Fietskar achter de Stromer

Koegger
Pro
Pro
France
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 jul 2019, 15:06
Locatie: Genève et alentours

Golvas schreef: 09 jul 2020, 19:43 En dat maakt het uiteraard veilig én meteen ook toegelaten door de constructeur ! :ay
Eu ja, uiteraard.
La suisse is nu niet bepaald een 3e wereldland en qua regelpoeperij hebben ze nog meer kaas met gaten gegeten dan ....

Stromer heeft inderdaad aparte handleidingen, zelfs aparte fietsreeksen voor Zwitserland en de rest van Europa, maar dat heb ik ook al gelezen hier op het forum.
st1x 17” ocean, 983kwh batterij, juli 2019
Koegger
Pro
Pro
France
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 jul 2019, 15:06
Locatie: Genève et alentours

Stromeur schreef: 09 jul 2020, 20:49 Nope.

Waarschuwing 12 en een stukje uit waarschuwing 30 van de 30 waarschuwingen uit de Thule Cross handleiding.

Pleiten tégen helmplicht voor kinderen, en dan wel zo'n karretje achter een 45km/u Speed Pedelec hangen, of aan de racer en met 55km/u afdalen. Ik begrijp het gewoon niet.


Thule Cross.png

Thule Cross 2.png
Dochter draagt gewoon een helm, zonder verplichting... denk ik. Kan zijn dat het wél wettelijk verplicht is maar voelt aan als een eigen vrije keuze.

En die 55km/u wordt nu uit context getrokken want dat was een momentopname. Ik zei al dat ik gelijk op de rem ging, of misschien was ik daar niet duidelijk genoeg in.

En ik begrijp niet dat het zo moeilijk te begrijpen is dat het in bepaalde landen het gewoon wel mag tot inderdaad 25 km/u.

Mijn pleidooi is om het ook in Europa mogelijk te maken, of minstens Frankrijk, en daarbij de limiet van 25 km/u te laten vallen, mits de fabrikanten ook gewoon volgen qua veiligheidsnormen tot 45 km/u.

Dan kunnen we gewoon lekker op het gemak volgens de regels aan 30km/u cruisen wat nu ongeveer onze snelheid is bij familie-uitjes, waarbij de nadruk, zeker van de vrouw uit, ligt op gezelligheid én zeker niet op snelheid.

En anders nemen we braaf allemaal de bus é... verplicht maskertje op en goan!!
st1x 17” ocean, 983kwh batterij, juli 2019
ocra

Stromeur schreef: 09 jul 2020, 20:49 Nope.

Waarschuwing 12 en een stukje uit waarschuwing 30 van de 30 waarschuwingen uit de Thule Cross handleiding.

Pleiten tégen helmplicht voor kinderen en e-bikers, en dan wel zo'n karretje achter een 45km/u Speed Pedelec hangen, of aan de racer en met 55km/u afdalen. Ik begrijp het gewoon niet.


Thule Cross.png

Thule Cross 2.png
Wat ik inderdaad al zei. Wellicht is 55 (zeker in afdaling) wat gortig maar in scandinavie, waar je ze heel veel ziet, rijden er maar weinig mensen onder de 25. Als je kijkt waar je hem gebruikt is het bijzondere lage snelheid. Ik reed met de racefiets met mijn zoontje toen hij klein was ieder zondagochtend vond hij prachtig maar ga niet heilig doen alsof ik 25 km/u reed.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Koegger schreef: 09 jul 2020, 21:03 En die 55km/u wordt nu uit context getrokken want dat was een momentopname. Ik zei al dat ik gelijk op de rem ging, of misschien was ik daar niet duidelijk genoeg in.
Daar zit toch ergens een gaatje van 30km/u tussen het overschrijden van de 25km/u waarop de kar voor vervoer van kleine kinderen is goedgekeurd, en het moment dat je bij 55km/u besluit te gaan remmen. Het is toch niet vreemd dat er dan wat wenkbrauwen omhoog gaan?

