met een geschikte mestrekker kun je het lager er wel af trekken.
Wat mijn overigens opviel was dat alle magneten in het deksel gewoon los zaten. Die kon ik er zo uithalen. Aan het contactvlak te zien, zaten die ooit met een lijm vast, maar die was weg. Nu heeft deze motor in een sloot gelegen, maar zou er dan wateroplosbare lijm zijn gebruikt? If so, dan is het nog belangrijker om water uit de motor te houden.
Hierbij nog wat plaatjes van het lostrekken van de lagers. Het lager aan de kant van de kabels zit met de binnenring op het “anker” geperst. Die trek je er met een twee-armige trekker vanaf. Wel erop letten dat je niet met de trekkerarmen de Hall-sensoren vernielt.
Het lager aan de kant van de cassette zit met de buitenring in het anker en met de binnenring op de insert van de vrijloopnaaf (het deel met de zaagtand waar de palletjes in vallen). De buitenring laat eenvoudig los, kennelijk een zeer lichte perspassing. Het lager zit strak tegen de binnenzijde van het deksel gemonteerd. Zo strak dat je er geen armen van een trekker onder kunt steken. Mijn eerste idee was het demonteren van de insert, zodat je het lager vervolgens van de insert kunt persen (en de nieuwe meteen erop). Die insert zit met schroefdraad in het motordeksel en zou je er met een bit 24mm uit moeten kunnen draaien, maar die insert zat helaas muurvast. Met een geschikte mestrekker kun je het lager er wel af trekken.
Wat mijn overigens opviel was dat alle magneten in het deksel gewoon los zaten. Die kon ik er zo uithalen. Aan het contactvlak te zien, zaten die ooit met een lijm vast, maar die was weg. Nu heeft deze motor in een sloot gelegen, maar zou er dan wateroplosbare lijm zijn gebruikt? If so, dan is het nog belangrijker om water uit de motor te houden.
- Bijlagen
-
- 08452899-9117-4DEA-AD7E-58FAE03BE8AF.jpeg (2.8 MiB) 2386 keer bekeken
-
- 57632813-17BE-4CB6-B333-B9900E21B8F5.jpeg (2.93 MiB) 2386 keer bekeken
-
- 833CEEB3-87B3-4BFB-84AE-B31DC5B93B39.jpeg (3.68 MiB) 2386 keer bekeken
-
- B04D39C0-3274-476C-9BA1-86907363E827.jpeg (3.38 MiB) 2386 keer bekeken
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
- JanR
- Expert
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 13 sep 2019, 19:30
- Locatie: Noord-Brabant
- Merk SP: Stromer St2 pinion
- Km-stand: 24048
Insgelijks !
Dat betekent als er water in de vrijloopnaaf komt het rechtstreeks de motor inloopt.
Dat is een hele vreemde keuze van de designer. Dan heeft een 2RS1 lager hier geen meerwaarde.
Ik hoop dat de nieuwere motoren beter ontworpen zijn.
De lijm zal niet weg zijn, maar zo dun dat je hem niet kan zien met al die roest.Lexveen schreef: ↑05 jan 2021, 14:16 Wat mijn overigens opviel was dat alle magneten in het deksel gewoon los zaten. Die kon ik er zo uithalen. Aan het contactvlak te zien, zaten die ooit met een lijm vast, maar die was weg. Nu heeft deze motor in een sloot gelegen, maar zou er dan wateroplosbare lijm zijn gebruikt? If so, dan is het nog belangrijker om water uit de motor te houden.
Ik heb diverse e-bike motoren gerepareerd van Chinese makelij (Toprun) waarvan de magneten losgekomen waren.
Een beetje vocht in deze motoren maakte dat de lijmverbinding van de magneten los ging. Soms was het anker licht verroest en nog wel te redden door de magneten terug te lijmen. Andere zagen eruit zoals deze Stromer motor.
