Re: Hoe is een Stromer/TDCM motor intern opgebouwd?

Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Stromeur schreef: 24 dec 2020, 11:47Mijn interesse gaat vooral uit naar de mogelijkheid om de lagers zelf te vervangen. En dan horen we heel graag van mboelis wat het beste alternatief is :)
Lexveen heeft e.e.a. al goed toegelicht hoe de lagers te vervangen. Ik zou zelf nog met kou gaan werken om het aluminium te krimpen bij het verwijderen van de lagers. Bv een paar uur in de vriezer.

Wat nog ontbreekt bij de foto’s na demontage zijn de maten. Ik wil weten hoe groot het gat links van de motor is waar de kabel uit komt. Als iemand met een ST1x dat wil meten kan ik het vergelijken met mijn ST3 motor. Als het ST1X gat kleiner is heeft een ST3 motor grotere lagers om maar iets te noemen.

Pas wanneer ik de echte maat van de lagers weet kan ik op zoek naar goede lagers. Er komt van alles uit klapperbomenland maar niet alles is even goed.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
JanR
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 176
Lid geworden op: 13 sep 2019, 19:30
Locatie: Noord-Brabant
Merk SP: Stromer St2 pinion
Km-stand: 24048

Lexveen schreef: 24 dec 2020, 08:32 Als het een 6808 lager zou zijn (ik lees dat ook), dan is er een versie die voldoende afdicht:
Enduro Bearings 6808 kogellager 6808 LLB ABEC 3 40x52x7mm, verkocht door Hibike.nl
Dit soort kogellagers van het type 2Z (SKF aanduiding) zijn met stalen afdichting. Dit zijn beschermplaatjes en geen afdichtingen. Ze houden het lagervet binnen en zorgen dat er niet te veel stof binnen kan dringen. 2Z lagers zijn niet waterdicht. Niet de beste keuze als er water bij kan komen.

Ander algemeen probleem is dat de meeste lagerschalen niet roestbestendig zijn. Zeker niet als er pekelwater aan te pas komt.

De 2RS1 versie (Rubber Seal SKF) zijn principe wel waterdicht en zijn bij deze lage toerentallen prima geschikt. Maar ook 2RS1 lagers gaan eraan als er vaak water bij komt en de schalen gaan roesten.

Ik denk dat de motorfabrikant er vanuit gaat dat er bij normaal gebruik geen water bij de lagers kan komen. Anders blijft het een vreemde keuze om niet-waterdichte kogellagers te kiezen.

Als de motor te servicen was dan gingen er meteen 2RS1 lagers in.

Een en ander staat hier uitgelegd:
8AEEF629-45B7-47B2-A59E-DA4F67A7BD7E.jpeg
8AEEF629-45B7-47B2-A59E-DA4F67A7BD7E.jpeg (759.39 KiB) 1916 keer bekeken
Remmen is angst, gang is alles.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

JanR schreef: 25 dec 2020, 00:24 Als de motor te servicen was dan gingen er meteen 2RS1 lagers in.
Waarom 2RS1? Die kunnen minder goed tegen hoge temperaturen, maar wat is hoog in deze context? En als je die temperatuur geen probleem vindt, waarom dan geen 2RSH?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Morgen heb ik een ST1X motor (ja, een kerstcadeau :D ). In de loop van de volgende week weet ik tot in detail hoe de motor is opgebouwd en heb ik exacte maten.
Dan kan er ook concreet worden gekeken naar mogelijkheden om de motor goed af te dichten en als dat niet kan, naar alternatieven voor de lagers.
Als ik de foto goed ontcijfer zit er nu een 6808Z van Taiwanese origine in met een gewoon stalen beschermplaatje. Dat plaatje zit aan één kant vast en raakt de andere kant net niet. Daar zit dus een spleet. Dat de lagers kapot gaan door water is hierdoor aannemelijk/vrij zeker, maar om het bewijs te kunnen leveren zouden we motoren met luidruchtige lagers moeten onderzoeken. Dat is lastig als ze in de garantie zitten. Maar als we wat verder zijn, dan nodig ik gebruikers uit met een rumoerige motor die niet in de garantie zit om de motor te laten demonteren. Niet om een handeltje te beginnen, want ik ben niet voor niks gepensioneerd :D.
Ik ben het volledig met JanR eens dat het dus een “slepende” afdichting moet zijn. Het lager van Hibike dat ik als voorbeeld gaf, is voorzien van zo’n slepende afdichting. Maar ook SKF levert die ook.
Bijlagen
A4B35BCF-0944-4250-BD68-B901CB31D5E5.png
A4B35BCF-0944-4250-BD68-B901CB31D5E5.png (2.79 MiB) 1891 keer bekeken
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

We zien uit naar je bevindingen en eventuele oplossingen! :ay
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Heb net het onderzoeksobject opgehaald. Cyro-drive met 200km op de klok. Van een 2018 ST1X die van voren plat was gereden.
Bijlagen
B5E82909-1D1E-4D65-ABB9-019DC9E562A7.jpeg
B5E82909-1D1E-4D65-ABB9-019DC9E562A7.jpeg (4.8 MiB) 1789 keer bekeken
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Gebruikersavatar
JanR
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 176
Lid geworden op: 13 sep 2019, 19:30
Locatie: Noord-Brabant
Merk SP: Stromer St2 pinion
Km-stand: 24048

FreddyH schreef: 25 dec 2020, 06:56
Waarom 2RS1? Die kunnen minder goed tegen hoge temperaturen, maar wat is hoog in deze context?
En als je die temperatuur geen probleem vindt, waarom dan geen 2RSH?
Temperatuur is niet zo hoog, ik heb de motor afgelopen zomer op 65 °C gemeten met de app.
De lagers zullen niet zo warm worden tenzij de versleten zijn. En een 6808 lager is niet leverbaar in een 2RSH.

Lexveen schreef: 26 dec 2020, 12:51 Heb net het onderzoeksobject opgehaald. Cyro-drive met 200km op de klok. Van een 2018 ST1X die van voren plat was gereden.
Een ST2-HM-02 motor ? Ik ben benieuwd naar de inhoud :D
Remmen is angst, gang is alles.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22998
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

JanR schreef: 26 dec 2020, 21:51 Temperatuur is niet zo hoog, ik heb de motor afgelopen zomer op 65 °C gemeten met de app.
De motor kan onder extreme belasting, b.v. in de bergen, wel degelijk een pak heter worden.

Maar heter dan 100 graden wordt-ie niet. Dan wordt de motor ter beveiliging automatisch uitgeschakeld (daar is de temp sensor in de motor voor).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
JanR
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 176
Lid geworden op: 13 sep 2019, 19:30
Locatie: Noord-Brabant
Merk SP: Stromer St2 pinion
Km-stand: 24048

Stromeur schreef: 26 dec 2020, 21:55
De motor kan onder extreme belasting, b.v. in de bergen, wel degelijk een pak heter worden.
Maar heter dan 100 graden wordt-ie niet. Dan wordt de motor ter beveiliging automatisch uitgeschakeld (daar is de temp sensor in de motor voor).
Aha, dat wist ik niet. Dan is een 2RS1 lager nog steeds toepasbaar als we de SKF catalogus mogen geloven.

De begrenzing van 100 graden zal ook met de lijmverbinding van magneet/backiron te maken hebben.

.
6C1C1967-8573-449D-B3B0-8C4050390984.jpeg
6C1C1967-8573-449D-B3B0-8C4050390984.jpeg (1.14 MiB) 1699 keer bekeken
Remmen is angst, gang is alles.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22998
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik ben geen mechanisch engineer, maar is de maximale temperatuur van een afdichting die exact gelijk ligt aan de maximale motortemperatuur (die ondanks uitschakelen nog verder kan oplopen) niet te krap? Die 120 graden kan de afdichting maar zeer kort hebben en geeft risico op lekken van vet.

In andere sectoren zijn veiligheidsmarges/headroom veel groter.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie