Na veel zoeken ben ik er nog steeds niet achter wat nou de perfecte manier is om je ketting te onderhouden. Er zijn veel meningen op dit forum zoal ook op het internet. Een van die meningen is o.a dat er geen perfecte manier is. Ik heb mijn st1 nu 3 weken in bezit en zoals ik het nu doe is om de ongeveer 300km schoonmaken met de ketting gemonteerd en nieuwe wax aanbrengen. Om de 1000km (waar ik vandaag aan toe was) ketting demonteren, ontvetten en omnieuw in de wax zetten. Eigenlijk precies zoals in dit filmpje
Maar goed, ik had me van tevoren niet afgevraagd of de ketting ook weer op exact dezelfde manier terug gemonteerd dient te worden ... Het is een x9 kmc standaard gemonteerde ketting met zover ik kan beoordelen niet een vaste draairichting en toch klinkt het na montage anders dan voorheen En nee de ketting loop niet over de derailleur
Kan het zo zijn dat het de eerste km's weer wat in moet slijten omdat de ketting er bijvoorbeeld "ondersteboven" of "achterstevoren" op zit?
Ketting vraagje ..
Wat je heel makkelijk verkeerd kan doen is de positie van de ketting tussen de 2 jockey wheels. De ketting moet aan de buitenzijde van het "bruggetje".
Als je aan de achterzijde kijkt, zie je eerst de ketting, dan het "bruggetje".........
Als je aan de achterzijde kijkt, zie je eerst de ketting, dan het "bruggetje".........
ST1 Sport 2020 | 983 Wh | Redshift seatpost | Kinekt stem | 2x Ortlieb Backroller Classic
- Max Cady
- Expert
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 21 feb 2020, 20:04
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST1LE
- Km-stand: 9600
Bedankt voor je reactie maar zoals ik al zei, de derailleur wordt niet geraakt. Ik begrijp dat dit inderdaad snel fout kan gaan. Met mijn racefiets hier al eens tegenaan gelopen maar op tijd gezien gelukkig.
St1 DarkGrey (2020) 938wh (WW 2 x 28km) – Brooks C17 Cambium Copper – Ergon GP1 – Wellgo B233 – Pirelli Cycle-e – Ortlieb Atrack Core – Lazer Anverz NTA
- Max Cady
- Expert
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 21 feb 2020, 20:04
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST1LE
- Km-stand: 9600
Haha. Grapjas. Het lijkt erop dat het de remschijf is die aanloopt. Misschien dat er een kleine slag in zit.
St1 DarkGrey (2020) 938wh (WW 2 x 28km) – Brooks C17 Cambium Copper – Ergon GP1 – Wellgo B233 – Pirelli Cycle-e – Ortlieb Atrack Core – Lazer Anverz NTA
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22831
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Hoeft geen slag in de remschijf te zijn (dat komt sowieso maar zelden voor). Remklauw eerst maar eens opnieuw uitlijnen. Je hebt immers het wiel eruit gehad.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Slowracer
- Pro
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 29 mei 2020, 13:35
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Merk SP: Stromer ST1X
- Km-stand: 1326.7
Het achterwiel hoeft er toch niet uit om een ketting te demonteren? Mogelijk is de link die geopend en gesloten is licht verbogen of heb je een nieuwe 9-speed missing link van KMC gebruikt?
ST1X Sport Ocean 983 Wh
- Max Cady
- Expert
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 21 feb 2020, 20:04
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST1LE
- Km-stand: 9600
Nee hoor. Heb ik er niet uit gehad. Misschien dacht je dat omdat ik eerder vroeg hoe dit moest. Ik weet graag hoe iets moet vóórdat ik er aantoe ben. Maar misschien heb je wel gelijk want ik heb de remklauw ook los gehad omdat deze aanliep. En waarschijnlijk nog steeds dus. Hij doet dit elke omwenteling 1 keer. Vandaar dat ik dacht, een slag ..
St1 DarkGrey (2020) 938wh (WW 2 x 28km) – Brooks C17 Cambium Copper – Ergon GP1 – Wellgo B233 – Pirelli Cycle-e – Ortlieb Atrack Core – Lazer Anverz NTA