bochten nemen

Gebruikersavatar
AmPeer
Expert
Expert
Berichten: 270
Lid geworden op: 17 aug 2017, 19:11
Locatie: ALMERE

Tussen het nemen van bochten met een racefiets en mountauinbuike bestaat een fundamenteel verschil

Met een racefiets hang je met je fiets in de bocht terwijl met een mountainbike je zorgt dat het zwaartepunt juist boven de fiets blijft ; je duwde de fiets als het ware van je weg

Hoe nemen jullie scherpe bochten op snelheid, als een racefietser of toch als MTB biker ?
sinds 02 sept 2017 St2S - spurcycle bel - bodyfloat - shockstop 30 gr- Ortlieb back-roller pro plus
Gebruikersavatar
Alex.slaets
Expert
Expert
Berichten: 237
Lid geworden op: 18 jun 2017, 18:01
Locatie: B-2800 Mechelen

GVD! Pas uit ziekteverlof en nu dit al.
Ik neem geen scherpe bochtenop snelheid met die 30kg onder mijn gat.
Vertraag zachtjes naar 26-30, neem voorzichtig de bocht en trek dan terug op.
ST2 983WH 2x25km woon-werk
Gebruikersavatar
AmPeer
Expert
Expert
Berichten: 270
Lid geworden op: 17 aug 2017, 19:11
Locatie: ALMERE

Alex.slaets schreef: 16 okt 2017, 17:11 GVD! Pas uit ziekteverlof en nu dit al.
Ik neem geen scherpe bochtenop snelheid met die 30kg onder mijn gat.
Vertraag zachtjes naar 26-30, neem voorzichtig de bocht en trek dan terug op.
🤣🤣🤣

Uiteraard Alex, snelheid altijd aanpassen maar de fiets in juiste positie houden voorkomt glijpartijen 😉😁
sinds 02 sept 2017 St2S - spurcycle bel - bodyfloat - shockstop 30 gr- Ortlieb back-roller pro plus
Random
Expert
Expert
Berichten: 180
Lid geworden op: 17 sep 2017, 12:12

Alleen bij goede wegconditie ga ik als een wielrenner de bocht in.
Echter niet zo hard, en vast iets minder spectaculair ogend dan ik zelf denk :P
Sowieso ben ik zeer terughoudend in bochten.
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Was vandaag op de racefiets. Glibberglibber. Stromer met wintercontis stuk stabieler
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Lomito

Check! Vandaag heb ik de banden getrakteerd op een natte weg (in bos) + mosaanslag + rottende bladeren + helling + scherpe bocht + iets te hoge snelheid en dat allemaal tegelijkertijd... en toch geen krimp, ofwel geslaagd voor de test. :cool2:
aaddoes
Pro
Pro
Berichten: 78
Lid geworden op: 14 aug 2017, 21:20
Locatie: Hillegom

Winterbanden.......... het was vandaag 25 graden!!
ST1 sinds augustus 2014 en ST2 sinds september 2017
Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

Bochten ga ik langzaam door, Je bent toch zo weer op snelheid. Het op snelheid komen is de helft van het fiets plezier op een stromer. :bp:
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De MTB techniek is vooral functioneel als je op oneffen terrein rijdt. Hiermee maak je de bewegingen van je fiets onafhankelijk van de bewegingen van je lichaam erboven.

Op de Stromer neem ik bochten dus op de race-manier. Alleen ik race nooit door bochten, scherp of niet scherp. Bij haakse bochten op een smal fietspad zak ik rustig tot onder de 20km/u. Ik zorg dat ik klaar ben met remmen en terugschakelen voordat ik de bocht aansnijd. Tegen het uitlopen van de bocht begin ik weer rustig met aanzetten, zodra ik de bocht volledig uit ben: volle bak.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Danigator
Pro
Pro
Berichten: 63
Lid geworden op: 14 aug 2017, 15:47

Sinds ik vorige week met vochtig wegdek op rood asfalt met beide banden tegelijk wegschoof en miraculeus overeind bleef, doe ik het allemaal wat rustiger aan in de bochten. De standaard bandjes geven weinig grip met vochtig wegdek vind ik persoonlijk.
Sinds juli 2017 ST1X met bodyfloat, shockstop, cateye, Shimano SPD :cool2:
Plaats reactie