Wat kost het opladen van je (high speed) e-bike op jaarbasis?

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Qicq rekent ons voor wat het opladen van je Stromer kost op basis van 5x per week, 52 weken per jaar, 21 km enkele reis op en neer rijden. Voor die 11.000 km is opladen echt een koopje: 44 euro per jaar.

Lees het hele verhaal hier.

Daarbij is opladen op je werk op kosten van de baas (*check) niet eens mee berekend.
Natúúrlijk laten we daar onze dure auto voor staan!

Wel jammer dat die andere grote kostenpost van de Stromer op energiegebied, vervanging van de accu als deze zijn capaciteit verliest, niet is meegenomen in de berekeningen. Want nieuwe Stromer accu's gaan de toonbank over voor 750 tot 2000 euro. Ik vond dat, toen ik mij oriënteerde op de aanschaf van een Stromer, behoorlijk schokkende bedragen en ik moest echt goed nadenken over of ik mezelf op zulke hoge terugkerende kosten wilde jagen.

Hoe lang je accu meegaat hangt af van zoveel factoren, dat niet zomaar van tevoren te bepalen is wanneer je deze zult moeten vervangen. Ik heb zelf in ieder geval nog geen idee, maar ik hoop dat ik mijn accu gedurende 3, misschien 4 jaar kan gebruiken. De 618 Wh accu van mijn ST1 X kost 1190 euro. Au.

Maar: ik ontvang van mijn werkgever een reiskostenvergoeding van 1300 euro per jaar. Die vergoeding krijg ik ook als ik op de Stromer kom. Zelfs al zou ik maar de helft van het jaar naar mijn werk Stromeren, dan nog kan ik uit mijn reiskostenvergoeding al binnen twee jaar een nieuwe 618 Wh accu kopen!

Kortom het opladen per jaar is tientjeswerk, en als je de Stromer voor woon-werkverkeer gebruikt en je ontvangt een reiskostenvergoeding van je werkgever, dan kan het best leuk zijn om eens uit te rekenen in hoeveel maanden tijd jij een nieuwe accu bij elkaar trapt. Elke maand dat de accu langer mee gaat dan dat is pure winst, niet alleen voor milieu, files en gezondheid :D
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

In de Omni (menu-bike-totalen) kun je aflezen hoeveel stroom je gemiddeld per kilometer verbuikt. Zo sta ik na 3.900 km op een gemiddeld verbruik van 14,6 Wh/km en 1300 km per maand. Geëxtrapoleerd naar een jaar wordt dat 15.600 km per jaar en een stroomverbruik van 228 kWh. Het werkelijke stroomverbruik ligt echter hoger want de oplader geeft ook warmte af, laten we zeggen 10% extra verbruik geeft 251 kWh ofwel € 50...

Ik zal het precieze stroomverbruik van de oplader nog eens meten met zo'n tussenmeter.
Lomito

Zojuist terug van een rit gelijk de tussenmeter geplaatst om het werkelijke stroomverbruik te meten.

De accu stond bij aanvang op 18% zodat bij volle lading minimaal 0,82x983= 806 Wh stroom is afgegeven. Ik kon gelijk al aflezen dat de lader een vermogen heeft van 205 Watt wat wat een laadtijd van zo'n 4 uur gaat geven. Start op 18:45uur dus verwachte ETA ca. 22:45 uur.

Ofwel over 4 uur terug met de meetresultaten. :ugeek:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik ben benieuwd :geek:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Oke, iets later dan gepland maar voor het stroomverbruik van de oplader maakt dat weinig tot niets uit. Toen ik ging kijken was het actuele opgenomen vermogen kleiner dan 0,0 Watt, laten we zeggen 0,05 dan is het stroomverbruik voor de ingeschakelde oplader die klaar is met opladen slechts 0,05 Wh per uur.

De verbruikte stroom was 875 Wh bij een maximaal vermogen van 240 Watt. Het stroomverbruik is dus 100x(875-806)/806= 8,6% hoger. Mijn inschatting van 10% was dus best goed.
Gebruikersavatar
NickV
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 23 mei 2017, 22:15

Ergens is het ook wel jammer dat onze zonnepanelen gewoon verrekend worden bij teruggave, anders loonde het ook nog om de stromer op te laden op een zonnige dag en als opslag te gebruiken. Soort van Tesla power wall maar dan iets kleiner.
Lomito

NickV schreef: 05 jun 2017, 09:26Ergens is het ook wel jammer dat onze zonnepanelen gewoon verrekend worden bij teruggave, anders loonde het ook nog om de Stromer op te laden op een zonnige dag en als opslag te gebruiken. Soort van Tesla power wall maar dan iets kleiner.
In 2020-2022 wordt de huidige salderingsregeling zeer waarschijnlijk omgebouwd naar een regeling met gedifferentieerde tarieven, d.w.z. een prijs die afhankelijk is van vraag en aanbod en per kwartier aangepast kan worden. Voor zonnepanelen betekent dit dat je in de zomer niets voor je zonnestroom krijgt als je dat teruglevert aan het net. Je zult dus moeten zorgen dat je dan de opbrengst van je zonnepanelen zoveel mogelijk direct verbruikt, bijvoorbeeld door de wasmachine te laten draaien of de elektrische boiler op te warmen als de zon schijnt. Een airco is ook ideaal omdat uitbundige zoninstraling en koelingsbehoefte hand in hand gaan. En het opladen van je Stromer uiteraard, moet je wel thuis zijn met je fiets anders werkt het niet of je moet een tweede accu willen aanschaffen.

Voor wie nog zonnepanelen wil aanschaffen: beperk het aantal zonnepanelen tot ongeveer 30-40% van het aantal dat je nodig hebt om je jaarverbruik op te wekken zodat je het grootste deel van de eigen opwekking ook zelf/direct kunt gebruiken. Voor een gemiddeld gezin met een stroomverbruik van 3.500 kWh per jaar is dat (3500/0,85)x35%= 1.440 Wp (bijv. 6 panelen van 250 Wp). Afhankelijk van specifieke stroomverbruikers die je met name in de zomer gebruikt kun je het aantal panelen nog iets opvoeren:
- elektrische boiler 150 liter 3 panelen extra
- lucht/lucht-warmtepomp (split-unit airco voor koeling en verwarming) 2 panelen extra
- lucht/water-warmtepomp voor koeling/verwarming en warm tapwater 5 panelen extra
- Stromer accu 1 zonnepaneel extra

In ieder geval zeker niet je stroomverbruik voor 100% afdekken met zonnepanelen zoals nu meestal het geval is dankzij de huidige salderingsregeling die z'n langste tijd gehad heeft.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Voor mijn huidige fiets (geen Stromer) heb ik de accu na drie jaar vervangen omdat ik er de hele woon-werk retourrit niet meer op maximale ondersteuning kon maken. Houd er rekening mee dat de capaciteit van de accu na drie jaar op zo'n 60% zit. Een nieuwe accu kost je gewoon veel geld en is een flinke cash cow voor de dealers. In de 7 jaar dat ik nu elektrisch fiets is het me opgevallen dat de prijs van de accu ongeveer gelijk is gebleven, terwijl de ontwikkelingen door de komst van elektrische auto's stormachtig is.

Over de kosten van een fiets: je hebt niet alleen te maken met een accu die vervangen moet worden. Ook de banden, de ketting, de tandwielen en cassette, de remblokjes en soms een rem- of versnellingskabel moeten periodiek worden vervangen. Ook het in goede conditie houden van je ketting vraagt om een goed smeermiddelen. Als je het onderhoud niet zelf doet, maar laat doen, dan zul je ook die kosten mee moeten nemen in je berekening. Tot slot: vergeet niet de kosten voor een eventuele verzekering en bij een 45 km/uur fiets de kosten voor het gele plaatje.

Blijft overeind staan dat een fiets vergeleken met een auto nog steeds goedkoop is, zeker als je de "te tanken" brandstof beperkt tot wat elektriciteit, een broodje kaas met glas melk. :az
Witte ST3 van maart 2019
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1708
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Op verzoek van collega even een korte berekening gemaakt van de besparing van CO2 uitstoot van de SP tov onze gemiddelde auto (uitlaatuitstoot 150gr co2 p km).
Bij grijze stroom is CO2 uitstoot voor 168 kwh = 88kg per jaar. (kosten 34 pj)
Uitstoot auto is CO2 uitstoot bij 11.200 km. = 1728 kg per jaar.

Balans wordt natuurlijk gunstiger bij gebruik zonnenpanelen, maar die heb ik niet meer.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Lomito

Stromend schreef: 27 sep 2017, 13:46 Balans wordt natuurlijk gunstiger bij gebruik zonnepanelen, maar die heb ik niet meer.
Zo natuurlijk is dat niet, voor de productie, gebruik en recycling van zonnepanelen wordt veel energie verbruikt en aangezien die energie vooral van fossiele bronnen komt (85%) is de CO2-uitstoot ook niet misselijk. Bovendien worden de accu's van auto's en fietsen voornamelijk 's nachts opgeladen wanneer de zonnepanelen het laten afweten.

Zonnepanelen en airco/koeling is een goede combinatie, alle andere toepassingen zijn gewoon ruk.

Overigens ben ik wel benieuwd waarom je geen zonnepanelen meer hebt...
Plaats reactie