Re: Hoe is een Stromer/TDCM motor intern opgebouwd?

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22964
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Duidelijk. Wel geperst dus. Thanks.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

O ja, en voordat je de deksels eraf trekt even een markering maken op de naad, zodat de deksels er ten opzichte van elkaar weer net zo op komen. Anders wordt het inspaken een ramp.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Zeker nog geen reactie van jouw mail aan TDCM?
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1594
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Hele mooie actie @Lexveen :cool2: . Dat betekent idd, of een verzekering tegen malleur na twee jaar (dat wist ik al), of een ondernemend forumlid die reparaties gaat verrichten aan de lagers(Mag ook een fm zijn overigens). In ieder geval goedkoper dan een nieuwe motor!
Met vriendelijke groeten, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Lexveen schreef: 29 dec 2020, 16:35 SKF is wel een Rolls Royce en het kan vast goedkoper, maar over IBU/IBB staat bij de lagerleverancier “ IBU (International Ball Units) & IBB (International Ball Bearings). Chinese kwaliteit. Let op ongeschikt voor middelmatige tot zware belasting!”
Dat is geen aanbeveling. Goed erop letten dat het slepende afdichtingen zijn.
Ook in SKF via een nederlands adres:
https://www.ebay.nl/itm/SKF-61909-2RS1- ... Sw6Ode1nq~
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Ik denk dat ik per ongeluk van de Rolls Royces de zeldzame Silver Ghost heb gekozen...
Er is namelijk ook een gegarandeerd originele SKF 2RS1 die fors goedkoper is. Het verschil is de smering.
Welke je ook kiest, het is een lager dat (wel) eeuwig mee gaat.
Bijlagen
C1C6A9F3-0FFC-4106-A339-B347CC7C831C.png
C1C6A9F3-0FFC-4106-A339-B347CC7C831C.png (1.01 MiB) 2149 keer bekeken
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22964
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lexveen schreef: 29 dec 2020, 16:55 Zeker nog geen reactie van jouw mail aan TDCM?
Helaas niet nee..
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Vervelende is dat versleten lagers dus zo goed als zeker een vochtprobleem is en niet aan de kwaliteit van de lagers an sich ligt. Dat betekent dus ook dat de kans op interne schade aan de motor al relatief groot is op het moment dat je merkt dat de lagers het begeven.
Je zou de lagers dus eigenlijk preventief moeten vervangen en niet pas als je merkt dat ze niet goed zijn, want dan ben je wellicht te laat.
Jullie hebben nu dus eigenlijk geen oplossing dat de lagers 'relatief makkelijk' te vervangen zijn indien versleten, maar een duidelijk probleem in kaart gebracht.
Lastig verhaal voor wat wijsheid is.

Je zou toch ook denken dat dit nu ook bekend moet zijn bij Stromer/TCDM gezien de hoeveelheid garantiegevallen die waarschijnlijk wel hieraan gelinkt zijn. Voor een paar tientjes meer bezuinig je gigantisch op je garantiegevallen.

Overigens supertof dat jullie dit doen en delen!
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
JanR
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 176
Lid geworden op: 13 sep 2019, 19:30
Locatie: Noord-Brabant
Merk SP: Stromer St2 pinion
Km-stand: 24048

Lexveen schreef: 29 dec 2020, 21:13 Ik denk dat ik per ongeluk van de Rolls Royces de zeldzame Silver Ghost heb gekozen...
Er is namelijk ook een gegarandeerd originele SKF 2RS1 die fors goedkoper is. Het verschil is de smering.
Klopt. De W64 versie is een lager dat een met olie verzadigd polymeer bevat dat voorkomt dat water het smeermiddel meteen uitspoelt. Een beetje overkill voor ons motortje :D
Maar wel interessant:
https://www.skf.com/binaries/pub12/Imag ... 251466.pdf

Oliekeerringen zou de betere oplossing zijn hoewel die oliesmering nodig hebben om lang te functioneren.

Rest nog één oplossing: voorkom dat water rechtstreeks bij het lager kan komen. En als het er dan toch komt dat het goed afgevoerd kan worden. Een soort spatscherm dus.
Remmen is angst, gang is alles.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd.
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Ja, de keus van de lagers door TDCM is inderdaad “pennywise, poundfoulish” zoals de Britten zeggen. Stromer krijgt de vervangende motor vermoedelijk van TDCM, maar alle andere kosten (transpirt, spaken, velgen etc) betalen ze zelf (die ze natuurlijk doorberekenen in hun fietsen en de garantieregeling) en ze lijden reputatieschade. Dat vindt Stromer vast niet leuk, maar Stromer is in dezen afhankelijk van het Taiwanese TDCM. Als Stromer TDCM financieel niet voldoende pijn kan doen, dan verwacht ik weinig enthousiasme bij TDCM om dat probleem op te lossen. En ze kunnen ook niet zelf andere lagers gaan monteren, want dan zal de aansprakelijkheid voor garantie verschuiven van TDCM naar Stromer. En het is nogal een stap om te kiezen voor een ander merk hubmotor, zeker omdat die keus vermoedelijk zou leiden tot claims van gebruikers. Kortom, ik heb geen medelijden met Stromer, maar wel begrip voor de oplossing die ze bieden.

Lagers vervangen is wel wat werk, maar voor een handige sleutelaar of een fietsenmaker goed te doen in een paar uurtjes. Ik ga dat in elk geval bij mijn eigen fiets doen. Ik hoorde namelijk een paar maanden geleden al een “rommelend” geluid waarbij ik de smering van het lager verdacht, want als ik het wiel op zijn kant legde en er een lading WD40 in spoot werd het geluid minder. Daarom ben ik er ook met meer energie ingedoken (en omdat ik van nature erg nieuwsgierig ben :D ). En wat ik bij die ontdekkingsreis aantrof maakte de verdenking alleen maar sterker. Ik fiets -weer of geen weer- elke dag tussen de 20 en 100km, dus die fiets (en ik trouwens ook) komt nogal eens zeiknat thuis.

De rubber seals van de lagers zijn bestemd om spatwater tegen te houden en daar hebben we het hier over. Dat zou dus echt wel voldoende moeten zijn om zowel het lager heel te houden als water uit de motor te weren, maar ik ben het helemaal met je eens dat een keerring aan beide zijden het probleem fundamenteel oplost.
Daarom ben ik nog aan het kijken of je een keerring vóór het lager kunt plaatsen. Met name aan de kant waar de kabels naar binnen komen. En dan liefst in de vorm van een simpele toevoeging die je kunt plaatsen zonder de motor uit elkaar te hoeven halen. Daar ben ik alleen nog niet uit. Door die kabels is er weinig ruimte. Maar ik geef niet snel op, dus to be continued.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Plaats reactie