Soms was er geen waterschade en zaten de magneten toch los. Ik vermoed door verschil in thermische uitzetting van magneten en behuizing. Eén magneet begon dan te zweven tussen backiron en anker. Resultaat in een slepende magneet tegen het anker tijdens het rijden. Andere hadden magneten waarvan de coating (Tin of nikkel) gebarsten was of loskwam.
Meestal waren bijna alle magneten er met de hand uit te halen. Waarschijnlijk is er een cyanoacrylaatlijm gebruikt. Ook wel snellijm of seconde lijm genoemd. Die is waterdun waardoor de lijmlaag tussen magneet en behuizing nagenoeg nul is. Voordeel voor de fabrikant is dat de uithardingstijd kort is. Cyanoacrylaat lijm is hygroscopisch. Dat is uiteindelijk desastreus voor mechanisch belaste verbindingen.
Als je wilt weten of er cyanoacrylaat lijm gebruikt is moet je het goed heet stoken. Er komt dan een scherpe geur vrij die vergelijkbaar met amoniak flink prikkelt in de neus.
Ik lijmde de magneten altijd terug met een 2K epoxy lijm. Eerst schuren, reinigen met IPA, lijm aanbrengen en verdelen, magneten plaatsen, overtollige lijm verwijderen en op kamertemperatuur laten uitharden. Dan komen ze nooit meer los.
Remmen is angst, gang is alles.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd.
-
- Expert
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
- Locatie: Zoetermeer
- Merk SP: ST1X E-bike
- Km-stand: 18000
Van buitenaf kijk je door het open zeskant tegen de kamer in het anker aan waar het lager in zit. Die kamer is inderdaad open..... Daar helpt inderdaad een afgedicht lager niet. Dat je de draden ergens moet doorvoeren snap ik, maar waarom er op de bodem van de kamer van het lager niet een dun plaatje (0,1 mm dik is genoeg) zit gelijmd snap ik niet. Dat is zo’n simpele manier om het fundamenteel goed af te dichten. Maar gelukkig kan dat alsnog. Omdat het lager aan water wordt blootgesteld dat via de vrijloopnaaf naar binnen kan (eigen ervaring), moet je er toch een 2RS1 uitvoering in zetten.
Ik zal morgen de lijmresten op de ring eens warm stoken. Als het idd cyanoacrylaatlijm is, dan is dat een nogal stomme keus als je de motor niet waterdicht maakt. Ik gebruik bij dat soort constructies altijd die grijze 2K epoxy. Moet je alleen niet boven de 150 graden komen, want dan gaat die lijm kapot. 150 graden is de afschakeltemperatuur van de thermische beveiliging.
Motoren die water binnen hebben ingeslikt hebben dus niet alleen een lager- en roestprobleem, maar mogelijk ook een magneetprobleem. Lekkere constructie voor een fiets.....
Ik lees op dit forum regelmatig dat er vaak vage, vreemde geluiden worden waargenomen vanuit de motoren die dan toch keurig en zonder gezeur onder garantie worden vervangen. Gelet op wat nu duidelijk wordt mbt waterdichtheid (niet), lagerafdichtingen (niet), magneten (loslatende lijm), begrijp ik dat wel.
Ik zal morgen de lijmresten op de ring eens warm stoken. Als het idd cyanoacrylaatlijm is, dan is dat een nogal stomme keus als je de motor niet waterdicht maakt. Ik gebruik bij dat soort constructies altijd die grijze 2K epoxy. Moet je alleen niet boven de 150 graden komen, want dan gaat die lijm kapot. 150 graden is de afschakeltemperatuur van de thermische beveiliging.
Motoren die water binnen hebben ingeslikt hebben dus niet alleen een lager- en roestprobleem, maar mogelijk ook een magneetprobleem. Lekkere constructie voor een fiets.....
Ik lees op dit forum regelmatig dat er vaak vage, vreemde geluiden worden waargenomen vanuit de motoren die dan toch keurig en zonder gezeur onder garantie worden vervangen. Gelet op wat nu duidelijk wordt mbt waterdichtheid (niet), lagerafdichtingen (niet), magneten (loslatende lijm), begrijp ik dat wel.
- Bijlagen
-
- 86F70434-90F3-46CE-B754-5DE6E54DB282.jpeg (2.59 MiB) 2310 keer bekeken
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
-
- Veteraan
- Berichten: 701
- Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
- Locatie: Utrecht
- Merk SP: Stromer ST1x (2019)
- Km-stand: 6313
Held. Wat een puik stukje vak en detective werk dit. Ben erg benieuwd naar je eventuele oplossingen.
Ik snap nog niet helemaal hoeveel exposure deze 'open kamer' geeft aan de rest van het binnenwerk... maar daarvoor heb je waarschijnlijk een 3D cad model nodig om de juiste doorsnijdingen te kunnen maken. Of heb je een foto van het de subassembly / tegendeel? (Of zit deze er al tussen maar mis ik iets?)
Met andere worden; wat wordt er allemaal nat als deze kamer blank staat? Is het probleem alleen het lager aan deze kant?
Ik snap nog niet helemaal hoeveel exposure deze 'open kamer' geeft aan de rest van het binnenwerk... maar daarvoor heb je waarschijnlijk een 3D cad model nodig om de juiste doorsnijdingen te kunnen maken. Of heb je een foto van het de subassembly / tegendeel? (Of zit deze er al tussen maar mis ik iets?)
Met andere worden; wat wordt er allemaal nat als deze kamer blank staat? Is het probleem alleen het lager aan deze kant?
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
-
- Expert
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
- Locatie: Zoetermeer
- Merk SP: ST1X E-bike
- Km-stand: 18000
Ik zal vandaag nog een “exploded view”-achtige overzichtsfoto maken met alle motordelen, dan zie je in welke volgorde het is gemonteerd.
De opening die je op de laatste foto ziet, is de toegang naar de hele motor met de printplaat, Hall-sensoren en spoelen. Die opening is aan de andere zijde zichtbaar op de foto met de twee-armige poelietrekker.
Het water zal zich echter tijdens het rijden en bij stilstand verzamelen tussen de magneten en shit, die zitten vast met lijm die niet tegen water kan.....
De motor hoeft niet onder water te kunnen draaien, maar moet wel bestand zijn tegen flinke aanvallen met opspattend water. Vzv als mijn kennis nu gaat zouden de volgende zaken de motor afdoende waterbestendig maken:
1. Aan beide zijden lagers in 2RS1 uitvoering
2. Onder het lager dat aan de zijde van de cassette is gemonteerd, een dun latoenkoperen of RVS-stalen plaatje (0,5-0,1 mm) dat (watervast!) is verlijmd met het anker
3. Een body (waar je de cassette op schuift), die met de stoflip deugdelijk afdicht op de motor en met waterbestendig vet is gemonteerd.
De opening die je op de laatste foto ziet, is de toegang naar de hele motor met de printplaat, Hall-sensoren en spoelen. Die opening is aan de andere zijde zichtbaar op de foto met de twee-armige poelietrekker.
Het water zal zich echter tijdens het rijden en bij stilstand verzamelen tussen de magneten en shit, die zitten vast met lijm die niet tegen water kan.....
De motor hoeft niet onder water te kunnen draaien, maar moet wel bestand zijn tegen flinke aanvallen met opspattend water. Vzv als mijn kennis nu gaat zouden de volgende zaken de motor afdoende waterbestendig maken:
1. Aan beide zijden lagers in 2RS1 uitvoering
2. Onder het lager dat aan de zijde van de cassette is gemonteerd, een dun latoenkoperen of RVS-stalen plaatje (0,5-0,1 mm) dat (watervast!) is verlijmd met het anker
3. Een body (waar je de cassette op schuift), die met de stoflip deugdelijk afdicht op de motor en met waterbestendig vet is gemonteerd.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
-
- Expert
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
- Locatie: Zoetermeer
- Merk SP: ST1X E-bike
- Km-stand: 18000
De exploded view
- Bijlagen
-
- D9EEA8D7-38B7-46FF-A45F-4A7748F67218.jpeg (2.82 MiB) 2218 keer bekeken
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
- mboelis
- Veteraan
- Berichten: 1031
- Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
- Locatie: Westfriesland
- Merk SP: Stromer ST3 2019
- Km-stand: 40k
Prachtig. Feitelijk een eenvoudiger constructie. Ik zie dat de er helemaal klaar voor bent om te reviseren voor anderen. Je hebt hele goede Kukko trekkers voor demontage.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
-
- Expert
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
- Locatie: Zoetermeer
- Merk SP: ST1X E-bike
- Km-stand: 18000
Dank voor de complimenten en hoewel het een overzichtelijke en goed uitvoerbare modificatie is en ik over alle gereedschappen en -niet arrogant bedoeld- vaardigheden beschik, is het was het niet mijn intentie om Stromermotoren te gaan repareren voor derden.
Op dit mooie en informatieve forum doken en duiken voortdurend verhalen op over motoren met bijgeluiden en defecten, waarover allerlei vermoedens worden geuit en beweringen worden gedaan, maar waarvan de echte oorzaken meestal onderduiken in de garantieregeling of het voor eigen rekening vervangen van motoren. Dat de problemen worden opgelost onder garantie is prachtig (daar heb je zo’n regeling ook voor), maar voor gebruikers die geen garantie meer hebben op hun fiets is het gewoon maar motoren blijven vervangen een dure en wellicht onnodige grap.
Mijn primaire doel was daarom om uit te vinden waarom deze motoren na zo korte tijd kapot gaan, terwijl het een constructie is zonder slijtagegevoelige componenten. Deze motoren zouden het eeuwige leven moeten kunnen hebben. Qua eenvoud vergelijkbaar met draaistroommotoren, die honderdduizenden draaiuren mee kunnen.
Uit het recherchewerk is nmm objectief gebleken, dat de centrale oorzaak voor het falen van deze motoren een ernstige ontwerpfout is in de bescherming tegen normale gebruiksomstandigheden. Doordat water kan en zal binnendringen in deze motoren, ontstaan verschillende schades. Er raken onderdelen (lagers, magneetringen) defect, er treedt roestvorming op en door sluiting kunnen fouten in de communicatie tussen motor en controller optreden.
Een hard oordeel, maar het is niet anders. Voor geen enkele fiets acceptabel, maar zeker bij een fiets in deze prijsklasse mag je een deugdelijker constructie verwachten.
Mijn secundaire doel was ook om oplossingen aan te reiken, vooral voor gebruikers die niet meer kunnen terugvallen op garantie.
Mijn doel was en is niet om een reparatie-inrichting te beginnen. Ik ben een pensionado die zijn handen al meer dan vol heeft aan bestuurlijke activiteiten, een aantal eigen klassieke auto’s en de technische ondersteuning van een Classic Le Mans raceteam. En oh ja, ik ben ook nog getrouwd en sport veel...
Stromer kan zijn voordeel doen met de bevindingen en suggesties, maar ook bestaande reparatie inrichtingen voor dit soort fietsen. En als iemand op dit vlak iets wil ondernemen wil ik hem/haar daar natuurlijk graag bij helpen.
Op dit mooie en informatieve forum doken en duiken voortdurend verhalen op over motoren met bijgeluiden en defecten, waarover allerlei vermoedens worden geuit en beweringen worden gedaan, maar waarvan de echte oorzaken meestal onderduiken in de garantieregeling of het voor eigen rekening vervangen van motoren. Dat de problemen worden opgelost onder garantie is prachtig (daar heb je zo’n regeling ook voor), maar voor gebruikers die geen garantie meer hebben op hun fiets is het gewoon maar motoren blijven vervangen een dure en wellicht onnodige grap.
