Zadelbreuk!

Marijn
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 jun 2018, 21:08
Locatie: Mechelen
Km-stand: 11000

Hey allen. Ik post hier niet vaak... Maar voor de gelegenheid :).

Sinds een aantal weken hoorde ik wat gekraak als ik fietste. Alleen als ik neerzat. Deze ochtend besloot ik wat nader te onderzoeken, en plots was (zonder kracht te zetten) het linker stangetje van het zadel door.
De fiets is nu nog (net) onder garantie, heeft een 11000km. Toen ik de fietsenwinkel belde, zeiden ze dat Stromer zadels meestal niet vervangt onder garantie. Ze stuurden meteen de case door naar Stromer en die zeiden... dat dat niet onder de garantie valt.
Ondertussen heb ik contact opgenomen met Stromer, om te zeggen dat ik niet akkoord ga en dat dit duidelijk een productie- of ontwerpfout moet zijn. Tevens staat in hun garantievoorwaarden en beperkingen, het zadel niet onder de uitgesloten zaken. Dus ja...

Zijn er nog gelijkaardige ervaringen?
ocra

Bij mij is hij op denk ik tussen 25k - 27,5k gegaan zal dan net binnen 2jr zijn geweest schrok er niet echt van. Soms tik ik de achterkant op aan zadel. Heb gewoon nieuwe gekocht. Wat was je instelling?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Wat weeg je als ik vragen mag?

Heb je de originele zadelpen er nog op zitten, of een andere?

Wat geeft Stromer als motivatie om dit defect uit te sluiten van garantie?

Het ST1 X zadel is trouwens tientjeswerk.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Marijn
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 jun 2018, 21:08
Locatie: Mechelen
Km-stand: 11000

De instelling en het materiaal is nog zoals toen ik hem kreeg en ik weeg net geen 70kg. Dus dat lijken me zeker geen excessen.
Vooral vind ik 11000km erg vroeg voor zo’n vermoeiingsbreuk.

De reden is, volgens de respons, dat een zadel (plots) niet onder garantie valt. Maar dat is in tegenspraak met hun garantiebepalingen.
Marijn
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 jun 2018, 21:08
Locatie: Mechelen
Km-stand: 11000

6EA834B2-2791-49C6-A98E-2E4046DDB4D6.png
6EA834B2-2791-49C6-A98E-2E4046DDB4D6.png (38.1 KiB) 2570 keer bekeken
0C1A72ED-DDF1-47E6-9AFD-5C627D63872A.jpeg
0C1A72ED-DDF1-47E6-9AFD-5C627D63872A.jpeg (1.51 MiB) 2570 keer bekeken
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Marijn schreef: 15 jul 2020, 22:40 De instelling en het materiaal is nog zoals toen ik hem kreeg en ik weeg net geen 70kg. Dus dat lijken me zeker geen excessen.
Zeker niet nee.
Marijn schreef: 15 jul 2020, 22:40 Vooral vind ik 11000km erg vroeg voor zo’n vermoeiingsbreuk.
Eens.

Stromer verwijst door naar de fabrikant van het zadel. Ik ga er vanuit dat ze dit doen op basis van de volgende bepaling in hun garantievoorwaarden:
2. Producten waarop de garantie van toepassing is.
De garantie omvat alle Stromer-specifieke componenten die uitsluitend via de erkende Stromer vakhandel verkrijgbaar zijn, hierna Stromer-producten. De garantie betreft uitsluitend Stromer-producten, die nieuw zijn en aan een materiaal- resp. fabricagefout onderhevig zijn. Alle andere onderdelen en componenten vallen niet onder deze garantie.

Voor originele fietsonderdelen van andere fabrikanten (dat betekent niet-Stromer-producten) gelden de garantiebepalingen van de betreffende fabrikant.
Bron: https://www.stromerbike.com/nl/service/garantie

Maar als je de specs van de ST1 X erbij pakt, dan wordt daarin over het zadel gezegd:
Zadel - Stromer custom
Bron: https://www.stromerbike.com/nl/modellen/st1-x

Volgens mij is het ST1 X zadel gewoon een gerebrand Ergon zadel (tenminste, zo was het op mijn ST1 X 2017), maar dat stáát er niet. Het is een custom Stromer onderdeel en Stromer moet hier volgens mij dus gewoon garantie op geven.

Nu kun je gaan doorjengelen bij Stromer. Dan hangt het van je dealer af hoeveel kans van slagen je hebt. Maar als jouw zadel inderdaad van Ergon is kun je het ook daar eens proberen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Of je denkt fok dat, de kool is het sop niet waard. Ik vraag aan de dealer of-ie mij zo'n Ergon zadel tegen inkoopprijs verkoopt (laat het twee tientjes zijn ofzo, zonder "Stromer" o.i.d. erop) of beter nog: een zadel tegen inkoopprijs dat 100% naar mijn wens is, en we houden erover op. Ik denk dat ik dat laatste zou doen, maar je hebt echt het volste recht om hier ook nog even op door te gaan.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Eens met Stromeur.

Als je er toch voor wilt gaan, dan moet je gewoon je claim neerleggen bij de dealer, hoe hij het verder oplost is zijn probleem. Jij hebt niks met Stromer of met Ergon van doen.

Aangezien jouw fiets ouder is dan 6 maanden is het wel aan jou om te bewijzen dat je niks raars gedaan hebt.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Marijn
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 jun 2018, 21:08
Locatie: Mechelen
Km-stand: 11000

Ik had ook je opzoekingen even gedaan. Als er bij het zadel (typisch commodity artikel) ‘Stromer Custom’ staat vermeld, zal het me worst wezen vanwaar het komt, maar de fabrikant wordt niet genoemd. Dus lijkt het me logisch dat Stromer daar ook zijn verantwoordelijkheid voor opneemt, minstens binnen de garantie-periode - hoe nipt ook.
Het gaat me niet om die paar €10 (en voor Stromer betekent dat dat het de kostprijs van €10 niet eens haalt), maar om respect naar een klant die €6000 heeft betaald voor een fiets en die binnen garantie een probleem heeft met een onderdeel dat hen een paar eurootjes kost aan inkoopprijs. Call me old-fashioned :).

Ik lease deze fiets en ben er heel tevreden van. Maar er is concurrentie en dit soort van onzin doet me nadenken over wat ik volgend jaar zou gaan leasen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 15 jul 2020, 23:07 Aangezien jouw fiets ouder is dan 6 maanden is het wel aan jou om te bewijzen dat je niks raars gedaan hebt.
Nee. Dat betreft de wettelijke, dus minimale, garantie voor consumenten. De fabrieksgarantie is daar altijd een uitbreiding op. De bewijslast verschuift alléén na 6 maanden naar de consument als er geen fabrieksgarantie is, of als het defect buiten fabrieksgarantie valt.

Die fabrieksgarantie is er wel: o.a. twee jaar op "Stromer-specifieke" onderdelen. Dit zadel "Stromer custom". Laat Stromer maar uitleggen wat er niet "Stromer-specifiek" is aan "Stromer custom". (M.a.w.: Stromer heeft dit voor zichzelf heel dom geformuleerd. Het is zo duidelijk als wat dat de garantie-bepalingen door een andere afdeling zijn geformuleerd dan de specificaties.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie