Nieuwste Firmware: SUI FW 4.3.0.4, 4.3.1.0 en 4.3.1.2

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

In oktober en november 2020 heeft Stromer kort achter elkaar drie Firmware updates uitgebracht:

De eerste update betreft het toevoegen van de nieuwe ST2 aan de OMNI C. Niet boeiend als je geen nieuwe ST2 hebt:
SUI FW 4.3.0.4
22.10.2020

Nieuwe functies
  • Ondersteuning voor de nieuwe ST2 belt drive is toegevoegd.

De volgende update betreft met name de CR246 lader en het laadproces (OMNI B en C), Verder is GPS-lokalisering geoptimaliseerd. OMNI B: de high beam knop op de ST1 (die niet gebruikt word, want de koplamp heeft geen grootlicht) de functie gekregen om de nachtmodus van de OMNI display te bedienen:
SUI FW 4.3.1.0
11.11.2020

Lader
  • Er is een nieuwe firmwareversie (FW92) beschikbaar voor de CR246-oplader. Om deze te installeren moet de oplader aan de Stromer zijn aangesloten en moet de installatie worden bevestigd met "ja". Let op: de oplader mag tijdens de installatie niet worden losgekoppeld van de Stromer.
  • Verdere optimalisaties voorkomen het optreden van fouten tijdens het laadproces.
Diverse optimalisaties
  • Ondersteuning voor nieuwe component
  • Er zijn optimalisaties gemaakt in de GPS-lokalisatie bepaling.
  • De lichtknop, die voorheen geen functie had op de ST1, activeert / deactiveert nu de nachtmodus van de OMNI-B-interface (voor ST1 met OMNI-interface C moet hiervoor de optie "Automatisch" in "Instellingen / Achtergrond" worden gedeactiveerd).

De laatste versie betreft met name de ST2:
SUI FW 4.3.1.2
26.11.2020

Controller
  • Bevat een nieuwe firmware (versie 1.2.08) voor de motorcontroller unit (MCU) van de ST2 met riemaandrijving, indien nodig wordt deze automatisch op de MCU geïnstalleerd.
  • Diverse optimalisaties.
  • Herstelt een probleem waarbij er een fout werd weergegeven na een firmware-update van de motorcontroller.
  • Het geldige bereik van de TMM-sensor van de ST2 met riemaandrijving is verbeterd.
  • De motorparameters voor de nieuwe ST2 met riemaandrijving zijn geoptimaliseerd.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromer pusht nieuwe Firmware in batches. Dit gebeurt niet bij alle Stromers tegelijk, omdat ze dan bij een eventuele fout ook allemaal tegelijk stil komen te staan. Er kan een aantal weken overheen gaan voordat jij de nieuwe FW op je Stromer ziet verschijnen. (Het komt ook voor dat-ie helemaal nooit binnen komt.)

Duurt het je te lang: mail je dealer, die kan de nieuwe FW op afstand naar jouw Stromer pushen. Gewoon je Stromer aanzetten, zorgen dat-ie bereik heeft, dan komt de FW vanzelf binnen en krijg je bij aan of uitzetten de vraag of je deze wil installeren. Op de OMNI display via Menu - Systeem zie je de update ook klaar staan.

Je kunt een eenmaal binnen gehaalde FW-update bij aan/uitzetten drie keer weigeren om te installeren, daarna wordt installatie geforceerd.

Ik heb er een goede gewoonte van gemaakt om FW alleen te installeren als ik thuis ben en niet meteen op de Stromer weg hoef. Just in case. Maar eigenlijk is er nog nooit wat mis gegaan. (Terwijl ik beta-tester ben.)


Informatie over FW updates vind je altijd hier:

https://www.stromerbike.com/nl/service/software
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Mr.Blue
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 mar 2020, 12:34
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Stromer
Km-stand: 5700

Even een vraagje over de update voor de oplader CR246.
Ik heb een extra oplader op het werk. Als ik de update thuis doe met de oplader verbonden met de fiets dan krijgt de oplader nieuwe firmware. Maar hoe krijgt de tweede lader dan de update? Moet wel zeggen dat ik op het werk enkel de batterij rechtstreeks laad aan de lader en thuis via de fiets.
ww: Albertkanaal <> Scheldelaan 33 km op een zwarte ST3 - 983 Wh
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik zou beide laders updaten.

Over de procedure zegt mijn boerenverstand: FW van je Stromer updaten. Hierna de eerste lader aansluiten en de update laten draaien. Daarna de tweede lader aansluiten. Dan zou je Stromer opnieuw moeten 'zien' dat de lader een FW update nodig heeft (daarom moet-ie ook op de Stromer worden aangesloten) en ook deze updaten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Mr.Blue
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 mar 2020, 12:34
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Stromer
Km-stand: 5700

Ik heb de update nog niet gekregen. Vroeg het me gewoon af. Als ik binnen afzienbare tijd geen update krijg zal ik de FM vragen of hij hem wil klaar zetten. Laat dan iets weten hoe het gelopen is.
ww: Albertkanaal <> Scheldelaan 33 km op een zwarte ST3 - 983 Wh
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Stromeur schreef: 08 dec 2020, 00:07 Over de procedure zegt mijn boerenverstand: FW van je Stromer updaten. Hierna de eerste lader aansluiten en de update laten draaien. Daarna de tweede lader aansluiten. Dan zou je Stromer opnieuw moeten 'zien' dat de lader een FW update nodig heeft (daarom moet-ie ook op de Stromer worden aangesloten) en ook deze updaten.
Toen ik in mijn ST2 een 983 Wh van een oudere ST2 (2016) plaatste kwam vrij snel de melding dat er een update voor de batterij was, een update die op mijn eigen batterij al geïnstalleerd was ... ik vermoed dan ook dat het met die laders niet anders gaat zijn. :ay
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Had ik inderdaad ook toen ik de accu van mijn eigen ST2 S in de test-ST2 plaatste.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
JeroenSpock
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 562
Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
Locatie: Veendam
Merk SP: ST3 L 2020
Km-stand: 28527

En dit doet de fiets gewoon thuis, downloaden en vragen om te installeren? Of moet hij daarvoor naar een Stromer FM?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen

Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ja, gewoon thuis.

Bij de OMNI C wordt de FW update door de dealer via het Stromer Portal gepusht, via het 3G netwerk naar jouw Stromer gestuurd en automatisch gedownload. (Bij de OMNI BT in de ST1 gaat dit via de OMNI app en vervolgens via BT naar de Stromer.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Ik kreeg vandaag - na de poets- en onderhoudsbeurt - de FW 4.3.1.2 aangeboden op mijn ST2 ... de installatie is probleemloos verlopen :

- na het heropstarten kreeg ik nog een update voor de batterij aangeboden, ook deze update werd probleemloos geïnstalleerd

- het servicemenu is ook nu nog altijd zonder pincode toegankelijk

- voor de installatie van deze update zag je in het servicemenu bij de TMM sensor drie waardes : voltage, offset en adjust (offset en adjust zijn identieke waardes) ... na de installatie van de update worden enkel nog voltage en offset weergegeven

Als het weer en de knie het toelaten gaan we woensdag testen. :D
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Plaats reactie