Mijn primaire doel was daarom om uit te vinden waarom deze motoren na zo korte tijd kapot gaan, terwijl het een constructie is zonder slijtagegevoelige componenten. Deze motoren zouden het eeuwige leven moeten kunnen hebben. Qua eenvoud vergelijkbaar met draaistroommotoren, die honderdduizenden draaiuren mee kunnen.
Uit het recherchewerk is nmm objectief gebleken, dat de centrale oorzaak voor het falen van deze motoren een ernstige ontwerpfout is in de bescherming tegen normale gebruiksomstandigheden. Doordat water kan en zal binnendringen in deze motoren, ontstaan verschillende schades. Er raken onderdelen (lagers, magneetringen) defect, er treedt roestvorming op en door sluiting kunnen fouten in de communicatie tussen motor en controller optreden.
Een hard oordeel, maar het is niet anders. Voor geen enkele fiets acceptabel, maar zeker bij een fiets in deze prijsklasse mag je een deugdelijker constructie verwachten.
Mijn secundaire doel was ook om oplossingen aan te reiken, vooral voor gebruikers die niet meer kunnen terugvallen op garantie.
Mijn doel was en is niet om een reparatie-inrichting te beginnen. Ik ben een pensionado die zijn handen al meer dan vol heeft aan bestuurlijke activiteiten, een aantal eigen klassieke auto’s en de technische ondersteuning van een Classic Le Mans raceteam. En oh ja, ik ben ook nog getrouwd en sport veel...
Stromer kan zijn voordeel doen met de bevindingen en suggesties, maar ook bestaande reparatie inrichtingen voor dit soort fietsen. En als iemand op dit vlak iets wil ondernemen wil ik hem/haar daar natuurlijk graag bij helpen.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Jeetje! Allereerst: wat een prachtig stuk werk heb je geleverd.
De onmiddellijke vervolgvraag is: Wat nu? Zijn de stevige regenbuien en de flinke plassen op de weg waar we regelmatig mee te maken hebben ook al voldoende om water de motor te laten binnendringen? Het lijkt er wel op, want anders zouden we niet praten over een ernstige ontwerpfout (niet iedereen ligt immers regelmatig in de sloot met zijn Stromer).
Het lijkt er dus sterk op dat de kans reëel is dat ieder van ons te maken kan krijgen met problemen die het gevolg zijn van "de ernstige ontwerpfout in de bescherming tegen normale gebruiksomstandigheden". Je zou bijna de conclusie trekken dat dit vraagt om een terugroepactie van Stromer, maar gaan ze dat ook doen?
Wellicht kan er vanuit dit forum de conclusies van het onderzoek formeel aan Stromer worden overhandigd en dat we namens de gehele Stromer community een reactie willen hebben. Dat (als we het bij het juiste eind hebben) het ons inziens hier om een ernstige ontwerpfout gaat en dat we graag willen weten hoe Stromer die ontwerpfout voor ons denkt te gaan oplossen.
De onmiddellijke vervolgvraag is: Wat nu? Zijn de stevige regenbuien en de flinke plassen op de weg waar we regelmatig mee te maken hebben ook al voldoende om water de motor te laten binnendringen? Het lijkt er wel op, want anders zouden we niet praten over een ernstige ontwerpfout (niet iedereen ligt immers regelmatig in de sloot met zijn Stromer).
Het lijkt er dus sterk op dat de kans reëel is dat ieder van ons te maken kan krijgen met problemen die het gevolg zijn van "de ernstige ontwerpfout in de bescherming tegen normale gebruiksomstandigheden". Je zou bijna de conclusie trekken dat dit vraagt om een terugroepactie van Stromer, maar gaan ze dat ook doen?
Wellicht kan er vanuit dit forum de conclusies van het onderzoek formeel aan Stromer worden overhandigd en dat we namens de gehele Stromer community een reactie willen hebben. Dat (als we het bij het juiste eind hebben) het ons inziens hier om een ernstige ontwerpfout gaat en dat we graag willen weten hoe Stromer die ontwerpfout voor ons denkt te gaan oplossen.
Witte ST3 van maart 2019