Eén steentje of kuiltje op de verkeerde plek en de hele boel gaat genadeloos hard om.
Koegger schreef: 09 jul 2020, 21:03 En ik begrijp niet dat het zo moeilijk te begrijpen is dat het in bepaalde landen het gewoon wel mag tot inderdaad 25 km/u.
Volgens mij begrijpt iedereen dat.
Koegger schreef: 09 jul 2020, 21:03 Mijn pleidooi is om het ook in Europa mogelijk te maken, of minstens Frankrijk, en daarbij de limiet van 25 km/u te laten vallen, mits de fabrikanten ook gewoon volgen qua veiligheidsnormen tot 45 km/u.
Daar ben ik persoonlijk op tegen. Ik pleit voor de CH-situatie: fietskar met kind(eren) achter een e-bike legaliseren, inclusief helmplicht voor de kindjes, en met 25km/u max op het fietspad.

Ik zie deze combinatie niet met 30km/u tussen de auto's rijden (levensgevaarlijk) en op de overvolle fietspaden in NL vind ik de combinatie te lang en te breed om een snelheid van 45km/u toe te staan. (45km/u toestaan en dan maar hopen dat iedereen zich netjes inhoudt is natuurlijk een utopie, daar ben je zelf het perfecte voorbeeld van.)
Koegger schreef: 09 jul 2020, 21:03 En anders nemen we braaf allemaal de bus é... verplicht maskertje op en goan!!
Geen idee wat dit ermee te maken heeft? Behalve dan dat je blijkbaar gevoelsmatige/principiële bezwaren hebt tegen het opvolgen van regels. Dat kan natuurlijk, maar dat maakt het niet naleven ervan niet meteen allemaal maar oké.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
ocra

Stromeur schreef: 09 jul 2020, 21:13.
Ik zie deze combinatie niet met 30km/u tussen de auto's rijden (levensgevaarlijk) en op de overvolle fietspaden in NL vind ik de combinatie te lang en te breed om een snelheid van 45km/u toe te staan. (45km/u toestaan en dan maar hopen dat iedereen zich netjes inhoudt is natuurlijk een utopie, daar ben je zelf het perfecte voorbeeld van.).
Bedenk wel dat de kar vooral in landen wordt gebruikt waar je standaard tussen de autos rijd. Ik rijd liever met kar dan de kids op stoeltje op de fiets. 45 km/u standaard lijkt me sowieso geen goed idee.
BramVDBe
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 73
Lid geworden op: 21 jun 2020, 13:34
Locatie: Bonheiden België
Merk SP: Stromer st1 2020
Km-stand: 11000

Ik sluit me hier aan bij de meerderheid die 45 wat te snel vindt met een kar (met of zonder kinderen).

Dat gezegde zijnde, juist even met mijn verzekeraar gebeld (kbc). Zij zag niet meteen een probleem met kinderen (zelfs tot 45km/h)... Ze wist zelfs niet dat het niet mocht. Maar zelfs met de bevestiging dat het in België niet wettig is, zouden ze kosten terugbetalen bij ongeval of schade als 1) de tegenpartij in fout is (dan is het natuurlijk bij hem dat ze gaan aankloppen) of zelfs 2) je zelf in fout bent maar de fout niet oorzakelijk verbonden is met de fietskar! Natuurlijk kan je in beide dan wel een boete verwachten of gerechtelijke vervolging voor de overtreding met de fietskar.

Ik viel daar eerlijk gezegd van van mijn stoel en vroeg om een bevestiging via mail. Ze ging dit aan de achterliggende diensten doorgeven zodat zij alles na kunnen kijken. Het zou me dus eerlijk gezegd verbazen als ze me dit volledig bevestigen maar toch een bijzonder standpunt lijkt me.

Ik heb geen BA en verzeker dus alle lichamelijke schade onder gezinspolis. Voor de fiets zelfs heb ik wel een omnium bij kbc.
Koegger
Pro
Pro
France
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 jul 2019, 15:06
Locatie: Genève et alentours

Stromeur schreef: 09 jul 2020, 21:13
Koegger schreef: 09 jul 2020, 21:03 En die 55km/u wordt nu uit context getrokken want dat was een momentopname. Ik zei al dat ik gelijk op de rem ging, of misschien was ik daar niet duidelijk genoeg in.
Daar zit toch een gaatje van 30km/u tussen het overschrijden van de 25km/u waarop de kar voor vervoer van kleine kinderen (!) is goedgekeurd, en het moment dat je bij 55km/u besloot om te remmen. Het is toch niet vreemd dat er dan wat wenkbrauwen omhoog gaan?

Context inmiddels toegelicht, nogmaals!
Koegger schreef: 09 jul 2020, 21:03 En ik begrijp niet dat het zo moeilijk te begrijpen is dat het in bepaalde landen het gewoon wel mag tot inderdaad 25 km/u.
Volgens mij begrijpt iedereen dat.

Toch wel volgens instagram #hero!
Koegger schreef: 09 jul 2020, 21:03 Mijn pleidooi is om het ook in Europa mogelijk te maken, of minstens Frankrijk, en daarbij de limiet van 25 km/u te laten vallen, mits de fabrikanten ook gewoon volgen qua veiligheidsnormen tot 45 km/u.
Daar ben ik persoonlijk op tegen. Ik pleit voor de CH-situatie: fietskar met kind(eren) achter een e-bike legaliseren, inclusief helmplicht voor de kindjes, en met 25km/u max op het fietspad.

Als compromis op de schoolmeesterconventie, wil ik daarvoor tekenen

Ik zie deze combinatie niet met 30km/u tussen de auto's rijden (levensgevaarlijk) en op de overvolle fietspaden in NL vind ik de combinatie te lang en te breed om een snelheid van 45km/u toe te staan. (45km/u toestaan en dan denken dat iedereen zich netjes gaat inhouden is natuurlijk een utopie, daar ben je zelf het perfecte voorbeeld van.)

Je gaat echt niet sneller dan 45 km/u en de eerste dagen alleen op de stromer zat ik nog te duwen naar constant 48 km/u, 2 weken later is mijn gemiddelde (alleen voor alle duidelijkheid) 36à38km/u, laat staan dat er nog een zware kar achter gaat slepen. Waarbij je zelf ook nog aanpast aan het feit dat je wat kostbaars vervoert.
Koegger schreef: 09 jul 2020, 21:03 En anders nemen we braaf allemaal de bus é... verplicht maskertje op en goan!!
Geen idee wat dit ermee te maken heeft? Behalve dan dat je blijkbaar gevoelsmatige principiële bezwaren hebt tegen het opvolgen van regels. Dat kan natuurlijk, maar dat het niet meteen allemaal oké.

Tja... ik bedoel,
graag de wet aan mijn zijde zodat ik ook goede punten thuis krijg en zeker geen boetes en ik vind 30 km/u en kom geef de zot nog wat marge, 35 km/u lekker en veilig aanvoelen


st1x 17” ocean, 983kwh batterij, juli 2019
Koegger
Pro
Pro
France
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 jul 2019, 15:06
Locatie: Genève et alentours

ocramarco schreef: 09 jul 2020, 21:10 maar ga niet heilig doen alsof ik 25 km/u reed.
halleuja, amen
st1x 17” ocean, 983kwh batterij, juli 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Koegger schreef: 09 jul 2020, 21:22 Als compromis op de schoolmeesterconventie
*Poef, daar ging een in potentie interessante discussie.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Wat mensen ten koste van hun eigen veiligheid met hun SP uithalen maakt me niks uit.

Of iemand ergens juridische, garantie- of verzekeringstechnische consequenties van ondervindt boeit me ook niet.

...maar als iemand daarmee ook anderen treft dan wordt het een heel ander verhaal.

Ik trek de grens waar iemands handelen de veiligheid van anderen raakt, zoals kinderen of andere (volwassen) verkeersdeelnemers, of als dit grote financiële consequenties kan hebben, b.v. omdat een aansprakelijkheidsverzekering niet uitkeert aan een benadeelde omdat verzekerde grove nalatigheid wordt verweten (of als iemand überhaupt niet verzekerd is).

Wordt die soep dan echt áltijd zo heet gegeten?

Geen idee. Maar ik vind niet dat ik – omdat ik toevallig ook een beetje technisch, of juridisch, of weetikwatnogmeer onderlegd ben, of omdat ik kan googelen, of omdat mijn vriendje vindt dat-ie een Heuse Expert is, of omdat ik weleens een soldeerbout vast heb gehouden – op de stoel van de wetgever, fabrikant of verzekeraar kan gaan zitten. Ik vind vanalles van overregulering (minder graag), maar ik vind niet dat ik daarom zelf kan bepalen of regels wel of niet op mijn persoontje van toepassing zijn.

En ik vind het behoorlijk egocentrisch als iemand zijn beslissingen niet tegen dit daglicht houdt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie