Pirelli lanceert winterband voor e-bike: CYCL-e Winter
- Free2be
- Veteraan
- Berichten: 892
- Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
- Locatie: Hasselt
- Merk SP: ST3 limited edition
- Km-stand: 2000
Mocht je ooit in aanvaring komen met een ernstig ongeval, waarbij ze je fiets binnenste buiten draaien...kan dat stickertje wel van belang zijn.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22816
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Tja, in dat geval kun je ook net zo goed een 25km/u e-bike opvoeren naar 45 en denken dat-ie net zo veilig is als een compleet gehomologeerde 45km/u speed pedelec en daar een willekeurige fietshelm bij op zetten. Zijn toch allemaal maar 'stickertjes' op al die onderdelen.
Ik zou het er niet op wagen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Het is wel een gemiste kans van Pirelli; wel een lijn voor de wielmaat Stromer, maar dan geen passende winterset met goedkeuring.
Van Continental inmiddels desgevraagd het bericht dat er ook in 2021 helaas geen plannen zijn voor uitbreiding van de maatvoering winterbanden t.b.v. de wielmaat Stromer.
Van Continental inmiddels desgevraagd het bericht dat er ook in 2021 helaas geen plannen zijn voor uitbreiding van de maatvoering winterbanden t.b.v. de wielmaat Stromer.
Stromer (ST2) ST3 Li-ion 983Wh
-
- Veteraan
- Berichten: 327
- Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
- Locatie: Groningen
- Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2
Eens hoor, ik zal me er ook niet aan wagen. Mijn punt is echter ook niet of je met een niet gehomologeerd onderdeel gaat fietsen. Het punt wat ik maak is of er daadwerkelijk een verschil is in opbouw van deze band of dat er gevraagd wordt om een bestaand ontwerp ook te testen op 45 km/u. Zodra deze dan is goedgekeurd kan er een stickertje op en de prijs worden bijgesteld naar boven.Stromeur schreef: ↑16 dec 2020, 09:20Tja, in dat geval kun je ook net zo goed een 25km/u e-bike opvoeren naar 45 en denken dat-ie net zo veilig is als een compleet gehomologeerde 45km/u speed pedelec en daar een willekeurige fietshelm bij op zetten. Zijn toch allemaal maar 'stickertjes' op al die onderdelen.
Ik zou het er niet op wagen.
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22816
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Homologatie is niet gratis. Ik weet dat het voor zoiets sufs als de fietsbel van een paar euro die we voor 1-1-2018 op onze Stromers hadden al 1500 euro kostte. Moest die fabrikant een heleboel belletjes voor verkopen, voordat dat uit kon.
Geen idee wat homologatie van een SP-band kost, maar ik vind het prima als een fabrikant daar vervolgens winst wil maken. Het zijn commerciële bedrijven. Daarbij wordt met banden online altijd heel hard gestunt en het aanbod wordt steeds groter, dus de consument redt zich wel.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
-
- Runner-up
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 17 nov 2020, 14:46
- Km-stand: 2500
Het "leuke" is dat menigeen in dit topic het heeft over het feit dat de banden gekeurd moeten zijn om 45km/u aan te kunnen en daarmee onverstandig is om de Pirelli Cycle-E WT op een SP te leggen en te gebruiken.
Als dit zo is, zijn dan de banden die ik gebruik op mijn racefiets waar ik regelmatig snelheden boven 40 km/u gemiddeld mee fiets, op een voor verkeer afgesloten circuit tbv trainingen van de triatlon vereniging, wel gekeurd hiervoor?
Hetzelfde geldt in weze ook voor de helm. Voor de SP gekeurd voor een impact van 45km/u en die van de racefiets tot 25km/u en dat terwijl die helm met enige regelmaat hogere snelheden moet trotseren. Het is toch raar dat een prof peloton met helmen fiets die eigenlijk niet "geschikt" zijn voor de snelheden die zij op de fiets bereiken.
De Cycle-E WT banden bevalen mij lig prima. Fijne solide en zeer betrouwbare wegligging.
Als dit zo is, zijn dan de banden die ik gebruik op mijn racefiets waar ik regelmatig snelheden boven 40 km/u gemiddeld mee fiets, op een voor verkeer afgesloten circuit tbv trainingen van de triatlon vereniging, wel gekeurd hiervoor?
Hetzelfde geldt in weze ook voor de helm. Voor de SP gekeurd voor een impact van 45km/u en die van de racefiets tot 25km/u en dat terwijl die helm met enige regelmaat hogere snelheden moet trotseren. Het is toch raar dat een prof peloton met helmen fiets die eigenlijk niet "geschikt" zijn voor de snelheden die zij op de fiets bereiken.
De Cycle-E WT banden bevalen mij lig prima. Fijne solide en zeer betrouwbare wegligging.
#Stromer ST1 2020 814Wh #Canecreek Thudbuster ST #Brooks Cambium C15 #3x60kmWW
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22816
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Het is zo bepaald in EU wetgeving. Een speed pedelec is geen racefiets, maar een brommer en die moet aan strengere eisen voldoen.
Voor wat betreft die prof pelotons: als je de wielersport een beetje volgt weet je ook dat dit bij tijd en wijle levensgevaarlijk is (massasprint, afdalingen e.d.) Het probleem zit ook niet in de snelheden die een helm moet 'trotseren', maar in wat er van een helm en de hersenpan eronder over blijft bij een val. Er moest helaas veel mis gaan in de Tour voordat daar überhaupt een helmplicht kwam en die helmen zijn de laatste jaren sterk doorontwikkeld.
Sowieso is professionele wielersport niet te vergelijken met gebruik van een high speed e-bike door een consument. Pro renners beheersen hun fiets veel beter dan de doorsnee SP-rijder. Zie o.a.:
viewtopic.php?f=16&t=819
Velen danken hun helm op hun blote knieën, geloof mij maar.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
-
- Veteraan
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51
Theoretisch grote verschillen, maar praktisch zullen de verschillen tussen wel/ niet gehomologeerd zeer minimaal zijn tot soms zelf niet. Blijkbaar zien veel fabrikanten de markt niet voldoende winstgevend om hier in te investeren.
Staat nog op mijn to-dolijstje ... moet ze eerst weer volledig en pijnloos kunnen plooien ...
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)