De tandwielen en ketting op mijn ST1X low speed hebben mij inmiddels 7300km goed gediend, maar het hele spul is nu toch wel aan vervanging toe. Volgens de FM is de normale levensduur 3000km, dus regelmatig onderhoud heeft zijn vruchten afgeworpen.
Ik heb behoefte aan praktisch advies om meteen een probleem op te lossen.
Ik heb een blad met 42T voor en een cassette met 11-13-15-18 etc waarvan de 13 favoriet is en verder 11 en 15 worden gebruikt als het mee of tegen zit. Hoger dan 18 ben ik nog nooit geweest en dan trap ik mij bij 20 km/uur wezenloos. Het koppel van de 250W motor is zo groot dat je eigenlijk met veel minder verzetten toe kan. De rest van de cassette is leuk voor de Zwitserse bergen, maar in de polder nutteloos. Het gevolg van het frequente gebruik van 11-13-15 is, dat de ketting altijd scheef loopt en de kwetsbaarste tandwieltjes het meest worden gebruikt.
Nu ik de zaak toch in zijn geheel vervang wil ik overstappen op een groter voorblad zodat de favoriet op de cassette meer in het midden van de cassette ligt. Als ik van een 18 mijn favoriet wil maken, dan zou ik een voorblad met 58T moeten hebben.
Kan dat? Loopt de ketting dan overal nog vrij langs? Snapt de torquesensor dan nog wel hoeveel er moet worden ondersteund? Zie ik verder nog wat over het hoofd?
Zo niet, wat zou dan wel kunnen?
Ketting en tandwielen
- Slowracer
- Pro
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 29 mei 2020, 13:35
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Merk SP: Stromer ST1X
- Km-stand: 1326.7
58T voor is wel heel erg groot. Een groter blad voor kan misschien wel, maar dan zou ik eerst kijken naar een iets kleiner blad (bv 50T). Ik zou dan ook achter een 10-speed race cassette (laten) monteren (uitgaande van de aanname dat een ST1X low speed 10 versnellingen heeft). Dan heb je kleinere stappen, bv. een 11-23 Shimano Ultegra heeft de volgende stappen; 11-12-13-14-15-16-17-19-21-23.
ST1X Sport Ocean 983 Wh
58T kan je niet plaatsen wegens te grote diameter (contact met frame).
Als je een voorblad van een ST1x SP plaatst (= 52T) en je rijdt achteraan op de 18T dan zit je bij een snelheid van 29 km/u aan een trapfrequentie van zo'n 80 ... 42T vooraan en 18T achteraan geeft een trapfrequentie van 100 bij 29 km/u.
52 - 18, 22 km/u -> trapfrequentie = 60
42 -18, 22 km/u -> trapfrequentie = 75
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
-
- Expert
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
- Locatie: Zoetermeer
- Merk SP: ST1X E-bike
- Km-stand: 18000
Beste forumleden. Bedankt voor jullie adviezen. Heel bruikbaar en ik heb de boodschappen gehaald.
Een Shimano 50T voorblad. Moest wel een heel klein beetje worden aangepast, want het was eigenlijk een blad voor een 3 blads, maar zit er netjes op. De ketting loopt recht bij het vijfde tandwiel op de cassette. Dat is een Shimano 11-25 geworden. Het vijfde tandwiel is een 15T, dus met een 50T is dat ongeveer dezelfde overbrenging als mijn favoriet 13T icm een 42T voorblad. Die cassette moet ik nog monteren. En uiteraard een nieuwe ketting. Ik wacht nu nog op een nieuwe Mega Exo trapaslagering, want één lager liep ruw.
Ik zoek nu alleen nog een passende afdekplaat voor het voorblad. Suggesties?
Een Shimano 50T voorblad. Moest wel een heel klein beetje worden aangepast, want het was eigenlijk een blad voor een 3 blads, maar zit er netjes op. De ketting loopt recht bij het vijfde tandwiel op de cassette. Dat is een Shimano 11-25 geworden. Het vijfde tandwiel is een 15T, dus met een 50T is dat ongeveer dezelfde overbrenging als mijn favoriet 13T icm een 42T voorblad. Die cassette moet ik nog monteren. En uiteraard een nieuwe ketting. Ik wacht nu nog op een nieuwe Mega Exo trapaslagering, want één lager liep ruw.
Ik zoek nu alleen nog een passende afdekplaat voor het voorblad. Suggesties?
Laatst gewijzigd door Lexveen op 14 okt 2020, 20:13, 2 keer totaal gewijzigd.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
-
- Expert
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
- Locatie: Zoetermeer
- Merk SP: ST1X E-bike
- Km-stand: 18000
Heb al een mooie kettingbeschermer gevonden. Bij Ali https://nl.aliexpress.com/item/32710693 ... 4c4dMy03qw
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Als dat geen narrow wide kettingblad is, dan hoop ik dat de ketting ook netjes blijft liggen zonder montage van een kettingvanger ...
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
-
- Expert
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
- Locatie: Zoetermeer
- Merk SP: ST1X E-bike
- Km-stand: 18000
Het is een narrow-wide blad. Heb ik speciaal op gelet nav de adviezen en topics waarvan ik de linkjes kreeg.
Ik doorgrond trouwens nog niet waarom de ketting op zo’n narrow-wide tandenprofiel wel goed blijft liggen en op een blad met allemaal gelijke tanden niet.
Ik doorgrond trouwens nog niet waarom de ketting op zo’n narrow-wide tandenprofiel wel goed blijft liggen en op een blad met allemaal gelijke tanden niet.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Bij een nagenoeg rechte kettinglijn ga je bij normale vertanding geen last hebben ... maar, hoe schuiner de kettinglijn, hoe meer kans dat de ketting eraf loopt : https://www.derks-wielersport.nl/blog/p ... delen.html
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)