Onderhoud voor een dummy

(Elektro)techniek, fietsonderhoud en -onderdelen.
Plaats reactie
Netherlands
Stijnemans
Pro
Pro
Berichten: 41
Lid geworden op: 09 sep 2020, 20:06
Locatie: Noord Brabant

Onderhoud voor een dummy

Bericht door Stijnemans »

Dag allemaal,

Een vraag om advies, maar eerst een kleine geschiedenis.

Net voor de Corona een RM SC2 en een ST3 getest. Gevallen voor de ST3, besteld, en op de valreep geannuleerd toen de lockdown ingesteld werd.

Sindsdien houd ik de ontwikkelingen in de gaten. RM SC2 vind ik te traag. De Klever met pinion vind ik helaas niet mooi en die is eigenlijk ook te klein (al kan er een hoge zadelpen in). De nieuwe ST2 vind ik erg interessant door de riem, maar ik ben eigenlijk te groot voor het L-frame. Ook lijkt er niet binnenkort een st3 of st5 met belt te komen.

Kortom: eigenlijk moet ik gewoon de st3 of st5 kopen. Maar ik vrees het onderhoud. Ik ben er niet goed in, al is alles natuurijk te leren. Maar ik vind het ook niet leuk, getuige mijn zeer matig onderhoud aan mijn racefiets, terug denkende aan mijn studententijd.

Mijn vraag aan jullie als ervaren onderhoudsknutselaars is dus: hoe veel is dat onderhoud nou echt als je 2-3 keer per week gaat forensen voor 25-35km enkele reis?

Als het meevalt stel me dan gerust. Als het stiekem toch gedoe is, en op termijn vervelend wordt, jaag me dan vooral in de gordijnen zodat ik geen dure fiets koop waar ik spijt van krijg :d3:

Dank allen!

Gebruikersavatar Netherlands
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 13367
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST2 S
Km-stand: 7.000

Re: Onderhoud voor een dummy

Bericht door Stromeur »

In principe hoef je alleen je drivetain zelf te onderhouden. De rest kun je door de dealer laten doen, eventueel via een periodiek onderhoudscontract.

Ik maak elke 500km (wel wat minder vaak in de zomer/bij droog weer) mijn ketting schoon met een reiniger, droog de boel en vet 'm weer in. Anderen volstaan met na een natte rit even een doek over de ketting, smeermiddeltje erop en klaar weer. Weer anderen gaan juist heel veel verder en rijden met twee kettingen die ze elke paar 100km wisselen.

Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt, maar laat je het drive-train onderhoud te veel versloffen en het is nattig weer, dan gaat de boel binnen een paar 100km piepen, kraken, doortrappen en kun je de ketting na een km of 1500 vervangen. Schakel je weinig, dan zal tegen die tijd ook de 11 eraan zijn en zullen veel dealers een compleet nieuwe cassette monteren (tenzij je zelf 11-jes gaat shoppen).

Mijn mening: elke 500km met een goeie reiniger schoonmaken, drogen, nieuwe smering en klaar. Max half uur werk, maar je moet het wel even doen, ook als je er geen zin in hebt.

Zie b.v. ook:

viewtopic.php?f=8&t=174


Eens in de zoveel tijd je Stromer in zijn geheel een beetje poetsen kan geen kwaad, maar hoeft niet als je er geen zin in hebt. Zelf vind ik fiets poetsen wel lekker ZEN-werk. Poets je Stromer in elk geval voordat je 'm langs je dealer brengt voor periodiek onderhoud. De monteur zal je dankbaar zijn, want klussen aan een schone Stromer is veel prettiger dan klussen aan een blerfbike en dat komt de kwaliteit van zijn werk meestal ten goede.
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Gebruikersavatar Netherlands
mboelis
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 815
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 16500

Re: Onderhoud voor een dummy

Bericht door mboelis »

Kettingonderhoud in alle eenvoud bij mij: woon-werk is elke week Tussen 150-180 km. Elke week de ketting met een doek schoonvegen. Dat is een oud laken in stukken van 30x30 cm knippen. Met Schildershandschoenen van de Action Houd je je handen schoon. Met een dunne reep laken tussen alle tandwielen van de cassette ragen.
De spuitbus Brunox en een blokje Grease Ninja op de ketting. 2,5 ronde met de trappers redelijk snel ronddraaien en tegelijk spuiten. Krant eronder om de vloer schoon te houden.
Ik wissel elke 1000 km de ketting maar dat kan je zelfs overslaan. Vaak een beetje smeren werkt.
Resultaat: twee Wippermann Connex SE gaan al 8000 km mee en nog binnen de 0,75% slijtage limiet. De cassette rijd ik al 16000 km mee rond.
9D30D069-3C33-4074-B0D8-6B302BC0B192.jpeg
9D30D069-3C33-4074-B0D8-6B302BC0B192.jpeg (1.89 MiB) 606 keer bekeken
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, Ortlieb Office Bag & Front Roller Plus, Abus Bordo&Pedelec 2.0 ACE geel, Van Zijp spatbordverlenger 175 & bidonhouder, Bibia Touring spatlap, Spurcycle Silver ww 30km vv

AntonW
Pro
Pro
Berichten: 41
Lid geworden op: 29 aug 2020, 15:07
Locatie: Hilversum
Merk SP: Stromer ST1-2020
Km-stand: 500

Re: Onderhoud voor een dummy

Bericht door AntonW »

Gebruik je dan steeds nieuwe stukken laken?
ST1 2020 L - 983 wh - redshift shockstop zadelpen - verende voorvork - ortlieb classic tassen

Gebruikersavatar Netherlands
mboelis
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 815
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 16500

Re: Onderhoud voor een dummy

Bericht door mboelis »

Na 3x is het zwart en vuil, dan gaat het in de Kliko
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, Ortlieb Office Bag & Front Roller Plus, Abus Bordo&Pedelec 2.0 ACE geel, Van Zijp spatbordverlenger 175 & bidonhouder, Bibia Touring spatlap, Spurcycle Silver ww 30km vv

Plaats reactie