Onderhoud voor een dummy

jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 633
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Goede antwoorden zijn sterk afhankelijk van wie ze geeft en wat ze voor de betrokkene inhouden. Wat de dealer betreft... en laten drogen en dan afwrijven ...kan ik volgen als je weet dat water en elektronica niet de beste vrienden zijn. Je dealer weet ook niet hoe je met water en je Stromer omgaat en om de problemen tot een minimum te beperken krijg je deze raad. Weet echter dat stof droog afvegen krassen kan maken op je frame....Onderhoud wordt voor het grootste deel bepaald door de weersomstandigheden en de wegen waar je op rijdt. Ik rijd per week een 150à180 km( winter en zomer) en ben verplicht om elke week de ketting degelijk te reinigen en opnieuw te smeren( idem mboelis) . Om de 800à1000km wissel ik de kettingen . Moest ik dit niet doen kan ik elke 3000km de boel vernieuwen .....Modder ,zand en water zijn een ideale slijppasta die elke ketting binnen de kortste keer naar de verdoemenis helpen ......Succes
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Stijnemans schreef: 23 dec 2020, 08:52 Met dit weer was hij toch wel erg vies.
Je hebt hem voorzien van spatbordverlengers ?

Ik zou bovenaan (voorste wiel) een 100 mm verlenger voorzien én achteraan een 175 mm verlenger voorzien van een (soepele en lichte) spatlap die tot op een vijftal cm van het wegdek komt ... je drivetrain en je trapas gaan je dankbaar zijn.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Stijnemans
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 sep 2020, 20:06
Locatie: Noord Brabant
Merk SP: Stromer ST3

Golvas schreef: 23 dec 2020, 13:17
Stijnemans schreef: 23 dec 2020, 08:52 Met dit weer was hij toch wel erg vies.
Je hebt hem voorzien van spatbordverlengers ?

Ik zou bovenaan (voorste wiel) een 100 mm verlenger voorzien én achteraan een 175 mm verlenger voorzien van een (soepele en lichte) spatlap die tot op een vijftal cm van het wegdek komt ... je drivetrain en je trapas gaan je dankbaar zijn.
Aha, goeie. Ik heb bij aankoop door Vietz gelijk de spatbordverlengers van Van Zijp erop laten zetten. Maar scheelt het toevoegen van die spatlap ook nog veel?
ST3 Cool white - 983Wh - 25km enkel ww
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Dat is de meest doeltreffende oplossing ... neem hier maar eens een kijkje, in wintermodus hangt er zelfs een andere spatlap op deze ST3. :bf:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Stijnemans
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 sep 2020, 20:06
Locatie: Noord Brabant
Merk SP: Stromer ST3

Golvas schreef: 23 dec 2020, 16:47 Dat is de meest doeltreffende oplossing ... neem hier maar eens een kijkje, in wintermodus hangt er zelfs een andere spatlap op deze ST3. :bf:
Dat ziet er praktisch uit. Hoe veel derrie scheelt dat bij je ketting en crank? Groot voordeel boven alleen de spatbordverlengers?
ST3 Cool white - 983Wh - 25km enkel ww
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Stijnemans schreef: 23 dec 2020, 21:05 Hoe veel derrie scheelt dat bij je ketting en crank? Groot voordeel boven alleen de spatbordverlengers?
Geen idee hoeveel "derrie" (wat dat ook moge zijn ...) het scheelt ... ik gok op tig vierkante centimeters, wat denk jij ervan ? vertel het eens ? ... mogelijk bestaat er wel een formule voor, maar die zal je zelf moeten opstellen denk ik ! :ck:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1599
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Spatlappen schelen heel veel. Ik kan dit zien bij mijn claxon. Met spatlap die verbonden is aan de verlenger, in dit zeikweer, blijft de claxon ( en mijn drivetrain) schoon.
Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Stijnemans
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 sep 2020, 20:06
Locatie: Noord Brabant
Merk SP: Stromer ST3

Golvas schreef: 23 dec 2020, 21:11
Stijnemans schreef: 23 dec 2020, 21:05 Hoe veel derrie scheelt dat bij je ketting en crank? Groot voordeel boven alleen de spatbordverlengers?
Geen idee hoeveel "derrie" (wat dat ook moge zijn ...) het scheelt ... ik gok op tig vierkante centimeters, wat denk jij ervan ? vertel het eens ? ... mogelijk bestaat er wel een formule voor, maar die zal je zelf moeten opstellen denk ik ! :ck:
Is het woord derrie niet bekend bij onze Belgische vrienden? :lol:

Smurrie?
Drab?

Ook een leuk compositum dat mijn dochters hebben verzonnen: kaberrie (als iets zowel lawaai als herrie maakt).
Laatst gewijzigd door Stijnemans op 24 dec 2020, 08:18, 1 keer totaal gewijzigd.
ST3 Cool white - 983Wh - 25km enkel ww
Stijnemans
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 sep 2020, 20:06
Locatie: Noord Brabant
Merk SP: Stromer ST3

Peerke1960 schreef: 23 dec 2020, 22:04 Spatlappen schelen heel veel. Ik kan dit zien bij mijn claxon. Met spatlap die verbonden is aan de verlenger, in dit zeikweer, blijft de claxon ( en mijn drivetrain) schoon.
Peter
Dat is mooi! Ik heb de vraag al even uitgezet bij Vietz voor een spatlap. In januari komen ze toch terug met een bodyfloat xl.
ST3 Cool white - 983Wh - 25km enkel ww
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Stijnemans schreef: 24 dec 2020, 07:39 Is het woord derrie niet bekend bij onze Belgische vrienden?
Jawel hoor, maar in een andere betekenis : wordt hier gebruikt in de betekenis van derailleur.

Het positieve effect van de spatlap is goed te zien op de foto's.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Plaats reactie